Hjälp med Vevlager

eim44

Medlem
Hjälp med Vevlager
Tiden rinner iväg, snart är det start i Cykelvasan... vad passar då bättre än att riva isär cykeln? (Behöver jag nämna att jag inte är så van att skruva cykel?)

Det som håller mig vaken på nätterna just nu är ett knäppande ljud i vevlagret (åtminstone tror jag det kommer därifrån) Har tagit isär pedalerna, rengjort och fettat in, tagit ur vevlagret, konstaterat att jag inte känner något glapp i det, rengjort alla gängor - fettat in, å sen dragit för kung å fosterland. (har dock grus/skräp bakom plastkåpan på drevsidan som skrapar lite)

Det knäppande ljudet är kvar... om jag cyklar lungt så är det tyst, men så fort som man trycker på lite (framförallt med vänster ben) så knäpper det till. (i läget ca kl. 10)

Besökte lokala cykelaffären som sa "kör tills det e slut, sen köper du nytt vevlager för 500:-"

Jag sökte lite och hittar ganska snabbt ett likadant vevlager för 100-200:- vilket i mina öron låter mycket bättre ;)

Frågan e bara om jag lyckas hitta rätt... vet ju inte ett jota om detta.

Navet är ett Shimano BB-ES25, 118. (Se bild)

Är det ett sånt här jag behöver? (eller finns det bättre alternativ som passar min ram/vev?)
https://www.cykloteket.se/shimano-bbes25-vevlager-octalink/

Och... är det troligt att mitt knäppande ljud kommer adärifrån?

(har försökt kolla mot vevpartiet när jag cyklar och tycker själv att hela ramen vrider sig... med vevparti å hela baletten) Merida Big Nine TFS 300

Bilagor

• nav.PNG
    nav.PNG
    79.5 KB · Besök: 25
Tillbaka
Topp