Hjälp med vevlager!

Soulquake83

Aktiv medlem
Hjälp med vevlager!
Hallå. Håller på och bygger ihop en Superior Xf929 Rc och har stött på ett problem.
Skulle precis montera min Shimano M8000 Xt Hollowtech II vev men det verkar saknas delar till lagret? Veven glappar och jag misstänker att det ska sitta någon sorts yttre kåpa eller liknande på lagret.
Enligt spec ska det vara en sån här BB.
SHIMANO BB-MT500PA PressFit, shell 41x92mm
Men det ser ut enligt bild, det som sitter på cykeln. Behöver jag byta lager helt, eller saknas det någon komponent?

Bilagor

• PXL_20230723_193133512.jpg
    PXL_20230723_193133512.jpg
    336.3 KB · Besök: 70
Hjälp med vevlager!
Det ser ut som att det saknas en plastbit som ska sitta ovanpå om man jämför med bilderna. Det går nog inte att få tag på löst tyvärr. Du kan nog testa att skaffa spacers men då kvarstår ju problemet att smuts kan ta sig in i lagret lättare om plastbiten saknas.

Verkar dock endast vara ca. 200kr för ett nytt vevlager även om det är surt att köpa nytt. Det förutsätter ju dock att du redan har verktyg osv.

Hjälp med vevlager!
Det ser ut som att det saknas en plastbit som ska sitta ovanpå om man jämför med bilderna. Det går nog inte att få tag på löst tyvärr. Du kan nog testa att skaffa spacers men då kvarstår ju problemet att smuts kan ta sig in i lagret lättare om plastbiten saknas.

Verkar dock endast vara ca. 200kr för ett nytt vevlager även om det är surt att köpa nytt. Det förutsätter ju dock att du redan har verktyg osv.
Ja, det känns som det borde sitta ett "lock" utanpå som skyddar från smuts och fungera som spacer för vevaxeln. Hålet är ju nu någon millimeter för stort. Är det bökigt att byta pressfit lager?

Hjälp med vevlager!
Ja, det känns som det borde sitta ett "lock" utanpå som skyddar från smuts och fungera som spacer för vevaxeln. Hålet är ju nu någon millimeter för stort. Är det bökigt att byta pressfit lager?
Man får knacka ut dem och sedan använda en press för att pressa in dem igen. Pressar kan vara skitdyra om man vill ha riktiga grejer med guides osv men jag använder mig av en gängad stång och brickor som jag köpte på hornbach för 110kr och det funkar fint. Man måste se till dock att lagret går in rakt och pressa in ett åt gången. Betydligt bökigare än gängade lager men det låter värre än vad det är i verkligheten

Tillbaka
Topp