Hjälp med vevlagerbeteckningar D-NL, LL123, Chain case, box, e-type?

Ska byta vevlager på två pendlare Nishiki XC5 och Pro SLD. Har läst mig till att det är 122,5 mm men ser att det finns ett gäng olika beteckningar. Vad betyder dessa och kan jag se vad det är jag ska ha utan att skruva ur det jag har? (Vill beställa först)
Tack för tips!

Mät axellängden på cyklarna du har. De säljs efter axellängd. Många kör på BB UN300 även om de har aluskålar.

Du kan se på nishikis hemsida vad det sitter för vevlager i cyklarna.
Hittar ingen info vilket vevlager som sitter i cyklarna på hemsidan. Det finns produktbroschyrer i deras arkiv men vevlager är inte specat där. Länka gärna om du hittar det.
Min cykel är en XC5 från 2011. Kör med ett tredelat vevparti men med singelklinga.

Jag hittade en beskrivning av de olika beteckningarna om någon annan undrar. Gissar att jag ska ha D-NL eller LL men att jag får skruva ur mitt för att se vad som är rätt.
  • D-NL: 122mm axle length asymetric
  • LL: 123mm axle length symetric
  • Chain Case: 0.7mm axle offset to NDS to allow proper chainline when mounted with a chaincase.
  • Chain "Box": same as above but comes with a 0.7mm spacer so you can run it without a chaincase (but technically shimano only calls it "chain case" no matter if it's D-NL or LL)
  • E-Type: axle offset to NDS to allow mounting of E-Type front derailleurs

Senast ändrad:
Mät axellängden och köp ett likadant.
Du lär väl inte köra med kedjeskydd?
Det finns annat än sjimano men axelstandarden skall vara JIS.
FSA, Sunrace tex. Vill du ha lyx titta på Phil Wood.

Tillbaka
Topp