Hjälp med vibrerande "skallrande" bromsar.

Burrat

Medlem
Hej
Har läst men inte hittat någon lösning.

Min främre bromsskiva började små vibrera lite då och då för ett tag sen. När jag satte på vinterdäck blev det värre och jag tänkte att jag skulle centrera bromsen för att förhoppningsvis lösa problemet. Tyvärr blev det Ännu värre efter det. nu låter det konstant och jag måste hålla in bromshandtaget lite för att det ska sluta låta. Dock så låter det inte om jag lyfter hjulet och snurrar på det i luften, endast om jag cyklar.
Vad göra?
tacksam för hjälp.
//B

1) Kolla om du skruvat fast skiva och alla skruvar på bromsen, locktighta skiten ur dem!
2) Kolla så att inte hjullagrerna glappar.
3) Kolla så att inte hjulaxeln gått av inuti navet (hände mig för någon månad sen, lät skumt).
4) Ge upp och lämna in skiten på servis..

Skruvarna sitter som f*n, inget glapp i lagret, får kolla axeln (men borde väl kännas när jag kollar lagrena?)
hmm, får försöka lite till osen blir det väl att lämna in trots att det känns som nått man borde kunna lösa själv.
Tack för hjälpen

Kolla så att hjulet sitt rakt i QR-fästet - dvs om du har 9mm QR axel...
Hade nåt liknande symptom och då visade det sig att hjulet satt lite snett åtdraget - hade cykeln i mekstället när jag spände fast hjulet. Fick ställa den på backen, öppna o stänga QRen för att axeln skulle "bottna" i gaffeln.

Jag har samma fenomen men inte konstant utan när jag svänger lite snabbt/kraftigt. Det verkar som gyro-effekten pressar bromsskivan mot beläggen som skallrar. Irriterande. Sedan skriker det ordentligt när jag bromsar, så pass att man får förmanande blickar vid rödljusen i stan.

Tillbaka
Topp