Hjälp mig att bestämma mig!

Warngård

Ny medlem
Ok nu är det dags att köpa min första "riktiga" mtb..

det ligger nu mellan några cyklar men jag kan inte bestämma mig pga att jag vet inte vilken som är bäst att satsa på! Jag skriver modellnamnen + årsmodell... bilder hittar ni på google... jag skriver den fakta jag vet.. aja here goes:

- *FULLDÄMPAD* Specialized Epic FSR 2003 (Blandat LX/XT) Manitou Skareb Comp Fram & Fox Float R bak.. [ 12.995 SKR ]

- *HARDTAIL* Merida Matts PRO Disc 2005 (Full XT) Manitou Skareb Super Fram...
[ 15.995 SKR ]

- *FULLDÄMPAD* Specialized ?? (Full XT) Rockshox SID fram försäljaren sa att de var den bästa Rockshox hade eller nått sånt en vit SID... cykeln verkar ganska extra utrustad och är bara väldigt lätt begagnad [ 12.900 SKR ]

________

Sen så tänkte jag köpa SPD skor... har dock aldrig provat SPD ens så ja har ingen aning om vad man ska köpa för några!! tror ni ja kan pruta in ett par billigare SPD skor i priset när ja köper hoj? MVH Christian, Ystad

Du har glömt skriva hur du har tänkt använda cykeln. Hur mycket, i vilken terräng, hur du cyklar osv. Vad hade för mtb innan, som inte var "riktig" och hur upplevde du den?

Tänker cykla i skogen med den... XC kallas de antar jag...

Anledningen tills just de märkena är väl inte nån speciell de är bara det att de är gamla modeller och därmed rea på dem sen är de också i min storlek eftersom jag är ganska lång... (190 cm)

Vilken tror ni är mest prisvärd? snälla help ! :-)

Den tredje cykeln är lite av en gåta. Av Specialized's senare heldämpade modeller är det bara just Epic som man normalt kan tänka sig att sätta en SID på (dock ej som orginal). Klart att det skulle kunna vara en FSRxc eller Stumpjumper FSR, men med SID??

Jag gjorde mig nyligen av med en cykel som är identisk med den första på din lista. Jag fick 11 500:- för den så du borde kunna få ner priset lite till. Min var för övrigt i väldigt bra skick. Epicen är annars väldigt trevlig om du tänker dig snabb XC. Om du ser framför dig att du ska stöka lite mer med din cykel ska du välja något annat.

Vilken du ska välja? Ingen. Inte till de priserna. I synnerhet inte nr 3 som du inte ens vet vilken ram det är. Har du t.ex. kollat på denna:

http://www.canyon.com/mountainbikes/index.html?b=47

Samma prisklass som de du kollat på, samma användningsområde. Topputrustning.

Senast redigerad av en moderator:
Den sista cykeln kan ju vara något som affären själva satt ihop som typ en demo hoj eller liknande. Det tycker jag verkar mest troligt eftersom Specialized inte har Rock Shox gafflar som orginal. Eller har dem?

ja de stämmer... nu när ni säger det så minns jag att han i affären sa att ramen var en demo ram som de haft i affären! jag återkommer med fullständiga specs på den.. ska dit på lördag och kolla mera!

beror ju på hur nya grejjerna är, om de är oanvända osv. och vad som sitter på dem. om det t.ex. (mot förmodan) skulle vara full xtr o han vill ha 12000, hojjen är helt oanvänd så kan det ju vara svårt o få ner pris eller få me ett par skor,men försöka kan man ju alltid. bara man göre lite fint :D

är den helt ny? alltså inte använd. en ny sådan ram, 2005 år modell kostar ju typ 14000. så är det en oanvänd hoj så säger det ju sig själv.
men som sagt, är den begagnad så äre en anna sak. men är den i bra skick så äre fortfarande ett bra pris, kanske höra om man kan få me ett par skor.

men igetligen är jag inte rätt person att svara då jag själv är hemt dålig på att pruta.

angående skor, köp ett par av nån av de stora tillverkarna, SIDI, shimano eller northwave. det viktiga är att DU tycker de är sköna.du behöver inte köpa de värsta, du komemr troligen inte märka nå skillnad, i alla fall inte så att det är värt merpriset. Shimano SH-M120 är ett exempel på prisvärda skor, lika så Shimano SH-M121 osv.

2005 Epic är inte samma som 2003 Epic (Bl.a. annan ramgeometri och modifierad brain), så den jämförelsen ska du nog inte göra.

Skor är ju inte svårare än att gå dit och prova. Jag hade valt ett par med hård sula, men det är fråga om smak.

Sedan när det gäller RS SID, så är det en gaffel som är konstruerad för att vara så lätt som möjlig, vilket innebär vissa kompromisser gällande styvhet och hållbarhet. Sedan är SID en gaffel som kan kräva relativt mycket mek och underhåll.

Jo har sett att det skiljer sig en del på årets Epic och 2003 års Epic.. tror ni att 2003 års epic är mkt sämre?

förresten nån som vet en bra cykelbutik i malmö? eller nånstans inte fööör långt från Ystad?

Epicen är helt ny... ska ja slå till?

eller ska man satsa på Meridan? den är sjukt snygg tycker jag men jag gillar inte Merida av någon anledning...

Borde jag pruta ner Epicen till 12000:- eller ska jag betala fullpris 12995:- och be om ett par SPD skor till?

Känner mig så confused men vill ändå köpa snart eftersom de är de sista exemplaren han har kvar!

Fischer skrev:
-------------------------------------------------------
> 2005 Epic är inte samma som 2003 Epic (Bl.a. annan
> ramgeometri och modifierad brain), så den
> jämförelsen ska du nog inte göra.
>
> Skor är ju inte svårare än att gå dit och prova.
> Jag hade valt ett par med hård sula, men det är
> fråga om smak.
>
> Sedan när det gäller RS SID, så är det en gaffel
> som är konstruerad för att vara så lätt som
> möjlig, vilket innebär vissa kompromisser gällande
> styvhet och hållbarhet. Sedan är SID en gaffel som
> kan kräva relativt mycket mek och underhåll.

njaee, i och för sig, men priserna har väll varit rätt lika ändå.men som sagt, skick spelar ju även roll.

vilken du ska satsa på är svårt o säga. LX är ju inte dåliga grejjer heller. så det är ju ett val mellan heldämpat eller inte. komponenmässigt är de ju rätt lika. är nån av dem med v-broms eller skivor? LX och XT grejjer komemr funka lika bra som full XT. nackdelen med 2003 års XT grupp är ju att den inte har utanpåliggande lager i vevlagret. men octalink är ju inte helkasst det heller.

den med SID skulle jag nog avstå. i alla fall om de 2 andra finns. i alla fall om den är lätt beggad. eller beror ju på vad det är för modell. ta reda på det :D och hur mycket den är körd, om dne är sliten eller liknande.

att pruta ner hojjen till 12000 o sen köpa till skor så kommer du hamna på ungefär samma pris som om du får hojjen + skor för 12995 kr, så nån av dem, spelar inte så stor roll :D pröva o se.

Epicen har ju inte skivbromsar men det har Meridan...

Cykelhandlarn säger att han ska ha 14000:- för epicen om jag vill ha deore skivbromsar påsatt på den... så frågan är nu ifall det blir Epicen med skivbromsar på satt för 14000:-

eller om det blir den något bättre Meridan som dock inte har någon bakdämpare men som dock har Fullt XT och Skareb Super istället för Comp som det sitter på Epicen...

hmm så svårt att bestämma sig.. älskar ju Specialized men Meridan känns mer "Proffsig" på nått sätt.. :P

Det är ju mer status i vissa märken de ju självklart... Räknas Specialized som ett "bättre" märke än Merida?

XT och Skareb Super istället för XT/LX och Skreb Comp är synnerligen marginella skillnader. Skivbroms däremot är en viktig skillnad. Jag tycker att dealen med 14000 ink. skivbroms låter bra. Betänk att handlaren förutom själva bromsen måste byta hjul (egentligen nav, men han lär byta hela hjulet). Kolla i så fall vilka nya nav och fälgar du får så att handlaren inte snålar in på detta när han byter.

Fischer skrev:
-------------------------------------------------------
> XT och Skareb Super istället för XT/LX och Skreb
> Comp är synnerligen marginella skillnader.
> Skivbroms däremot är en viktig skillnad. Jag
> tycker att dealen med 14000 ink. skivbroms låter
> bra. Betänk att handlaren förutom själva bromsen
> måste byta hjul (egentligen nav, men han lär byta
> hela hjulet). Kolla i så fall vilka nya nav och
> fälgar du får så att handlaren inte snålar in på
> detta när han byter.

kan bara hålla med.

Man måste ju inte köpa nytt menar jag.. och det är inte så lätt o veta vad man egentligen vill hålla på med för stil i början. Själv gjorde jag misstaget att gå och köpa en ny cykel som inte passade alls vare sig i storlek eller stil. Jag är fortfarande nybörjare men vet nu iaf vilken sorts cykling och cykel jag vill ha och har nu nästan byggt klart den.

Tillbaka
Topp