Hjälp mig hitta bättre stänkskydd (ovanlig fästanordning)

niskabike

Aktiv medlem
Jag har 20-tums elcykel som har en ovanlig (tror jag) fästanordning för stänkskydd. Jag har nyligen monterat en baklampa på cykeln (kopplad till elcykelns batteri). För att fästa baklampan var jag tvungen att köpa en pakethållare. Det befintliga stänkskyddet går diagonalt uppåt, och fick därför inte riktigt plats under pakethållaren, så jag fick kapa det lite... Nu får det plats - men funktionen blev lidande - så min jacka blir konstant skitig.

Jag skulle gärna vilja ha ett bättre stänkskydd som följer cykeldäckens konturer. Mina däck är ganska breda 2,4 - så det får gärna täcka ordentligt.

Jag har tittat runt i olika cykelaffärer - men hittar inte något bra stänkskydd. Åtminstone inte som passar den fästanordning som jag har.

Att sätta stänkskydd på sadelstolpen fungerar inte heller, eftersom det då skulle hamna ovanför pakethållaren.

Är det någon som har något kreativt tips på hur jag kan lösa detta problem?

Bifogar lite foton på det befintliga stänkskyddet och pakethållaren. Jag har två st stänkskydd av den befintliga sorten. Så det som är oanvänt håller jag i handen på fotot nedan.

Tack så mycket för hjälpen!!

IMG_20220302_160447.jpg
IMG_20220302_160459.jpg
IMG_20220302_160519.jpg
IMG_20220302_160549.jpg

Köp Ikeas tunna skärbrädor och klipp till en egen förlängning av skärmen "framåt". Detta popnitas med fördel fast i befintlig skärm, hängandes neråt förbi staget som sitter framför skärmen. Svårt att förklara, men kika på mitt inlägg i den här tråden så ser du hur flexibla skärbärdorna är!

Och om du inte har Ikea i närheten så duger Icas böjbara skärbrädor fint. I alla fall åt mig?

Tack för svaren.

Jag hade gärna köpt vanlig stänkskärm - men hur får jag den att sitta fast? Buntband kanske fungerar (ej testat), men stor risk för skrammel om den inte är fastskruvad ordentligt tänker jag.

Bra tips om skärbräda, men först måste jag ha en stänkskärm att sätta fast den i? Den nuvarande måste bort, för den är inte formad efter hjulet. Det var därför jag fick kapa en bit på den.

Jag har inte kollat i elcykelforumet ännu. Ja, detta är en elcykel - men jag tänkt att det kanske fanns mer kunnigt folk om stänkskärmar i stora forumet.

Nu är det lite svårt att se på bilderna, men sitter den inte en brygga bakom vevlagret? Vid baknavet kan du använda samma skruvar som pakethållaren sitter i om det inte finns till skärm. Vid sadestagsbryggan kan du borra ett hål i skärmen och dra skruven rakt igenom. Ser inga problem med att få standardskärmar att passa. Om du kan hitta tillräckligt breda i 20" det vill säga, det bredaste jag kan hitta vid en snabb överblick är 60mm, vilket är något för smalt för dina däck.

Måste det vara en sådan vi/domkänsla att man inte ens kan hjälpa till med en stänkskärm för att den sitter på en elcykel. Hej vardagsrum…
Åas kan man ju dölja eller låta bli att visa elcykeldelar i bild. Lite som att det är klädsamt att ta på sig kalsonger innan man tar bilden av blåmärket i ljumsken man vill fråga om.

DADT

Lite skillnad på ett kön och en elcykel är det väl ändå?
Hmmm... jag tror att det finns folk som lika provocerade av båda. Faktist. Men men, mest menat som ett vänligt råd - kan man undvika provokation och ändå få hjälp så kan det ju ses som ett lågaffektivt bemötande.

Verkar lite onödigt att köpa en pakethållare bara för att fästa baklampan? Skaffa en baklampa som går att sätta på sadelstolpen istället? Men nu är ju skärmen avklippt så kanske lika bra att köpa ordentliga skärmar då..

Verkar lite onödigt att köpa en pakethållare bara för att fästa baklampan? Skaffa en baklampa som går att sätta på sadelstolpen istället? Men nu är ju skärmen avklippt så kanske lika bra att köpa ordentliga skärmar då..

Det var min första tanke. Jag är beredd att göra så eftersom jag ändå inte använder pakethållaren, men jag är osäker på hur jag skall dra kabeln från batteriet till lampan. Vill inte att kabeln skall dingla omkring, och jag vill kunna höja sänka sadelstolpen några cm upp/ner vid behov. Jag tänker att det nog inte räcker med att hålla den någolunda fast med ett buntband.

Nu är det lite svårt att se på bilderna, men sitter den inte en brygga bakom vevlagret? Vid baknavet kan du använda samma skruvar som pakethållaren sitter i om det inte finns till skärm. Vid sadestagsbryggan kan du borra ett hål i skärmen och dra skruven rakt igenom. Ser inga problem med att få standardskärmar att passa. Om du kan hitta tillräckligt breda i 20" det vill säga, det bredaste jag kan hitta vid en snabb överblick är 60mm, vilket är något för smalt för dina däck.

Tack för tipset! Det är framförallt den bakre skärmen jag vill byta ut. Men var sitter "sadestagsbryggan"? Gissar att det är en felstavning, men jag vet ändå inte vad som åsyftas. Tack igen!

Tack för tipset! Det är framförallt den bakre skärmen jag vill byta ut. Men var sitter "sadestagsbryggan"? Gissar att det är en felstavning, men jag vet ändå inte vad som åsyftas. Tack igen!
Brygga är en allmän benämning på de små "tvärpinnarna" som sitter på tvären i ramen bak, dels uppe i höjd omkring sadelklämman och vissa ramar har även en sån nere vid vevlagret några centimeter bakom, där man i vanliga fall fäster stänkskärm med genomgående skruv, brickor och låsmutter, vanligtvis av storlek M5 men även M6 kan användas i vissa fall.

Till de skärmarna jag länkat vet jag inte om skruv m.m. ingår, men till andra vanliga SKS-skärmar brukar alla skruv, mutter, brickor m.m. ingå.

Edit: Det aktuella (antagligen felskrivna) ordet som det fiskas efter ska nog vara sadelstagsbryggan som alltså är den övre, om du nu har två på din ram.

Senast redigerad av en moderator:
Tack, då är jag med. Förslaget från @Kold är alltså att jag köper en vanlig stänkskärm och kapar den del som sticker ut (markerad på fotot nedan) och istället gör ett hål så att jag kan fästa i bryggan.

Bilagor

• 2022-03-06_09-52-50.jpg
    2022-03-06_09-52-50.jpg
    13.6 KB · Besök: 43
Tack, då är jag med. Förslaget från @Kold är alltså att jag köper en vanlig stänkskärm och kapar den del som sticker ut (markerad på fotot nedan) och istället gör ett hål så att jag kan fästa i bryggan.
Nej. Det där är framskärmen du markerat fästet på, som ska fästas i framgaffeln.

Bakskärmen är den långa av de två, på det paret jag länkat till hos Bikester.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp