Hjälp mig hitta rätt cykel! :)

Alexelb

Medlem
Hej!
Relativt ny i cykelvärlden och helt ny här! Men testade mountainbike i somras och tyckte det var fantastiskt kul och skulle vilja hitta mig en egen cykel! Och vart bättre än att kolla med folk som kan tänkte jag då! I somras körde jag på en Canyon Spectral 6 som jag fick låna, inget att jämföra med men tyckte den kändes bra!

Skulle gärna hitta något liknande, men lite prisvänligare klass då jag fortfarande är nybörjare och bygger intresse!
Bifogar länk till Canyon-cykeln och hoppas på att få lite tips!
Tack/ Alex

Hej!
Relativt ny i cykelvärlden och helt ny här! Men testade mountainbike i somras och tyckte det var fantastiskt kul och skulle vilja hitta mig en egen cykel! Och vart bättre än att kolla med folk som kan tänkte jag då! I somras körde jag på en Canyon Spectral 6 som jag fick låna, inget att jämföra med men tyckte den kändes bra!

Skulle gärna hitta något liknande, men lite prisvänligare klass då jag fortfarande är nybörjare och bygger intresse!
Bifogar länk till Canyon-cykeln och hoppas på att få lite tips!
Tack/ Alex

Kanske ska tillägga att jag är ca 185 och cykeln jag använde och fått veta att jag borde ha är storlek L. 🙂

Hej och välkommen till MTB-världen. :-)
Vi behöver veta vilken typ av cykling du tänker dig.
Snällare stig utan för mycket stök, Downhill eller något däremellan ?
Budget för cykel plus en del utrustning som du "behöver" (hjälm mm.)
Kan du tänka dig att köpa begagnad cykel eller ska den vara ny?
Svarar du på de här frågorna så kommer svaren att hagla in. ;-)

/Jon

Hej Jon!
Ja det kan ju vara bra att ge lite mer info! Tänker mig en lite allround-cykel, körde en del i Kisa i somras, även lite downhill. Men vill inte ha en ren dh-cykel.
Hjälm och googles är väl det som saknas, annars har jag allt nödvändigt tror jag! Begagnad är absolut passande! Tänkte helst landa under 10000:-, gärna en bit under om möjligt. Som sagt, inte ute efter någon värstingcykel utan mer en för att se om intresset lever kvar :)

Du kan ju söka på köp & sälj här och filtrera för mtb under 10 000 kr så får du se ungefär vad som erbjuds. Det är hardtails eller 6-10 år gamla heldämpade ungefär. Undvik XC-cyklar och köp något med 120-150 mm dämpning bak och fram.
Det är nog svårt med en riktig fullträff med din budget och du kanske får räkna med lite service initialt. Det har skett ganska stor utveckling på ramarnas geometri från kanske 2017-2020 och framåt. Så undvik också en cykel mycket äldre än så.

Några exempel:

Tillbaka
Topp