Hjälp mig laga svärmors cykel

waalis

Medlem
Svärmor trampar runt på en gammal hederlig REX damcykel som hon är väldigt fäst vid. Nu har dock olyckan varit framme och ena vevarmen gått av. (One piece crankset)
Hon hade den förbi verkstaden, men de ville inte ta sig an det. Så nu rycker jag in till hennes räddning.

Mest mekat MTB innan så har blivit en del googlande idag för att läsa på och komma fram till exakt vad för BB standard cykeln har och hur man kan få på lite modernare grejer.
Vill mest ha hjälp med att kolla att jag inte är ute och cyklar med min reservdelslista och att det inte finns nåt smartare sätt att göra det hela på.
Vad tror ni om det hela?

Utgångspunkt
Fauber-Euro 45mm pressfit
Bredd 60mm utan koppar

Adapter
Omvandlar till BSA 68mm
-- Verkar monteras med gänga internt. Verktyg krävs

Vevlager
Fyrkants
Bredd? Vevarna föreslår 117.5 mm axle length
Shimano BB-UN300 Bottom Bracket - BSA 68mm - JIS Square Taper

Vevar
Shimano Nexus FC-C6000
https://www.bike24.com/p2285761.html?sku=997901

Framklinga
Inbyggd 38T

Pedaler
Valfritt simpla

Frågetecken att utreda
Vad för verktyg för att montera adapter?
Vad för verktyg för att montera vevlager? Park Tool BBT-32?
Ingår skruvar till vevarmarna?

Vad för verktyg för att montera adapter?
Ser ut som en stiftnyckel? Maila och fråga!
Vad för verktyg för att montera vevlager? Park Tool BBT-32?
Högst troligt. Finns i massor av varianter
Ingår skruvar till vevarmarna?
Ja, det borde det göra.

Kanske inte det svaret som önskas. Men smartast och billigast är att byta till en ny Faubervev. Och kanske lyxa till det med nya pedaler.
Japp, och det kan man tycka verkstaden kunde ha löst åt henne. Men eftersom de inte vill jobba med en så gammal standard tänkte jag det var bäst inför framtiden att uppgradera till något modernare.

Till historien hör också att det inte var svärmor som knäckte veven utan hennes 22 åriga son när han lånade cykeln och genererade lite för många watt. Så av den anledningen vill jag också uppgradera till något stryktåligare än Fauber-vevar

Japp, och det kan man tycka verkstaden kunde ha löst åt henne. Men eftersom de inte vill jobba med en så gammal standard tänkte jag det var bäst inför framtiden att uppgradera till något modernare.

Till historien hör också att det inte var svärmor som knäckte veven utan hennes 22 åriga son när han lånade cykeln och genererade lite för många watt. Så av den anledningen vill jag också uppgradera till något stryktåligare än Fauber-vevar
Hur länge har fauberveven hållit då innan den mattades ut (det fanns garanterat en utmattningsspricka i veven som var rotorsaken till haveriet, mer watt påskyndade bara förloppet en aning)? Byter du till en ny faubervev och så håller den antagligen längre än resten av cykeln och kanske även din svärmor.

Hur länge har fauberveven hållit då innan den mattades ut (det fanns garanterat en utmattningsspricka i veven som var rotorsaken till haveriet, mer watt påskyndade bara förloppet en aning)? Byter du till en ny faubervev och så håller den antagligen längre än resten av cykeln och kanske även din svärmor.
Oklart hur länge då cykeln köptes begagnad. Original så kan gissa på 20+ år iaf

Tillbaka
Topp