Hjälp mig lösa min envägspendling?

Teun

Medlem
Jag kommer behöva tidseffektivisera min träning framöver och tänker därför utnyttja min jobbpendling från Södertälje till Liljeholmen. En tur längs med Bornsjön på vägen hem 3 ggr i veckan vore perfekt.

Jag har dock inte lyckats lösa frågan hur jag tar cykeln TILL jobbet på morgonen? Att cykla till jobbet på morgonen kommer inte att ske. Jag har försökt men det håller inte mer än en vecka tills jag inte längre pallar att gå upp så tidigt. På bussen/pendeln får man inte ta med cykeln. På vardagar har jag inte tillgång till vår bil. Jag vill köra hårda träningspass så en hopfällbar cykel som Brompton känns inte rätt.

Är det någon som har en kreativ lösning? Jag är öppen för alla möjliga konstiga förslag. Det jag har spanat fram hittills är A) att köpa en hopfällbar "racer" (tex https://www.montaguebikes.com/fit-folding-bike.html) eller B) att packa cykeln in en mjuk transportväska för att få med den på pendeln på morgonen. Väskan tar jag sen med hem de dagarna som jag inte cyklar hem.

Är det något jag har missat? Ge mig era "galna" lösningar ;-)

Köp en väska och ta med den hem dom dagar du inte ska svettas hem...
...den får man ju ta med sig (så länge man inte blockerar sittplats, barnvagnsplats och handikapplats).

Åker du job express (drygt 100% av alla på Scania bor ju på Liljeholmen och vice versa) kanske du kan få kasta in cykeln i bagaget på den? De stora turistbussarna måste ju ha hur mycket plats som helst!

Gubbar, ni måste ju läsa va TS skriver. Han pendlar Från "Sötelje" Till Liljeholmen.
Och han pallar inte regelbundna tidiga mornar.
Jag tycker varannan in och ut är ett bra förslag för honom iof.
Cykelväskan är nog det bästa för att undvika kompromisser.

Om du möter någon lång på cykel som säger hej kan det vara jag. Inte så mycket tröst kanske men vi är fler som har morgonmisär. Jag tror att det är bra att plåga sig ibland med olika tider. Föreslagen halvvägspendling olika dagar låter bäst. Då kan man ta ut sig ordentligt utan att behöva cykla en gång till den dagen.

Jag cyklade Liljeholmen - Södertälje sluss - Liljeholmen en gång i fjol; det är ca 35 km enkel väg och bara ca en mil närmst Södertälje är öppen fin lvg-väg. Resten är halvdan pendlings-cykelvägar som svänger hit o dit o försvinner då o då. Det blir nog bättre när man lärt sg vägen, men är nog inte en drömväg ändå.

GoranS sa:
Gissningsvis runt 4 mil och det är säkerligen inte lvg-cykling hela vägen.

Snarare lite mer än 30km enkel. Men det är blandat mellan cykelbana, småväg och landsväg. Bitvis går det att ha fri fart. Bitvis är det direkt ohälsosamt att köra fort, antingen för sig själv eller för andra.

Möjligt att jag missuppfattade det, men jag tolkade det som att TS ville köra norr om Bornsjön. Att då komma ner mot 30 km låter svårt, 35 är nog undre gräns skulle jag tro om man ska från typ Liljeholmens T-bana till Södertälje C.

GoranS sa:
Möjligt att jag missuppfattade det, men jag tolkade det som att TS ville köra norr om Bornsjön. Att då komma ner mot 30 km låter svårt, 35 är nog undre gräns skulle jag tro om man ska från typ Liljeholmens T-bana till Södertälje C.

Du menar via Vällinge? Ja då får man nog gå på uppemot 35km totalt. Exakt start och stopp är ju inte känt så det kan ju landa uppåt 40km också. Jag brukar cykla "Riksettan" när jag bara skall transportera mig snabbt. Men nu vet jag inte riktigt, börjar jobba på måndag och förmodar att det är skitjobbigt överallt pga den havererade bron. Bäst är kanske mtb och gena Rönninge-Glasberga.

Tack för er input.
Pendlingen går mycket riktigt mellan Södertälje (hem) och Liljeholmen (jobb). Det är ca 35 km enkel väg varav stadscykling första halvan och landsväg andra halvan. Jag tänkte därför förlänga sträckan genom att köra norr om Bornsjön > Vällinge > Viksberg för att få in lite träning. Den vägen minskar också trafikrisken i novembermörkret. Ett annat alternativ är genvägen till Rönninge och sen Hagelbyvägen (?) från Tumba till Fittja.

Cykla till jobbet varannan dag är ett bra förslag men det har jag testat i flera omgångar och är inte hållbar i längden. Jag är ingen morgonmänniska och det lär inte bli bättre med en bebis på väg.
Transportväska-alternativet ligger nog närmast till hands tror jag. Någon som har erfarenhet av detta? Några do's and don'ts?

Jag tycker att det låter som att du skall satsa på en Brompton och kombinera det med enstaka tillfällen med långcykling på fullstor cykel. De dagar du ruttnar på att cykla behöver du ju bara cykla till buss 748 vid sjukhuset som går nästan direkt till Liljeholmen. Jag har tagit den några gånger mellan Fittja Centrum och sjukhuset när jag skall leda spinning och inte hinner cykla hela vägen innan passet börjar.

Brompton i all ära, för stadscykling tycker jag den funkar fint även längre sträckor då den är kvick or rolig att cyckla på men när man kommer ut på landsaväg tycker jag det har begränsningar.

De bikefriday jag testat har varit riktigt fina men jag gillar även Airnimal: http://airnimal.eu/products/chameleon/performance-sport/#.V4Uw0vmLSHs

Att göra airnimal riktigt liten tar lite tid men det finns en snabbfällningsvariant så den går ned i en väska och kan tas med på ex tåg/buss.

Senast ändrad:
Tern Verge X18

image.jpeg

http://www.ternbicycles.com/sg/bikes/471/verge-x18

Slutsåld men några kundkommentarer:

https://www.evanscycles.com/tern-verge-x18-2015-folding-bike-EV219819

Jag reviderade mina tankar lite när jag vägde in morgontrötthet och barn på väg. Åretruntpendling som träning men bara ibland låter sjukt krångligt. Jag såg snarare framför mig att TS vissa dagar cyklar 35km fort på en annan cykel och åker kommunalt i andra riktningen. Ibland kör man 70km lågintensivt och resten av dagarna cyklar man Brompton/vikcykel till och från kollektiva färdmedel. Då kan man ju ta i så mycket man känner för det. Har man med sig en Brompton eller annat kan man ju alltid ta sig hem även om trafiken står still av någon anledning. Men jag är ju inte TS och vet inte heller kapacitet och motivation när det är iskallt, kolmörkt och man inte har sovit ordentligt.

Edit: sjukt många bokstavstapp kompletterade.

Senast ändrad:
NLC sa:
Kristoffer R sa:

Yikes, vissa modeller på den sidan var ju minst sagt överraskade i pris - en Moulton för 22K ... EURO!

Price Icon:
Moulton bicycles range in price from £950 to £15,500 depending on the model and specification. The price icon gives a relative scale for the price of each model in the range. For current pricing information please contact the Moulton Bicycle Company or find your local dealer via our Contact page.

Till/från Tumba får man ju ha cykeln när man vill. Alltså skulle du kunna cykla varje dag, men kortare sträcka.

På morgonen tar du cykeln på tåget till Tumba och cyklar 18 km nånting till Liljeholmen, hem tar du cykeln till Tumba och sen tåget hem.

Men nej, det kanske blir tidigare morgnar och inte hårda träningspass, fast pendling är väl mer än sånt?

Ibland är det bra att få en spark i baken.....
Senaste 1,5 månad har jag cyklat till Liljeholmen på morgonen och hela vägen till Södertälje efter jobbet 2-3 ggr i veckan. Det funkar förvånansvärt bra.
Nu börjar dock tankarna komma. Hur mycket lättare och roligare skulle det vara med en annan cykel, tex CX? Idag kör jag på en mtb men den känns "trög". Eller borde jag testa att byta till mer lättrullade däck?

Köp en bra pendlarCX för höst/vår och kanske fina vinterdagar. Sedan förtjänar den pendlingen ett karbång-spjut till sommaren (säg inget hemma bara). Du kommer svårligen ångra dig och fina cyklar ökar motivationen. MTBn används bäst till det den är skapt för.

Bra att du har fattat poängen med att gå upp. Det hjälper, både som långpendlare och som småbarnsfarsa :)

Jag skulle faktiskt uppskatta längre pendlingsväg än mina 16 km. Å andra sidan kör jag varje dag utan problem nu.

om det ok att lämna bil på jobbet över natten är ett bra sätt att ta med cykeln in på morgonen, cykla hem och sedan åka kommunalt till jobbet och bilen morgonen efter. så vårdar du morgonsömnen lite.

trefyra mil på en brompton är annars närmast idealiskt, har kört upp till 12 mil utan misär. räkna med medelfart strax under 30. det är ändå rätt hyggligt.

här är min 10kg tvåväxlade med större klinga, skulle klara din pendling utmärkt. annars har en sexväxlade bredare spektrum.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    348.2 KB · Besök: 38
kais01 sa:
om det ok att lämna bil på jobbet över natten är ett bra sätt att ta med cykeln in på morgonen, cykla hem och sedan åka kommunalt till jobbet och bilen morgonen efter. så vårdar du morgonsömnen lite.

trefyra mil på en brompton är annars närmast idealiskt, har kört upp till 12 mil utan misär. räkna med medelfart strax under 30. det är ändå rätt hyggligt.

här är min 10kg tvåväxlade med större klinga, skulle klara din pendling utmärkt. annars har en sexväxlade bredare spektrum.

12 mil och snitta 30 på en Brompton är väl inte riktigt standard... Men coolt helt klart!

kais01 sa:

Om det stämmer att du gör 12 mil i strax under 30 km/h på den där cykeln så är det imponerande.

tack för dom vänliga orden Bengt. 12 mil och 30 blev lite syftningsfel, men 3 mil och 30 kmh är säkert att räkna med för en hyggligt tränad cyklist, om det inte är motvind eller för backigt. har på den tvåväxlade kört 9 mil i 29 och 4,5 mil i 34,5 men sistnämnda var i en utflykt i klunga på 6 pers där vi turades om att dra. dom andra hade racers, det var lite kul.

men för ge näring till tråden, en brompton skulle säkert funka finfint för det frågeställaren avser, men logistiken går att få till även med en vanlig hoj även om det är trixigare. kanske går att ta cykeln in på pendeln på morgonen för att sedan cykla hem??

kais01 sa:
tack för dom vänliga orden Bengt. 12 mil och 30 blev lite syftningsfel, men 3 mil och 30 kmh är säkert att räkna med för en hyggligt tränad cyklist, om det inte är motvind eller för backigt. har på den tvåväxlade kört 9 mil i 29 och 4,5 mil i 34,5 men sistnämnda var i en utflykt i klunga på 6 pers där vi turades om att dra. dom andra hade racers, det var lite kul.

men för ge näring till tråden, en brompton skulle säkert funka finfint för det frågeställaren avser, men logistiken går att få till även med en vanlig hoj även om det är trixigare. kanske går att ta cykeln in på pendeln på morgonen för att sedan cykla hem??

Det cyklades 20 mils brevet på Brompton i Uppsala här i Maj. Så nog är det en bättre cykel än vad man tror! Personligen har jag bara haft dåliga oväxlade vikcyklar, men Brompton är i annan liga! ₩

20 mil, låter helt ok:))

om jag skulle på långtur typ europa runt skulle jag ta en flerväxlad brommie utan minsta tvekan. cyklingen är helt ok, den är lättpackad -bara att ställa ryggsäcken rakt på pakethållaren och slippa x antal cykelväskor. man slipper lämna den med bagage på utanför affärer när man ska handla. bara att fälla ihop och ta med in med ryggsäcken på.

brommien är dessutom social och öppnar hur många konversationer som helst, värdefullt på resa, och man tar lätt bussen sträckor där det bara finns motorväg, trefilsvägar eller liknande.

och för att återgå till tråden, 3-4 mils pendling är poc. viktigt dock att då till en bra körställning, många kör med mjuk/standard fjädring bak vilket tiltar cykeln bakåt, ytterligare värre med styre som är för långt bakåtvinklat, ger en vinglig känsla. med uppsättning som på bilden ovan är den både rapp och stabil, känns förvånande landsvägsduglig.

Tillbaka
Topp