Freddie L sa:
Okejrå! Mina barn hade ju inte Frog/Isla 20”. Så jag kan kanske inte säga att du har fel. Men 16” och 26” (istället för 24”) har varit klockrena. Vi bor precis vid stigen och de tränar i klubben, har också åkt utför i Järvsö (på hyrcyklar), så hyfsat duktiga kanske?
De fick välja själva när det var dags för 20”, och då blev det traditionella Mtb (stel gaffel och fälgbroms). Men inget snack att den högre vikten var negativ för dem. Sen när det var dags för 24” valde jag igen, blev en Isla Beinn 26” small (finns inte längre?). Har slängt på Mtb-fälg och fetare däck och den är helt suverän!
Nu sist byggde jag en 27,5:a med modern geo, gaffel, skivor och hyfsat lätta hjul till dottern. Landade precis över 11kg. Och visst är den ok, men den där otroliga boosten när de fått byta till Beinn 26” small uteblev... :-(
Så för mig går låg vikt (och rätt storlek) alltid före annat till barn. Tycker kunna stödja den tesen på klubbträningarna.
Jag håller med dig, vikt är väldigt viktigt ihop med breda (och lätta) däck. Men framförallt att den inger en trygghetskänsla i skogen. De tunga vanliga 20" som du väljer är oftast riktigt hemska där de inte har möjlighet att kontrollera cykeln, nästan ännu värre de med +däck på eftersom de får svårare med igångdrag.
Nu säger jag inte åt alla att man måste köpa en på tok för dyr 20" Vpace, det finns andra lösningar. Canyon Offspring och Orbea och några till har olika cyklar att bygga om för att få de inom en bra vikt.
Helst för plånboken skulle jag dock se att Frog och Isla gjorde skag i saken och la till en 20" MTB i sitt sortiment, som klarar bredare hjul, lite småjusteringar på cykeln och good to go. (Stel gaffel är att föredra ändra fram till 24" där Frog har ett bra alternativ
https://www.frogbikes.com/lightweight-kids-bikes/mountain-bikes/frog-mtb-62.aspx)
Som sagt, vikt uber alles precis som du säger. Önskar bara att Isla och Frog gjorde som Vpace och fick fram en bra 20" på 6,8 kg till halva priset.