Hjälp mig minimera min verktygssamling för cykelmek!

Kalle Kula

Aktiv medlem
Vissa gillar att samla på sig många verktyg. Själv är jag tvärtom. Jag vill klara mig på så få verktyg som möjligt. Kan jag använda något jag redan har istället för att köpa något nytt specialverktyg då jag mekar cyklar är det en bonus.

Hjälp mig gärna med dina bästa tips om vilka verktyg jag _inte_ behöver, samt vad jag kan använda istället.

• Nicholson nålfilar för alla kap/slip/puts/knips jobb (det enda du behöver för ett perfekt kapat styre är tålamod och tid)
  • Knipex tångnycklar
  • Bondhus set hex+torx T-Handles

På Sheldon brown finns en del om 'improvised tools'. Det handlar nog inte så mycket om att köpa vissa verktyg som är mångsidiga utan att vara påhittig. Istället för riktställ använder man en cykel tex.

Sen kan ju valet av cykel ha med det att göra, med 'gamla' cyklar kommer man generellt undan med färre specialverktyg.

Vissa gillar att samla på sig många verktyg. Själv är jag tvärtom. Jag vill klara mig på så få verktyg som möjligt. Kan jag använda något jag redan har istället för att köpa något nytt specialverktyg då jag mekar cyklar är det en bonus.

Hjälp mig gärna med dina bästa tips om vilka verktyg jag _inte_ behöver, samt vad jag kan använda istället.
Ska man bara ha grej för att kapa, eller två...så är det rimligen bågfil o maskeringstejp.
Andra specialverktyg har jag köpt när jag förstört, eller oftare nästan, förstört grejor. Tex starnut grej o dust wiper manick

På Sheldon brown finns en del om 'improvised tools'. Det handlar nog inte så mycket om att köpa vissa verktyg som är mångsidiga utan att vara påhittig. Istället för riktställ använder man en cykel tex.

Sen kan ju valet av cykel ha med det att göra, med 'gamla' cyklar kommer man generellt undan med färre specialverktyg.
Bra tips där v.g. riktställ. Jag har testat det själv och jag tycker det funkar bra, iaf. för att göra enklare jobb, som att rikta en fälg. Vet dock inte hur bra det funkar om man ska bygga hjul från scratch.

Ska kolla på Sheldon Browns hemsida efter 'improvised tools'.

En annan sak jag kom att tänka på var @darkforce som tipsade mig om att man kunde slipa till en gammal skiftnyckel (jag hade turen att ha några överblivna) och använda den istället för att ha en stor uppsättning konnycklar för alla upptänkliga mått.

En annan sak jag kom att tänka på var @darkforce som tipsade mig om att man kunde slipa till en gammal skiftnyckel (jag hade turen att ha några överblivna) och använda den istället för att ha en stor uppsättning konnycklar för alla upptänkliga mått.
Det är en bra ide! Varför finns inte detta som färdig produkt?
Å andra sidan....Du behöver ju ändå 2st, och 2st konnycklar räcker ju också för det mesta...

Det handlar mer om att minimera olika typer av cyklar i hushållet. Bra att undvika är specialverktyg till vevlager och infästningen av drev på vevparti. Jag har lyckats att standardisera alla MTB med flera växlar i familjen till Stan 11-delat. Men tyvärr är frun och sonen kort, så då behövdes det vevpartier med korta vevarmar. Jag hittade bara med 24 mm axel, så då behövdes det ett HT2-verktyg, med adapter till XT vevlager :( Också bra att undvika är Centerlock bromsar, men jag fallerade där också. Åtminstone kunde jag återanvända Centrlock-nyckeln till infästning av Cannondale drev på vevpartiet (men nya vevpartiet behövdes en 12 mm insex ...).

En bra tips är en Knipex tång som går att använda till de flesta mutter (om det finns utrymme) och avdragare.

Det handlar mer om att minimera olika typer av cyklar i hushållet. Bra att undvika är specialverktyg till vevlager och infästningen av drev på vevparti. Jag har lyckats att standardisera alla MTB med flera växlar i familjen till Stan 11-delat. Men tyvärr är frun och sonen kort, så då behövdes det vevpartier med korta vevarmar. Jag hittade bara med 24 mm axel, så då behövdes det ett HT2-verktyg, med adapter till XT vevlager :( Också bra att undvika är Centerlock bromsar, men jag fallerade där också. Åtminstone kunde jag återanvända Centrlock-nyckeln till infästning av Cannondale drev på vevpartiet (men nya vevpartiet behövdes en 12 mm insex ...).

En bra tips är en Knipex tång som går att använda till de flesta mutter (om det finns utrymme) och avdragare.
Men CL är antingen samma hylsa som kassett, eller samma som vevlager, så inget extra verktyg. Föredrar ändå 6bult, t25 är bättre i fält om det behövs.

Går hand i hand. Det är ju det du inte förstår! 😉
Jag vill ju helst bara ha ett universalverktyg, som passar till allt, liksom jag helst bara vill ha en universalcykel, som passar till allt.

1729331479354.png

Universalverktyg är ett satans påfund som inte passar bra till något.

Anlita en kompetent verkstad med 24/7 service så kan du lägga ut alla dina verktyg i skänkes tråden.

En 3d-printer tar mycket plats, men bra som universalverktyg.

Man behöver aldrig fundera på om man har rätt vice-clamps, adaptrar till lagerpress osv

Att försöka meka med fel verktyg ser jag ingen mening med. Däremot tycker jag man ska köra standarverktyg när det duger.
Annars håller jag med Berk. Kör samma på alla cyklar och välj märke som går att serva med vanliga verktyg

Universalverktyg är ett satans påfund som inte passar bra till något.

Anlita en kompetent verkstad med 24/7 service så kan du lägga ut alla dina verktyg i skänkes tråden.
Ammen vaff… En polygrip och du är hemma.
Trycka nit ur kedja, montera styrlager, lossa kassett.. You name it!

det är trevligt med bra verktyg, men om man inte hittar dem när man behöver finns det för många.

om man funderar på tre vertyg som man defintitivt klarar sig utan säger jag riktställ, riktställ och riktställ.

två andra är kedjepiska och mekställ.

En början kan vara att skaffa rätt cykel
Rätt cykel är då tex senaste utgåvan av Canyon Aeroad
alla skruvar är torx T25 och en T25-nyckel följer med, den skall sitta på cykeln

Senast ändrad:
det är trevligt med bra verktyg, men om man inte hittar dem när man behöver finns det för många.

om man funderar på tre vertyg som man defintitivt klarar sig utan säger jag riktställ, riktställ och riktställ.

två andra är kedjepiska och mekställ.
Ju fler verktyg, desto större chanser att få lägga pengar på andra goa grejer, som exempelvis vertygsväggar. 😍

med 'gamla' cyklar kommer man generellt undan med färre specialverktyg.
Jag är ingen erfaren cykelmek, men jag tycker att det är precis tvärtom.
På en gammal cykel var det bultar och skruvar i alla möjliga storlekar så man behövde en massa olika hylsor och nycklar plus ett gäng olika skruvmejslar.
På en modern cykel är det ju typ bara ett par, tre olika torx eller insex.

Jag är ingen erfaren cykelmek, men jag tycker att det är precis tvärtom.
På en gammal cykel var det bultar och skruvar i alla möjliga storlekar så man behövde en massa olika hylsor och nycklar plus ett gäng olika skruvmejslar.
På en modern cykel är det ju typ bara ett par, tre olika torx eller insex.
Riktigt.

Menar du utvändig CL som kan dras med vevlager så gäller det väl att man har för "rätt" vevlager också.
Absolut, och jag har 2! En hylsa, för den av storlekarna jag märkt mig använda mest, och ett Shimano-verktyg med olika storlekar i var ände, Och en insats på den ena så på bara den 3 storlekar. Men utan att vilja så har man plötsligt ett vevlager med större yttre dimension än vad man haft innan så då behöver man plötsligt det ändå....
Standarder inom cykling...

Jag tror bra sätt att minska antalet verktyg, och t o m förebygga att de blir så många, är att överge sin hybris, aldrig besöka verkstäder som säljer saker samt bli god vän med cykelsmeden där man bor. Att överlåta budgetarbetet på visare händer hjälper säkert också.

Tillbaka
Topp