Hjälp mig välja Cyclocross från Rose.

hellyhansson

Ny medlem
Hejsan alla!
Fick min MTB stulen i höstas så är dags att köpa nytt nu när våren kommit och nu är jag inne på att köpa en Cyclocross istället, och då en modell från Rose som jag hört mycket gott om.

Det jag ska ha den till:

* Pendla till jobbet 4mil t/r på lite halvkass asfalt och ca 1km grusväg. Ej vintertid. Minimalt med stadstrafik.

* Köra träningspass på asfalt och grusväg. Har ej tävlings ambitioner förutom möjligtvis cykelvasan och vätternrundan i framtiden.

* Myscykla på sommarkvällarna med flickvännen.

Modeller jag kikar på är 'Rose Pro DX Cross-2000' och 'Rose Pro DX Cross-3000'.

Vilken utav modellerna tror ni på utifrån mitt användningsområde?
Har spart pengar en längre tid och öronmärkt dom just till en rejäl hoj som jag ska ha ett bra tag. Vill inte köpa något som jag känner att jag växer ur efter en kort tid eller en modell med dåliga komponenter som man inte kan lita på. Men självklart så betalar jag gärna så lite som möjligt om jag ändå inte kommer märka skillnad mellan modellerna.

Och vad för typ utav däck borde jag satsa på?
Uppskattningsvis så kommer jag cykla 80% asfalt och resten grusväg.

Tack på förhand :)

/ Hans

lovet skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har 2000modellen, tycker den fungersr bra

Härligt att höra! :) det är ju ändå en del pengar som skiljer 2000 och 3000 modellen åt också.

Hur upplever du storleken på hojen? Kändes det som om du hittade rätt när du använde dig utav Rose mått tabeller för att få fram storleken?

Jag har en Rose Pro DX-Cross 2000 sedan lite mer än ett år och använder den för pendling och vinterträning på landsväg. Är väldigt nöjd med cykeln så här långt.

När det kommer till storleken så är den relativt kort, vilket beroende på hur du tänkt använda den kan vara både bra och dåligt.

Jag cyklar i vanliga fall på en Canyon Ultimate CF SLX -12 i storlek 58 men valde att gå upp till storlek 60 på Rose crossen. Den är då fortfarande kortare än min Canyon.

Är 186cm lång med 91cm gren.

Låter lovande :)

Som sagt så kommer jag cykla väldigt mycket väg, alltså inte så tekniskt med rappa svängar osv.
Är det bättre att ha en lite längre då? Eller vad är för- och nackdelarna?

Och vad tror du om däckval? Finns det några däck som är lättrullade på asfalt men som också klarar utav grusväg?

Har en RS-2000, alltså din modell men utan skivor, och tycker den är riktigt fin. Är 1.90 och har en 58" vilket jag nog tycker är en smula litet, hade nog velat haft en 60" för en mer utdragen sittställning när man ska köra landsväg. Den korta ramen är ju annars skön att ha när det är mer tekniskt. Kör med Racing Ralph som jag tycker funkar bra som ett allround-däck, rullar okej på asfalt och funkar fint i skogen.

Ingen Rose men enligt mig en perfekt pendlare. http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3201

Fick min i slutet på november och har kört drygt 200 mil på den.

Samma användningsområden som du. Har blivit en del pendling samt asfalt och grusvägsträning.

Levereras med lämplig utväxling, pendlardäck och snygga skärmar. Stolpe och gaffel i kolfiber jämnar ut vägen.

Ska tillägga att min RS-2000 INTE har några skärmfästen, vilket faktiskt är lite synd då jag gärna velat haft skärmar på den under vintern. Nu finns det säkert andra sätt att få på ett bra skärmar men jag har inte hittat något smidigt sätt än.

RS-2000 har ej heller samma geometri som DX-Cross, det går inte att jämföra storlekarna rakt av.

Däck för landsväg/pendling/lite grus har varit uppe i många trådar, jag kör själv på Continental GP 4-Seasons 28mm och är nöjd med dessa. Tror även att Vittoria Voyager Hyper Reflex som Rose säljer är bra för ändamålet. :)

Skillnaden på 2- och 3000 är väl enbart gruppsetet? Om Ultegra är värd några tusenlappar mer än 105 är det säkert många som vill diskutera.
Själv har jag inte den blekaste, men 105-setet på min nya Rose-hoj (ingen cross) funkar klockrent.

Har en Pro DX 2000 cross och är mycket nöjd, det enda som har krånglat är faktiskt framväxeln som jag uppgraderade till en Ultegra (det var så billigt i konfiguratorn). Fast den har fått några smällar och skulle behöva riktas upp ordentligt.

Tack ska ni ha för alla kommentarer. Har bestämt mig för att lyxa till det med 3000-modellen :)

En sista fråga bara. Vad borde jag välja för kassett?
Pendlingssträckan är mestadels plan asfalt med lite mindre backar. Rätt så öppen cykling så inte många start och stopp.
Självklart kommer det bli någon rejäl backe någongång ibland när jag tränar sen ... Men till 90% så blir det plan asfalt med lite sega motlut.

Behåller du crossvevpartiet (46/36) eller byter du till något annat?
Personligen tycker jag att 46/36 tillsammans med 11-25 eller 11-28 är perfekt för pendling, det senare alternativet är nog helt OK med 11-delat.
På min egen DX-Cross bytte jag vevpartiet mot ett kompakt (50/34) vilket tyvärr inte känns alls lika lämpligt till vardags, men bra de gånger jag använder cykeln för landsvägsträning.

Tillbaka
Topp