Hjälp mig välja dämpare! MX Comp?

• Trådstartare Trådstartare Anton Johansson
  • Start datum Start datum
A

Anton Johansson

Guest
Hej hej
Såhär när våren närmar sig tänkte jag fixa till cykeln med en bra dämpare fram.
Har funderat och nästan bestämmt mig för en MX Comp.
Finns det något annat bra alternativ i den prisklassen? (c:a 2500:-)
Tack på förhand

Kan bara säga att jag är extremt nöjd med min PX Pro som jag köpte 2003.
Jag hittade inget som kunda matcha den prismässigt, och funktionsmässigt har jag inte saknat något ännu.
Dessutom snyggast enligt mig.
Enda grejen med mitt köp är att hojen blev något högre i fronten, men knappast nåt man kan belasta gaffeln med. Gammal ram som inte är gjord för gaffel med den slaglängden.
Allt som allt - köp, det hade jag gjort (igen).
/M

Min MX Comp Air -03 är jag väldigt nöjd med. Den verkar tåla det mesta i skogen. Jag gillar stök och (små!) drops och det verkar gaffeln också gilla så skall du köra i skogen kommer du bli nöjd =)

Min funkar kanon ! Lite tung som sagt med den är pålitlig. I den prisklassen så finns det inget alternativ. Fast det finns ju som sgt lättare...

/Skogling

Man kan aldrig ångra att man inte köpte ETA om man gjort det. Jag har ETA men använder den sällan....

//Skogling

jag skulle köpt eta versionen (har beställt en gaffel med lockout på själv), väldigt skönt att slippa gunget på asfalten.

mx är skit... byt till manitou dorado mrd x-works.. Min fd. mx pro gick av på tre ställen när ja droppade olympiadropet i åre (8m) jag fick tyvär ingen ersättning som garantin lovade... Jävvla marzocchi!!!

harry: Du har ju för fasen kört freeride med en crosscountry gaffel, det håller den ju inte för! Smart!

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Shooo alle!

ja tycker att du ska ha marzocchi SUPER T! eller en rock sox booxer!

lycka till!!!...hälsningar affro.

Bor du i södra Sverige, så har jag en Marzocchi Comp Eta till salu.
Egentligen är hela cykeln till salu, en Cannondale M400 2001 års modell.
Dämparen är från 2003.

8 meter med en xc/lätt freeride gaffel, konstigt att den pajjar?

en skareb super för 300€ på s-tec kanske är ett alternativ?
har beställt en själv.

Hur kan man ens jämföra en MX Comp med en Dorado X-Works? Varför inte dra till med en Foes XTD på en gång?

Anton J:

När det gäller ETA är det mest användbart om du har en gammal ram som inte är anpassad för gafflar som bygger högt/har lång slaglängd (mer än 80 eller 63 mm om det är en riktigt gammal ram). Jag sitter själv på en ram från -95 och har märkt att ETA aktiverat är rätt skönt uppför eftersom gaffeln (en Marathon S á 100 mm) bygger högre än en -95 Judy SL och dylika gafflar som ramen är anpassad för.

harry Skrev:
-------------------------------------------------------
> mx är skit... byt till manitou dorado mrd
> x-works.. Min fd. mx pro gick av på tre ställen
> när ja droppade olympiadropet i åre (8m) jag fick
> tyvär ingen ersättning som garantin lovade...
> Jävvla marzocchi!!!

ojoj jag hoppas att du inte skadade dig, men ingen tillverkare borde ge garanti vid så grov felanvändning, det uppmuntrar ju bara att folk fortsätter använda fel gafflar och skadar sig allvarligt.

Du kan lugn välja en Marzocchigaffel igen men titta här innan du väljer modell http://www.marzocchi.com/Template/listSpaForksIntendedUse.asp?p=1&LN=UK&Sito=mtb&Y=2005

Hahah, "Affro": Hur tror du hans cykel skulle se ut med en Super T på? Killen kollar på MX Comp! Det är inte riktigt samma typ av gaffel... Chopper *Host*

Harry: Funderat på att använda rätt gaffel till rätt disciplin av mountain biking. Typ Dorado och BoXXer till DH, Freeride och stora dropp och MX till XC, och vanlig stigcykling? :-)

Anton: Vad ska du köra med din cykel? Efter som du går i tankarna kring en MX Comp så utgår jag i från att du tänker köra vanlig "stigåkning", kanske lite street och XC m.m.
Om du har för avsikt att köra ungefär så, så är MX ett väldigt bra val. En av dom mest prisvärda gafflarna på marknaden skulle jag vilja säga.

Gaffeln finns i två (eller fler) utförande: Air och Coil. Gillar personligen coil-gafflar lite mer, men jagar man vikt så är "Air" ett bra val.

Lycka till!

TommyE:: jag märker att du inte viste att foes gaffeln e långt ifrån lika bra som dorade x-works... dyrast e inte alltid bäst you know

det verkar luta åt en MX Comp...
Ramen är en några år gammal Scott Yecora, vet inte vilket år
http://www.scottusa.com/product.php?UID=5909

Tänkte köpa gaffeln på cykelcity, eller är det värt att beställa från Tyskland eller någon annan stans? Cyclecomponents.com eller ChainReactionCycles.com. Är bara rädd för att något kommer att krångla och då är det grymt bra med hjälp från cykelcity.
http://w4.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=1317546

Det är tänkt köras hårt i skogen, vikten bryr jag mig inte så mycket om det viktiga är att det håller!
låter det ok?

anton:
så länge du håller dig inom ramarna vad som kallas "xc" så är det inga problem, du kan köra stenhårt om du så vill.. gaffeln går sällan sönder om den servas och används till vad den är gjord för.

men ska du droppa som skrivet ovan 8 meter så får du kolla på något annat ;)

Om du inte känner dig säker på att meka själv så är det bra att handla hos en LBS som kan hjälpa dig om du får problem.

Anton, du kan lungt köra hårt i skogen med en MX comp. ETA är det inte många som använder så det skulle jag inte stressa över om jag vore dig. En 105mm borde passa din ram och funkar bra till det mesta.

köp från chainreactioncycles.. dom e lätt bäst.. dom e både billiga och snabba och lätta att ha att göta med.. de mailar tex. dig om dom har frågor om din beställning... easy

Köp från chainreactioncycles! Dom har bra priser. <http://www.chainreactioncycles.com//Categories.aspx?CategoryID=167>
t.ex. MX Comp -04 för 1800kr <http://www.chainreactioncycles.com//Models.aspx?ModelID=2975>

Mitt tips är en Rock Shox psylo XC för 2200kr <http://www.chainreactioncycles.com//Models.aspx?ModelID=3107>. Den är snäppet tyngre än än MX Comp, men många snäpp bättre (jag kör en psylo XC själv, hade en Marzocchi MXR (samma som MX pro) förut). Den enkelt justerbara slaglängden (U-Turn)är en bra feature.

harry Skrev:
> mx är skit... byt till manitou dorado mrd
> x-works.. Min fd. mx pro gick av på tre ställen
> när ja droppade olympiadropet i åre (8m) jag fick
> tyvär ingen ersättning som garantin lovade...
> Jävvla marzocchi!!!

Du "kanske" använde gaffeln "lite " fel då...?

//Skogling

Ja man tackar ja
minsann låter Rock Shox psylo XC som ett trevligt alternativ,
vill ju ha lång slaglängd och Mx comp verkar vara svåra att få tag i i 105mm.
Nån annan som har synpunkter på denna dämpare?
och nått förslag på nått att fästa gaffeln med. Vettifan hur den gamla sitter fast men jag vill ha nytt!!

Ska kanske tillägga att psylo-gaffeln inte har v-bromsfäste. Den har bara skivbromsfäste. Äldre psylo-gafflar fanns med v-bromsfäste, men jag tror dom tog bort dom på senaste årsmodellerna.

bruno Skrev:
> Köp från chainreactioncycles! Dom har bra priser.
>
> t.ex. MX Comp -04 för 1800kr
>
> Mitt tips är en Rock Shox psylo XC för 2200kr .
> Den är snäppet tyngre än än MX Comp, men många
> snäpp bättre (jag kör en psylo XC själv, hade en
> Marzocchi MXR (samma som MX pro) förut). Den
> enkelt justerbara slaglängden (U-Turn)är en bra
> feature.
>

Tack för tipset Bruno :-)
Köpte en Rockshox Psylo från chainreactioncycles.
Har nu vart ute och provkört och är supernöjd.
Görbra dämpare till bra pris.
Körde ett par timmar i Ängårdsbergen i dag och gillar denna dämparen bättre än min gammla MZComp ETA
Happy är en fantastisk kunskapsbank, tur att folk har ork att dela med sig av sina tips och erfarenheter.
Mvh Thorleif

Tillbaka
Topp