Hjälp mig välja elcykel

MatGab

Medlem
Hjälp mig välja elcykel
Kommer ha 14,3 km enkelväg till mitt nya jobb. Inte en jättelång cykelpendling alltså. Färden går dock till stor del på cykelbana längs med landsväg genom öppna fält och det kan blåsa en hel del, därför har jag börjat kolla på elcykel. Jag vill ha en cykel med bra kvalitet som med rutinservice håller 10+år utan att haverera.

Jag har kollat lite på Crescent Elder och Elwin, är dessa onödigt dyra cyklar för en relativt kort pendling? Mittmonterad motor har jag förstått ska vara bäst.

Hur står sig t.ex. Biltemas och Julas elcyklar mot de dyrare märkena? Och hur ser det ut med reservdelar om man t.ex. väljer en Jula-cykel?

Hjälp mig välja elcykel
Cube gör bra elcyklar med bosch mittmotor och batteri. Kvalité för ett relativt bra pris. Har haft en biltema elcykel och de går sönder lite för fort IMO.
Värt att lägga några tusenlappar extra för en elcykel som varar.

Hjälp mig välja elcykel
Ur ett service- och livslängdsperspektiv är navmotorer att föredra sägs det. Färre rörliga delar o sliter inte på drivlina.

Hade hellre valt ngn Decathlon-cykel före Biltema eller Jula.

Hjälp mig välja elcykel
Jag fick låna en Marvil-cykel över dagen när jag lämnade in bilen pga stenskott. Blev positivt överraskad, inte minst till det priset. Passade på att bocka av flera ärenden och elmotorn hjälpte villigt till.
Hur den håller i längden låter jag vara osagt.

Hjälp mig välja elcykel
Tack för svaren! Kanske borde nämnt också att jag helst inte lägger över 20 000, helst under det.
Ur ett service- och livslängdsperspektiv är navmotorer att föredra sägs det. Färre rörliga delar o sliter inte på drivlina.

Hade hellre valt ngn Decathlon-cykel före Biltema eller Jula.

Verkar lovande med Decathlons cyklar, kollar på deras märke "Elops" främst. Läser en recension dock där en användare skrivit under negativa aspekter: "no replacement batteries can be bought". Stämmer detta?

Senast ändrad:
Hjälp mig välja elcykel
Tack för svaren! Kanske borde nämnt också att jag helst inte lägger över 20 000, helst under det.

Verkar lovande med Decathlons cyklar, kollar på deras märke "Elops" främst. Läser en recension dock där en användare skrivit under negativa aspekter: "no replacement batteries can be bought". Stämmer detta?
Ja, jag tycker man får hyfsad kvalitét för pengarna på Decathlon. Dom har oxå en egen utvecklingsavdelning för cyklar o t o m egen cykelfabrik i Europa vilket jag tycker är ett stort plus. Dom har en bra garantihantering samt reservdelar oxå. Men man får ju inte allt så klart, däcken t ex kan vara riktig skit och kan ibland vara hala när det är blött.

Jula o Biltema köper ju bara in billiga katalogcyklar från Kina.

Hjälp mig välja elcykel
Angående billiga cyklar som Biltema, Jula, "Kina cyklar" m.m så kan det vara bra att kolla Batteridoktorns YT kanal och hur batterier, BMS'er m.m är byggda med bla förprogrammerad livslängd och batterier som slutar fungera ganska så fort. Även om han lever på att fixa dessa batterier så är det inget han rekommenderar folk att köpa. Han rekommenderar Bosch/Shimano rakt av som den enda han inte stött på några större problem med då de jobbar med helt andra kvalitetskrav! :)
Mitt tips är som redan skrivet ovan, kolla på Cubes sortiment med Bosch CX Performance. Det är nog din största chans att få en cykel som håller mer än ett par år bara du servar och håller efter grejorna.

Hjälp mig välja elcykel
Jag har kollat lite på Crescent Elder och Elwin, är dessa onödigt dyra cyklar för en relativt kort pendling? Mittmonterad motor har jag förstått ska vara bäst.

Hur står sig t.ex. Biltemas och Julas elcyklar mot de dyrare märkena? Och hur ser det ut med reservdelar om man t.ex. väljer en Jula-cykel?
Det finns för- och nackdelar med både navmotor och mittmotor. Med moderata krav på hastighet, acceleration och backtagning hade jag inte varit rädd för någon av varianterna.
Ifråga om reservdelar i ett 10+ årsperspektiv skulle jag spontant välja bort både Biltemas och Julas elcyklar, men egentligen tror jag att det är ett väldigt långt perspektiv för de allra flesta tillverkare. Jag tror att man behöver se en elcykel som mer eller mindre avskriven efter så lång tid.

Hjälp mig välja elcykel
Har själv haft en elcykel "Mind" från Jula som både orkat med mer än vad jag förväntade mig, men samtidigt varit en konstant besvikelse/huvudvärk. Fick sent i höstas tillbaka mina pengar för cykeln eftersom det inte finns ersättningsdelar åt den. De verkar själva knappt veta vad fabrikatet på motorn är.

Slutade med att jag nu köpt en Haibike trekking 6. Är så otroligt nöjd, och uppgraderingen är ofantlig. Detta trots "kassa" bromsar och framgaffel. Men Yamaha motorn (pw-st) och batteriet på 630w räcker diatansmässigt mer än tre gånger så långt som julas klarade. Och denna har jag bara haft på grova dubbdäck (ISP) och i djup snö och skare. Kommer räcka ännu mycket längre med vanliga däck och med snöfria vägar.

Kan inte mer än rekommendera dig att invänta ett guldläge på en bättre hoj och köpa lite bättre kvalitet. Mest komponenter (batteri+motor viktigast gällande elcykel imho) som man vet att man kan reparera antingen själv eller hos valfri duktig cykelverkstad. Samt att det finns reservdelar, och uppgraderingar.

Min Kayoba mind kostade 14999. Jag gav 23995:- för min Haibike med grov rabatt, men ångrar inte en sekund. Det enda jag ångrar är att jag inte la lite extra kulor på något med välkända komponenter och en ram som går att laga/ersätta från början.

Hjälp mig välja elcykel
ska du ha nått som håller 10+ år så glöm allt vad jula biltema o andra billiga märken köp ett känt märke med bosch shimano yamaha eller i värsta fall promovec där du vet att du får tag på delar även om säg 5 år en jula biltema o annat skit e bara huvudvärk för de finns knappt delar ens då du köper den än mindre efter 2+ år när den börjar krångla rejält

meckat elcyklar sen dom kom kan säga att rätt många verkstäder tar inte emot ett jobb på en jula biltema etc med elproblem för man vet att de blir ett helvete med o få tag på delar

Hjälp mig välja elcykel
Kan rekommendera decathlon.
Har en 500e sen snart ett år tillbaka. Strax 450mil på den.

En kedja har gått av - dom skickade en ny.
Två ekrar i bakhjulet har behövt bytas - jag lämnade in lokalt och dom ersatte mig utan problem.

Tillbaka
Topp