Hjälp mig välja mtb!

Swanbro

Medlem
Hjälp mig välja mtb!
Har efter över 10år som aktiv motocross/enduro-förare börjat inse att kroppen inte riktigt vill vara med längre och behöver därför ett sabbatsår från crossen. Intresset för cyklar har alltid funnits då jag cyklade mkt BMX i unga år innan motorerna tog över helt.
Så därför har jag nu tänkt att jag ska skaffa mig någon form utav mountainbike, var först inne på en ren downhill-hoj men tror inte den kommer bli nyttjad till fullo då jag bor inne i Stockholm.
Har kikat en del på Enduro/all mountain nu på senaste och bestämt mig för att det är en sådan jag ska ha! Men vilken?
Kommer bli mest cykling i Hellas och Hammarbybacken men vill även kuna åka upp till järvsö då och då utan att göra bort mig.
Har i första hand tänkt mig köpa begagnat. Har en budget mellan 10-20.000

Hur mycket fjädringsväg behöver jag? Storlek på hjul? m.m m.m

/G

Hjälp mig välja mtb!
Även om det inte är beggat så är väl Rose Granite Chief eller Uncle Jimbo rätt bra prissatta och borde funka för det du tänkt dig. Du kanske inte kommer att vara kung i Järvsö men däremot kunna ha kul där du cyklar.

Hjälp mig välja mtb!
Helt rätt att inte gå på DH om du planerar att trampa runt lite på platten också (har gjort det och det är inte så kul..)

Nu har ju alla olika åsikter, och vet inte hur du kör, men som enda cykel som ska fungera till det mesta så skulle jag satsa på någon cykel åt endurohållet med ca 140 slag och 29". Tex Trek remedy 29, eller liknande cyklar. Finns säkert många märken som har liknande. Känns som en bra lösning om man vill ha en cykel som ska fungera till det mesta. Sen kan man ju diskutera vinklar hit och dit i oändlighet, eller cykla istället.

Hjälp mig välja mtb!
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
>
> > d=134414
>
>
> Bra tips! Kändes vettig. Vette tusan om den är
> för en dag i Järvsö dock? (vilket iofs är ett
> svårt kriterium)

Sålde den i går tyvärr... :)
Jodå, den funkar fint i bikeparken om man håller sig borta från dom stökigaste lederna. Men det är i Hellas den äger. Nu blev det en Commencal Meta trail som ersättare, jag hoppas jag inte blir besviken, Prophet var en grym hoj.

Tillbaka
Topp