Hjälp mig välja! Ny heldämpad cykel

smyg

Medlem
Hej, läst lite allt möjligt i forumet om att t.ex. XXL felaktigt namnger sina cyklar som har en sämre komponentsklass än namnet antyder.

Om jag ska välja båge, vad hade ni gått på här? Jag är en Shimano-kille sedan 2001 och har alltid haft Deore-->XTR prylar (kräsen, gillar inte SRAM men om nöden kräver).

Spark 900 ELITE NX 12 20

^ Det jag ogillar med spec på denna är att det "bara" sitter SX / NX Eagle växelreglage och givare/system. Bromsar MT501 är väl Deore-klass iaf och bör va OK? 13.2kg

SCOTT SPARK RC 900 COMP 2020

^ Tyvärr utan kolfiberram men håller ändå vikten på 13.1KG

Spark 940 1x12 21

^ Är detta ens ett alternativ eller för mycket pengar för vad man får?

Eller har ni även andra alternativ? Jag ska köra skog, stigar med allt från packad sand/grus till avancerade rot- och stenpartier samt lite nedför (varav heldämpat). Jag har alltid kört HT genom mina år annars.

Första cykeln är.en RC, dvs. mer xc / race än andra som är en vanlig spark med lite mer slaglängd och som är mer allround. Jag hare satsat på nummer 2 om kostnaden är hanterbar.

Första cykeln är.en RC, dvs. mer xc / race än andra som är en vanlig spark med lite mer slaglängd och som är mer allround. Jag hare satsat på nummer 2 om kostnaden är hanterbar.
Alltså att andra cykeln (RC 900 Comp) är mer "snabb" och till för grus/plant med lägre sittposition.

Båda hojarna får jag för 30 tusen.

Däremot är jag skeptisk till hoj #3, varför är det en "940" med typ samma komponenter men kostar ~36k?

Men nu är ju sparken typ lastgammal. Kommer det en ny modell till OS? Ryktena var ju OS i fjol... Cykeln blir inte sämre för det såklart.

Tillbaka
Topp