Hjälp mig välja, snäääla

RadaK

Medlem
Hjälp mig välja, snäääla
Hej
Ska beställa ny cykel idag/imorgon

har ångest att välja mellan dessa två
Trek 8000 och Gary Fisher Big Sur

har försökt googla mig till ett svar men jag blir fan inte klokare..
Hittade ett test i en Tysk tidning där fick GF 5stjärnor på "marathon" medans Treken fick 5stjärnor på "route"
det säger inte mig nått..

Ska använda cykeln för lite skogskörning.
I Listpriset är GF 1000:- dyrare men jag får dom till samma pris, årsmodel 06..

Vad säger expertpanelen? obs ni får endast välja mellan dessa två!

Hjälp mig välja, snäääla
Tyvärr så finns det ingen möjlighet att testa dom, cyklarna finns hos distributören, och han tar bara hem dom på beställning..
Så med andra ord så ska jag köpa grisen i säcken :) därför behöver jag er hjälp

Hjälp mig välja, snäääla
Om det är så svårt att välja och båda är liknande specade och du vill ha en kvinnas åsikt i frågan, så tycker jag att TREK hojjen är mycket snyggare. ;-)

Hjälp mig välja, snäääla
Jag är absolut ingen expert och båda cyklarna är säkert kanon men jag skulle nog välja Treken. De cyklar jag provat (väldigt lite) med Genesis-geometri har känts lite för utsträckta för min smak. (Har inte provat nån Trek alls.)

Tycker Treken är snyggare samt att Reba känns som ett säkrare kort än Manitou R7/Skareb (olika i text och bild). Hjulen är ju samma och Trekens LX-bromsar är ju kända på Happy som riktiga slitvargar även om Hayes 9 som sitter på Fishern är lite roligare.

Som sagts ovan är storlek och geometri viktigare än komponenter som ju är ganska likvärdiga. Knappa in dina mått på http://www.wrenchscience.com och jämför resultatet med hojarnas geometrier.

/Johan

Hjälp mig välja, snäääla
Håller med JojjeM helt och fullt. Jag hade också tagit Treken pga gaffel och att den är snyggare. De är ju som sagt väldigt lika i övrigt. Synd att du inte har möjlighet att provcykla dem båda. Det brukar kunna skilja en del i känsla.

Tillbaka
Topp