Hjälp! Min beniga bak tar död på mig

bakteria

Medlem
Här sitter jag på en "hemorrojdkudde", nä i nte för att jag har hemmorrojder (tack och lov) utan för att jag är så satans öm i ändan.

Jag skrev en tråd tidigare om att jag varit sängliggande i några veckor för vad läkaren misstänkte vara prostatit.
Kuren var slut och jag kände att mina besvär var borta. Så jag gick och köpte mig ett par vadderade cykelbyxor och gav mig på det igen.

I fredags blev en kort runda på ca 40 min, men igår blev det en lång runda på närmare två timmar.

Till en början var det inga problem, tänkte inte ens på det. Men i mitten av rundan lade jag märke till att jag mestadels inte alls satt som jag skulle. Jag satt helt enkelt på mellanjärdet hela tiden. Jag fick påminna mig själv om detta under resterande del av rundan men det var ytterst svårt och då hade jag redan ont så märkte inte mycket skillnad även om jag flyttade på mig.

Jag är en väldigt smal kille, har ingen som helst vaddering som så många andra är välsignade med. Och sadeln är också främmande för ändan då jag inte cyklat speciellt länge. (dryga 2 månader och inte alls så många rundor jag önskat pga min satans prostatit)

Min sadel är en SDG Circuit. Det är inte den mjukaste sadeln men det var ändå ingen större skillnad på den och de jag varit och känt på i cykelaffären.

Hur mycket av detta är en vanesak? När ska jag slänga in handduken och införskaffa en ny sadel? Och om var ska jag vända mig?

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Allt jag vill är att cykla men min beniga ända håller mig tillbaka.

Vad i hela friden ska jag ta mig till?

Det är till viss del en vanesak, men mest handlar det om att ha rätt form på sadeln (inte rätt vaddering). Den ska passa röven. Enda sättet att hitta rätt är att testa olika sadlar. Det går inte att klämma lite i en butik.

Så jag ska köpa på mig en massa sadlar och prova?
Jag har inte så mycket cykelvänner så vet inte riktigt hur jag ska kunna prova. Och även om jag gör det så hur ska jag veta om jag sitter rätt?

En del butiker har lånesadlar.

Men tyvärr är det, precis som du befarar, inte så lätt. Om du vill försäkra dig om att du sitter någorlunda rätt så kan du göra en bikefit, vilket en del butiker erbjuder.

Trek och Specialized -butiker kan mäta upp din rôv och sälja dig en sadel med bytesrätt inom trettio dagar.

Många cyklister har ett rejält förråd med sadlar som inte passar i förrådet. Btw påminns jag om att sadeln till mtbn är utsliten och måste ersättas...

Kikat på en sqlabs. Deras 611 active. Såg på rose att de hade 14 dagars prova på. Så får väl knipa en sådan och hålla tummarna.
Mätte min ända som var 11cm så minstingen ska passa mig bra.

Någon här som har erfarenhet av deras sadlar?

Senast ändrad:
Sen har ju inställningen av sadeln inverkan på komforten också. Sadelhöjd, setback osv. Har väl avhandlats på andra trådar här om jag ej missminner mig.

Så se till att du har rätt intällningar först innan du förkastar din sadel.

Själv så är jag också smalt bengetsbyggd men har "nästan" inga problem med sadlar oavsett. Det går bra med det mesta men det kan kanske bero på att jag cyklat sen barnsben och vant mig?
Men ifjol på ny cykel och sadel så hade jag djävulskt nackont varje gång jag cyklade och varken stretchning eller massage hjälpte. Till i år så bytte jag sadel och ingen nackont överhuvud taget. Kan det verkligen bero på det? Jag har svårt att tro det men jag har inte gjort några andra inställningar på cykeln så den
enda förklaringen verkar vara sadeln. Långsökt?

laddaned.jpg

Har inte hittat någon konkret guide för sadelinställning. Jag tänker mig att man ska sitta så att sittbenen är på den breda delen av sadeln och att man inte ska sitta på mellangärdet.
Men det är så svårt att testa sig fram för jag känner inte det förrän det är för sent.
Första timmen går hur bra som helst sen börjar det ömma.

Får väl försöka se om jag kan hitta någon snäll cykelhandlare som kan hjälpa mig.

Och Plumse, nej. Det blir inga bilder på min röv hur mycket du än tjatar.

Aktivträning.se har en guide på cykelinställningar. Kanske kan ge ngt?
Men det låter som om du har styret för lågt i förhållande till sadeln?!

Senast ändrad:
Jag kan ha fel men jag tror inte det är tänkt att mellangärdet ska komma i kontakt med sadeln. Oavsett sittställning :)

Nej det är inte under sittbenen. Det är mellan och lite längre fram. Ja precis där prostatan är, antagligen därför jag fick prostatit. Det var i alla fall vad urologen sa. Hon sa också att det var relativt vanligt och att jag skulle köpa en "kärringsadel"

Det är svårt att hålla koll på hur man sitter när man fokuserar till hundra på stigen. Det blir ju mycket upp och ner i sadeln. Jag vill inbilla mig att sadeln är för smal och även om jag kan sitta någorlunda rätt så är det en sweetspot som är svår att spika ute i skogen vilket resulterar i att jag inte sitter som jag skall, alltså på mellangärdet.

Jag mätte både sadel och sittbenen och det är alltså precis på håret. Enligt vad jag läst så vill man gärna ha 1-2cm större sadel än sina sittben.

Att vara benig är knappast problemet - snarare fel position på cykeln samt olämplig sadel. Kraftig ökning av mängden cykling hjälper knappast till att förbättra läget. Se först till att du sitter rätt med tanke på din längd, proportioner, flexibilitet med mera. Det kan innebära byte av styrstam och lite annat pyssel men kul process tycker jag. Låna sadlar och styrstammar kan nog ordnas genom snällt folk på happy - lättast antagligen om man bor i Stockholm el. Göteborg. Själv har jag en hel del sadlar o styrstammar liggandes som kan lånas ut/säljas t ex. Cykelhandlare som har 30-dagars öppet köp är ju också ett bra alternativ. Är ganska benig själv och föredrar kolfiberArione samt en ultralätt Aspide. Antares är katastrof och mjuk Flite ännu värre

OK, då har du det vanligaste problemet, för mkt tryck på perineum (det område du kallar "prostatan"). Mjukare sadel är som sagt ingen lösning, det bara garanterar att du alltid kommer att ha tryck där, även om det blir lite mindre än en dåligt passande hård sadel. Du får testa med bredd, modeller och även lutning. Det känns icke-intuitivt, men att luta sadeln lite uppåt kan hjälpa eftersom du då hamnar lite mer bakåt automatiskt. Sen är det alltid bra att trampa hårdare så blir det mindre last på sadeln :-) Många killar som kör Tour de France är ganska beniga så jag tror inte det är problemet.

bakteria skrev:
-------------------------------------------------------
> Kikat på en sqlabs. Deras 611 active. Såg på
> rose att de hade 14 dagars prova på. Så får
> väl knipa en sådan och hålla tummarna.
> Mätte min ända som var 11cm så minstingen ska
> passa mig bra.
>
> Någon här som har erfarenhet av deras sadlar?

Jo, jag använder 611 Race på min MTB. 12,5 cm mellan sittbenen så jag har storlek 14, prövade även 15, men den var för stor. Det är en sadel som verkligen fokuserar belastningen på sittbenen så det kräver lite tillvänjning, men nu är jag bra nöjd så den blir kvar där. :)

Active varianten har jag inte prövat, men det är säkert det bästa valet när man sitter mera statiskt. Jag har prövat min vanliga på både hybrid & racer, men jag tycker den känns lite kantig efter en 5-6 mil eller så.

Frid!

Kör du hardtail? Jag får klart ondare av hojja HT än fullgung, av naturliga skäl.
Andra saker som gör att du lätt får ont är du sitter på fel del av sadeln, för lång fram helt enkelt. Skäl till det?
För mycket reach, du drar dig fram med armarna.
Sadeln lutar framåt, du halkar framåt.
Reachen kan vara bra, men du har sadeln för långt bak helt enkelt.
Kan tänka mig att för hög sadel också ger mer ont. Då "hamnar" du längre fram på sadeln, det är kortare sträcka dit så att säga.

Så, prova att sänka sadeln 0.5-1 centimeter, och skjut fram den 0.5-1 cm.
Så att du hamnar "för" långt bak på sadeln, överdrivet mycket, du tar bort alla möjliga skäl till att du får ont av att du sitter på fel del, bara för att se om det är ditt problem, att du hamnar för långt fram.
Sitter du för långt fram så hjälper ingen sadel i världen tänker jag mig.

Så, ner och fram med sadeln. Det är vad jag skulle labba med för att förstå var problemet ligger. Får du ont ändå, efter lite tillvänjning, då är det bara att handla nytt. Jag tycker att det brukar ta en 3-5 rundor för att få en bra ide.

Jag har suttit bra på min sadel sedan cykeln köptes för ett drygt PR sedan. Nu får jag dock rejäl värk i sittbenen. På 60-milarren fick jag ont efter en dryg timme. Sedan värkte häcken i 32 timmar till...

Funderar på en Brooks. De ska vara sköna har jag förstått.

OCDgrabbarna på Bike gör ofta djupgående tester i både labmiljö och ute i fält, men det är ju förstås inte säkert att din ända håller med om deras slutsatser... Hursomhelst så fick Pro sadlarna bra betyg och de är inte särskilt dyra heller. De har 3 ergo variationer: mycket välvd, lite välvd alt nästan platt, samt olika bredder och med/utan cut-out för alla typerna.

Önskar att cykelklubbar gick samman och ordnade en sadelprovarkväll, med finöl och grillat så tillställningen blir lagom avspänd. Va? Näe, jag har inga baktankar med detta förslag ?

Fjärdebrunn skrev:
> Funderar på en Brooks.

Ja det kan ju vara en trevlig hobby :-)

Kör heldämpat. Tycker jag har lagom reach. Känns inte som jag sträcker mig för mycket eller för lite.
Satt uppe hela natten och läste om detta.

Min sadel verkar vara gjord för en ganska aggressiv ställning. Jag sitter inte så framåtlutad som jag kanske borde göra på en sådan sadel. Det tillsammans med att sadeln är för liten tror jag är en stor bidragande faktor till mina problem.

pröva gärna rejält framåtvinklat en period, så stödjer sadeln uteslutande dina sittknölar, och du slipper du sitta på ditt könsorgan. att alla andra gör det är inget bra skäl. polstringen tycker jag passar bäst på sadeln och inte i en blöja.

båda råden går emot rådande trend, men bry dig inte om det :-)

använder selle itala trans am xo, fokus eller flite. xo på bilden är allra skönast. alla har ursparning för penisroten och prostatan.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    189.3 KB · Besök: 69
Fjärdebrunn skrev:
> Jag har suttit bra på min sadel sedan cykeln
> köptes för ett drygt PR sedan. Nu får jag dock
> rejäl värk i sittbenen. På 60-milarren fick jag
> ont efter en dryg timme. Sedan värkte häcken i
> 32 timmar till...
>
> Funderar på en Brooks. De ska vara sköna har jag
> förstått.

Brooks är aldrig fel på en Croix de Fer! (Flyer special, Honey)

Irons skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har suttit bra på min sadel sedan cykeln
> > köptes för ett drygt PR sedan. Nu får jag
> dock
> > rejäl värk i sittbenen. På 60-milarren fick
> jag
> > ont efter en dryg timme. Sedan värkte häcken
> i
> > 32 timmar till...
> >
> > Funderar på en Brooks. De ska vara sköna har
> jag
> > förstått.
>
> Brooks är aldrig fel på en Croix de Fer! (Flyer
> special, Honey)

Finns andra bruna sadlar som det inte är en hobby att underhålla också...

Miss Lycka skrev:
> Vill man inte underhålla ens grejor så ta taxi.
> Det finns det en del som gör vid punktering.

Nädå. Jag underhåller mina prylar bra och fixar både kedjestrul och punka i fält. Ser bara inte vitsen med en sadel som kräver sjukt mycket pyssel och i bästa fall blir den lika bra (fast dyrare och tyngre) jämnfört med en normal sadel.

Meeeeen... vi har alla olika hobbies!

Fetta in sadeln 2-3 ggr/år är väl inte så jobbigt? Jag klarar inga utskurna sadlar sin jag provat. Jag ska räkna sadlar på PBP för att på ett ovetenskapligt sätt se vad andra långcyklare väljer. Jag tror dessutom att dom flesta sköter sina cyklar rätt så bra, som hobby liksom.

Saxat från skötsekråden
Once a year put some special leather grease around the rivets. Don't stretch it to much, it is not good for the leather. If your saddle is full of water, insert on the underside some news paper sheets it will absorb the water. Do this again two or three times until the paper is dry. After that, put special leather grease inside the saddle
Känns tufft att hinna med :)
PS. Jag använder minkolja på plåtburk, samma som till läderbootsen. Mycket billigare än orginalet.

Senast ändrad:
nieves skrev:
> Fetta in sadeln 2-3 ggr/år är väl inte så
> jobbigt? Jag klarar inga utskurna sadlar sin jag
> provat. Jag ska räkna sadlar på PBP för att på
> ett ovetenskapligt sätt se vad andra långcyklare
> väljer. Jag tror dessutom att dom flesta sköter
> sina cyklar rätt så bra, som hobby liksom.
>
> Saxat från skötsekråden
> Once a year put some special leather grease around
> the rivets. Don't stretch it to much, it is not
> good for the leather. If your saddle is full of
> water, insert on the underside some news paper
> sheets it will absorb the water. Do this again two
> or three times until the paper is dry. After that,
> put special leather grease inside the saddle
> Känns tufft att hinna med :)
> PS. Jag använder minkolja på plåtburk, samma
> som till läderbootsen. Mycket billigare än
> orginalet.

Du har inte tittat på råden från de riktigt inbitna. Jag var sugen på en brooks för några år sedan - på grund av utseendet, men allt meck enligt books nördarna fick mig att låta 1800-tals sadlarna förbli de reliker de faktist är.

Meeeen snygga är de ju!

Tjenare hade samma problem att asset värkte någe riktigt grymt och att jag redan efter 20 hade riktigt ont ...

Nu har jag bytt till en SPECIALIZED HENGE COMP MTB SADEL och cykelbyxor.

Fick också lov att laborera vinkeln också för att allt skulle sitta bra.....

Cykloteket har den garantin att du kan prova cykla mwd den i 30 dagar och sen kan du byta till en annan sadel om du inte är nöjd...

Lycka till

Bengt-re skrev:
> nieves skrev:
> -----
> > Fetta in sadeln 2-3 ggr/år är väl inte så
> > jobbigt? Jag klarar inga utskurna sadlar sin
> jag
> > provat. Jag ska räkna sadlar på PBP för att
> på
> > ett ovetenskapligt sätt se vad andra
> långcyklare
> > väljer. Jag tror dessutom att dom flesta
> sköter
> > sina cyklar rätt så bra, som hobby liksom.
> >
> > Saxat från skötsekråden
> > Once a year put some special leather grease
> around
> > the rivets. Don't stretch it to much, it is not
> > good for the leather. If your saddle is full of
> > water, insert on the underside some news paper
> > sheets it will absorb the water. Do this again
> two
> > or three times until the paper is dry. After
> that,
> > put special leather grease inside the saddle
> > Känns tufft att hinna med :)
> > PS. Jag använder minkolja på plåtburk, samma
> > som till läderbootsen. Mycket billigare än
> > orginalet.
>
>
> Du har inte tittat på råden från de riktigt
> inbitna. Jag var sugen på en brooks för några
> år sedan - på grund av utseendet, men allt meck
> enligt books nördarna fick mig att låta
> 1800-tals sadlarna förbli de reliker de faktist
> är.
>
> Meeeen snygga är de ju!

Hahaha, dom inbitna sitter i vintermörkret öppnar en flaska bordeaux innan dom smakar på sadellädret för att avgöra vilket håll skruven ska dras åt i år

nieves skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > nieves skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fetta in sadeln 2-3 ggr/år är väl inte så
> > > jobbigt? Jag klarar inga utskurna sadlar sin
> > jag
> > > provat. Jag ska räkna sadlar på PBP för
> att
> > på
> > > ett ovetenskapligt sätt se vad andra
> > långcyklare
> > > väljer. Jag tror dessutom att dom flesta
> > sköter
> > > sina cyklar rätt så bra, som hobby liksom.
> > >
> > > Saxat från skötsekråden
> > > Once a year put some special leather grease
> > around
> > > the rivets. Don't stretch it to much, it is
> not
> > > good for the leather. If your saddle is full
> of
> > > water, insert on the underside some news
> paper
> > > sheets it will absorb the water. Do this
> again
> > two
> > > or three times until the paper is dry. After
> > that,
> > > put special leather grease inside the saddle
> > > Känns tufft att hinna med :)
> > > PS. Jag använder minkolja på plåtburk,
> samma
> > > som till läderbootsen. Mycket billigare än
> > > orginalet.
> >
> >
> > Du har inte tittat på råden från de riktigt
> > inbitna. Jag var sugen på en brooks för
> några
> > år sedan - på grund av utseendet, men allt
> meck
> > enligt books nördarna fick mig att låta
> > 1800-tals sadlarna förbli de reliker de
> faktist
> > är.
> >
> > Meeeen snygga är de ju!
>
> Hahaha, dom inbitna sitter i vintermörkret
> öppnar en flaska bordeaux innan dom smakar på
> sadellädret för att avgöra vilket håll skruven
> ska dras åt i år

Nästan lite vackert om man tänker efter... ?

Alla säger att man vänjer sig men efter 220mil så köpte jag en sadel som var smalare och vips så försvann 98% av skavet.
Flytta fram sadeln oxå.

Kör med charge spoon. Billig, snygg och passar min röv perfekt. Iofs cyklar jag aldrig mer än 6 timmar i taget.

http://www.theguardian.com/environm...he-perfect-saddle-aka-when-bigger-isnt-better

Sådan där tryckmappning låter helt rätt, frågan är bara om någon i Sverige gör det.

Du skall inte ha lädersadel på en MTB. Lädersadel är för cyklar med fasta skärmar eller finväderscyklar. Den Brooks du kan ha är Cambium som har lite andra egenskaper men liknande konstruktionsprincip som en lädersadel dvs att det är uppspänt på en ram. Hårt men med skön flex. Värt att prova!

Min kollega hade liknande problem som du. Han bytte till en Ism sadel och blev helad. Borde ju vara den ultimata sadeln då det inte finns något som trycker i det området.

mmmrrrr skrev:
> Du skall inte ha lädersadel på en MTB.

Skitsnack.

Brooks B17 aged + Brookshield är vad jag använder på CykelVasan bland annat. :)

Frid!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp