Hjälp, min tå pekade snett. Nu operation 2

synd på cykelsäsongen.

tror de möjligen sågar av treans rörben som sedan får läka i ett läge där leden hamnar högre upp. problemet du beskriver skulle också kunna vara en nervknuta (morton)

att få ner tårna i backen kan åtgärdas genom att skära av senorna till berörd tå på fotryggen. de läker sedan spontant med förlängning. den här åtgärden ingår oftast när man opererar så kalllad hammartå.

besvären under foten kanske skulle kunna vara en nervknuta? isf sitter smärtan strax bredvid leden till tredje tån ist f i själva leden.

en metod som används är att dela senorna till tårna på fotryggen, då når tårna underlaget. just dessa senor kännetecknas av att de sedan läker av sig själva med önskad förlängning.

hoppas det går bra imorgon!

kais01 sa:
synd på cykelsäsongen.

tror de möjligen sågar av treans rörben som sedan får läka i ett läge där leden hamnar högre upp. problemet du beskriver skulle också kunna vara en nervknuta (morton)

att få ner tårna i backen kan åtgärdas genom att skära av senorna till berörd tå på fotryggen. de läker sedan spontant med förlängning. den här åtgärden ingår oftast när man opererar så kalllad hammartå.
Är du fotmekaniker till vardags? :D

Tack kais01 och mikipedia_!

Har blivit lovad tre veckors konvalescens, så min tanke är att kunna börja cykla i maj.

Kommer att vara mer otränad än på några år men får kompensera det genom att cykla mer ??

Nu är det dags för omgång 2 med de här trevliga svamparna...
03F81FE3-B3FD-48DF-B44D-0A69531476EC.jpeg

Finns inget fika som är så gott som det som serveras på uppvaket☕

Nu har dom sågat ur två tårtbitar från treans och fyrans tår vilket gjorde att tålederna sjönk in i foten närmare en halv centimeter. Hoppas det här är över nu så jag kan börja leva normalt igen och haka på alla roliga happyrajder som tobgren mfl ordnar runtom i Leksand!

Undrar om jag ska prova på hoppet på årsdagen????

Senast ändrad:
Jag hoppas läkarna var tydliga och att du lyssnade: ta det riktigt lugnt under läkningsprocessen. Det läker betydligt långsammare och sämre när det är sågat än när det är brutet. Jag fick se några skräckbilder på patienter som rör sig för mycket under läkningen av sågade ben för att jag själv skulle sitta still. Inte vackert, all benbildning stannade upp och det blev stora gap mellan benändarna.

Hoppas du får en bra läkning och en suverän cykelsommar!

Tack för påminnelsen mcperand?

Jo, läkaren påminde om detta. Ska vara ordentligt försiktig. Har gått så länge med detta så det skulle bara vara dumt om jag börjar stressa nu!

Tack mikipedia_ jag kommer gärna... om några månader... Måste få upp flåset först så jag orkar hänga på ?

Sådärja.. släppte kryckorna och tog första stapplande stegen utan hjälp sen operationen idag ?

Får skjuts till jobbet i morgon.. Få se hur det kommer att funka. Tar dock kryckorna och frankensteinskon på mej.

På det hela taget så känns det som det går åt rätt håll i alla fall?

Har tänkt trösta mig med en gravel/cx för att ha nåt att se fram emot så om nån stött på Salsas Journeyman i nån butik/webbshop än får ni gärna hojta ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp