Hjälp! Mina Shimano Saint 820 biter inte...

masala

Medlem
Nu har jag testat det mesta. Cykeln har nog gått ca 50-60 mil år uteslutande på trixiga stigar och inte downhill. Jag har tyckt att det har varit lite dålig bromsverkan både fram och bak men det blev supertydligt då jag tog en sväng på min gamla cykel som har R1:or som har fantastisk bromsverkan.
Jag har:
- Luftat bromsarna noga
- Sprayat med bromskivsrengöring på skivorna
- Raspat av beläggen och slitsat lätt med filen i beläggen. (då blev bakbromsen lite bättre)
- Smärglat skivan fram med sandpapper.
- Bränt av beläggen fram på gasolspis.

Jag har också beställt nya belägg men de har inte kommit än samt fått idén att skifta belägg och skivor mellan fram och bak och därigenom kanske få lite bättre bett fram.

Har någon tips på något som jag missat?
Vilka är de bästa beläggen för XC till Saint?

Tacksam för alla svar!
Göran

Läckage i oket kan vara rätt lurigt för det är inte alltid man ser dem och det kan gå flertalet turer på nya belägg innan det börjar visa sig. Har haft sådana problem och jag höll på och höll på. Bytte belägg, slipade, avfettade om vartannat. Höll ett par turer och rätt som det var så var det kasst igen.

Hur gamla är bromsarna? Kanske dags för nya ok eller helt nya bromsar?

Problemet löst! Nya resinbelägg fixade problemet. Skönt att kunna stanna när man vill. Kvällsturen blev finfin. Tack alla för input

Grattis!
Om det nu (ta i trä) skulle visa sig att resinbeläggen inom kort börjar ta sämre ska du inte springa och köpa nya belägg igen utan då har du sannolikt en läcka och behöver ett nytt ok.

Tillbaka
Topp