Hjälp! Nybörjare Köpa All mountain hoj.

Johananwtf

Ny medlem
Som rubriken lyder ska jag köpa en hoj, jag skrev ett inlägg igår om att jag är ute efter en downhill, fel av mig. All mountain är det jag är ute efter. Jag kommer att cykla på stigar och lite utförs.

Sitter och kikar smått på Kona,Giant,Trek osv. Något märke som är bättre än det andra ? Är det stor skillnad på M och L ? Jag är 187 cm lång.

Har hittat giant trance 3 (2015) 14.845:-

Kona tanuki 14 979:-

Trek fuel ex 6 14 000:-

Runt den prislappen jag tänker mig

Ovanstående finns även som 29" för samma peng, svårt att slå cykel/krona på Radonerna.

Canyon ligger bra till när det gäller vad du får för pengarna:

https://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3573

Ang tanuki så är den du hittat antagligen enormt överprissatt - de slutade tillverkas för ett tag sen då hjulstorleken i princip är död i dagsläget. Jag har dock en tanuki DL själv som jag är otroligt nöjd med, men så gav jag det betydligt rimligare sub-11kkr inkl frakt för den för två år sedan.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> 3

Till 29ans fördel är det nog bäst att tillägga.

23 papp känns som lite för mycket just nu, då jag håller på att renovera läggan samtidigt. Jag får nog hålla mig runt 15 000:- . Som sagt för en nybörjare är detta en hel djungel. Kul med snabba svar också !

Beskriv din åkstil du vill uppnå, istället för att köpa en cykel som inte är rätt.

Aggressiv körstil som alla MTB-filmer kräver lite mer slaglängd 150-160mm och cykling där man väldigt ogärna vill att hjulen ska vara i luften så räcker det med 100-140mm.

Vitus'en väger nästan ett kilo mer än Radon. Jag skulle nog dessutom säga att med 150mm slag klarar man rejält aggressiv åkstil. Jag kör min Radon Slide AM i downhillbackarna i Åre m.m. och visst bottnar bakdämparen ibland, men det betyder ju bara att jag utnyttjar slaglängden ;)

Klart att man gärna har 180mm slag, men inte på bekostnad av vikt och körglädje m.m. Prislappen har dessutom en del betydelse för vissa. 100-120mm räcker för stigcykling tycker jag, men när det bär iväg nedåt i stök o bök så gäller inte "less is more"

Jag vill kunna cykla på lite bråkigare stigar samt cykla lite nerförs. Somsagt nybörjare, så jag kommer väl ta det rätt lugnt till att börja med. Så det där med slag osv är jag inte hemma på :/. Men ge mig gärna mer att gå på så lär jag mig :)

Johananwtf skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill kunna cykla på lite bråkigare stigar
> samt cykla lite nerförs. Somsagt nybörjare, så
> jag kommer väl ta det rätt lugnt till att börja
> med. Så det där med slag osv är jag inte hemma
> på :/. Men ge mig gärna mer att gå på så lär
> jag mig :)

Lång slaglängd/dämningslängd på fram och bakgaffel samt flack vinkel på framgaffeln ger tryggare cykel utför men blir segare på platten....och tvärt om

Det låter som du är ute efter samma åkstil som mig. Canyon spectral cyklar jag på med 140mm slag bak och fram är det på den. Över din budget dock.

Är budgeten begränsningen är det bara att köpa Radon Slide. Du får jättemycket cykel för pengarna och kan hålla på flera säsonger innan du "växer ur" den förutsatt att du cyklar istället för att hänga på internet och drabbas av olika köpsyndrom och habegär. ;)

Lite sent svar, men jag sitter och sneglar på Radon Slide 8.0 just nu. Jävligt snygg också! 18 500:- ligger den på, lite dyrare än jag tänkt mig. Men va fan! Man lever ju bara en gång..

Tillbaka
Topp