Hjälp och tips på MTB. Trail, all mountain, enduro...???

Aactive

Medlem
Vi har precis köpt en liten lägenhet i Ramundberget och från att mest ha tillbringat tiden i fjällen på skidor så tänkte vi vidga våra vyer och köra sommarfjällsemester också. Iaf jag är helt okunnig på MTB. Har pendelcyklat en del tidigare och har en Gravel Bike som använts flitigt 4 mil/dag. Så lite annan cykelvana om det spelar roll...
I vilket fall så är jag ute efter lite tips på MTB till fjällcykling. Tänker i första hand stigcykling med fokus på att hitta lite roliga nedförsbackar (och i andra hand liftburet och snabbt ner). Har en 5-åring och en 7-åring som ska med också.
Vad skulle ni rek? Pris runt 20000:-. Jag är tjej, 168 cm. Nytt eller beg.?
Tack för hjälpen på förhand.

Spana in den här serien från Pinkbike så kanske du får dig en liten bild. Dom testar olika 8-9 olika cyklar i billigare segment. Vitus Mythique t.ex. verkar ju vettig.

Tack för svar!
27,5” el 29”?
Kvittar egentligen, många som hänger upp sig på hjulstorleken, cykeln som helhet är det viktigaste tills den dagen man med säkerhet vet varför man vill ha det ena eller andra. Visst är man kort så finns det begränsningar, och vissa tillverkare gör ju bara de mindre cyklarna i 27.5, vissa storlekar överlappar man så man kan välja antingen eller. 168 så är inte 29" ett problem i alla fall skulle jag vilja påstå, så länge ramen är rätt

Tillbaka
Topp