Hjälp önskas! Bakhjul till cykelturist sökes.

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Jag är medlem i warmshowers (www.warmshowers.org) och har fått besök av ett par som fått problem med en av deras cyklar. Fälgen har spruckit vid ett flertal av ekerhålen och de söker nu ett nytt hjul. Jag har ringt runt till de affärer som finns i mitt närområde utan framgång och testar nu happys styrka.

Paret befinner sig nu i Limmared (utanför Borås) och kommer cykla vidare mot Karlstad. De är flexibla att ändra sin väg för att ordna ett nytt hjul.

De söker ett hjul med 12x142 skivbroms med Shimano body och 36 ekrar. Jag har hittat hjul med 32 ekrar men de är bestämda på att de vill ha 36.

Jag har ringt Eks i Hulared, Borås Cykelfabrik, Sportson Borås, Racerdepån i Falköping och Henriksson Borås. Hjul med 32 har funnits men inte 36.

Någon med tips på andra cykelbutiker norr om Borås som kan tänka sig ha ett hemma? Karlstad? Örebro? Skövde?
Eller någon som har ett liggandes och vill sälja och hjälpa detta cykelturistande par?

Hej.

Jag är medlem i warmshowers (www.warmshowers.org) och har fått besök av ett par som fått problem med en av deras cyklar. Fälgen har spruckit vid ett flertal av ekerhålen och de söker nu ett nytt hjul. Jag har ringt runt till de affärer som finns i mitt närområde utan framgång och testar nu happys styrka.

Paret befinner sig nu i Limmared (utanför Borås) och kommer cykla vidare mot Karlstad. De är flexibla att ändra sin väg för att ordna ett nytt hjul.

De söker ett hjul med 12x142 skivbroms med Shimano body och 36 ekrar. Jag har hittat hjul med 32 ekrar men de är bestämda på att de vill ha 36.

Jag har ringt Eks i Hulared, Borås Cykelfabrik, Sportson Borås, Racerdepån i Falköping och Henriksson Borås. Hjul med 32 har funnits men inte 36.

Någon med tips på andra cykelbutiker norr om Borås som kan tänka sig ha ett hemma? Karlstad? Örebro? Skövde?
Eller någon som har ett liggandes och vill sälja och hjälpa detta cykelturistande par?
Enklast och billigast är väl att bara byta fälg, i Göteborg finns det nog fälgar att tillgå skulle jag tro.

Enklast och billigast är väl att bara byta fälg, i Göteborg finns det nog fälgar att tillgå skulle jag tro.
Veloform skulle kanske lösa det?
Annars är min erfarenhet att butiker inte har det urval av ekrar som krävs.

Alternativet skulle vara att beställa något från internet till en adress på deras rutt.

Ny information.
Deras föräldrar ska cykla från Stockholm och möta upp dem på vägen. Går det uppbringa ett efterfrågat hjul i Stockholm som de skulle kunna ta med sig tills de möts upp?

Testa med Sjöhagen cykel eller Bobbys i Västerås. De har mycket begagnat på lager, rimliga priser och kan säkert även hjälpa till att modifiera/bygga om ett hjul om så skulle krävas. Om föräldrarna cyklar norr om Mälaren och möter upp i Örebro/Karlstad så är det ju på vägen dit.

Vad är det förresten för mått på fälgen de vill ha?

https://sjohagencykel.se/
https://bobbyscyklar.se/

Edit: Jag var visst tvåa på pucken där. Men nu har ni iaf. ännu en option om Solsta skulle skita sig.

Så det är besvärligt att få tag på ett hjul som passar. Så dyker det ändå upp ett. Men nej, det har 32 ekrar och det duger verkligen inte när man vill ha 36 ekrar. Åååkeeejjj... då fattar man. Inte riktigt. Är det gen. Z?

Så det är besvärligt att få tag på ett hjul som passar. Så dyker det ändå upp ett. Men nej, det har 32 ekrar och det duger verkligen inte när man vill ha 36 ekrar. Åååkeeejjj... då fattar man. Inte riktigt. Är det gen. Z?
Dom tror att 36 ekrar håller för evigt medans 32 går sönder direkt.... Verkar vara en starkare fälg som behövs, gjord för lite tyngre last. Eller oxå har ekrarna spännts för hårt.

Paret som bodde hos oss var från Kanada och har cyklat i Europa i 11 månader. Cykeln hon började resan med var dålig, även det bakhjulet gav upp och hon bestämde sig senare att byta cykel på resan. Hon köpte då en ny Kona Sutra. En cykel avsedd för touring. Om Kona snålat och köpt dåliga hjul, eller om hjulen varit dåligt byggda, det vet jag inget om. Men jag tycker inte det var underligt att hon i första hand sökte ett hjul motsvarande det som cykeln levererades speciellt då de cyklar med tunga väskor.
Hade 32 fungerat? Kanske. Kommer 36 fungera? Kanske.
Nu kommer Solsta hjälpa henne och byta fälg på hennes nav. Lyckligt slut!

Själv blev jag lite olycklig över kommentaren om gen. Z och de glada tillrop den kommentaren fick.

Aja det blir nog bra. Lite måste man få raljera ibland. Ingen stor olycka för det, huvudsaken är att alla blir glada och nöjda med sina beslut här i livet. Hoppas de får en fortsatt bra resa!
:)

(Sen kan det ju iof vara annat än ekerantalet som avgör om ett hjul håller eller ej det är iaf min erfarenhet som varande amatör på området)

36 ekrar är en gammal "sanning" som många Touringcyklister hängt upp sig på. Men det är viktigare att hjulet har starka fälgar och är välbyggt. Mavic A719 tex, tror det finns med både 32 och 36.

Paret som bodde hos oss var från Kanada och har cyklat i Europa i 11 månader. Cykeln hon började resan med var dålig, även det bakhjulet gav upp och hon bestämde sig senare att byta cykel på resan. Hon köpte då en ny Kona Sutra. En cykel avsedd för touring. Om Kona snålat och köpt dåliga hjul, eller om hjulen varit dåligt byggda, det vet jag inget om. Men jag tycker inte det var underligt att hon i första hand sökte ett hjul motsvarande det som cykeln levererades speciellt då de cyklar med tunga väskor.
Hade 32 fungerat? Kanske. Kommer 36 fungera? Kanske.
Nu kommer Solsta hjälpa henne och byta fälg på hennes nav. Lyckligt slut!

Själv blev jag lite olycklig över kommentaren om gen. Z och de glada tillrop den kommentaren fick.
Hoppas att det går bra, ibland går det bra, ibland dåligt.

Tillbaka
Topp