Hjälp önskas! Bult till bakdämparen sitter fast

Goddamn72

Medlem
Hej
Skulle göra service på bakdämparen på min Scott Spark 930 2017 men bulten i övre infästningen sitter stenhårt fast. Har sprutat in div lösningssprayer och låtit verka ett par dagar men den sitter fortfarande, såpass att samtliga torx jag använt gått av! Är det något jag missat?
Sista utvägen är att borra ur men är rädd för att förstöra något. Har googlat i flera kvällar men hittar ingen med samma problem utan mer vanligt då att bulten har böjt sig. Som det ser ut på bilden nu börjar jag undra om det kan vara grisgänga för det verkar som den dras åt mer än den åker ut!
Tacksam för tips!
/Martin
(Letar också efter butik som ev kan ha ny bult på lager för snabb leverans)

Bilagor

• 9C04FF1A-833E-4D2A-A069-7A576CDCD248.jpeg
    9C04FF1A-833E-4D2A-A069-7A576CDCD248.jpeg
    140.9 KB · Besök: 76
Chansning, men drar du verkligen åt rätt håll? Från hållet du plåtar ser det ut som att den ska dras medurs för att skruvas ut mot "baksidan". Men jag har dock aldrig lagt en hand på en Spark...

Det var var precis vad jag undrade också men till slut hittade jag ett inlägg på en amerikansk sida där en kille stött på samma problem och kommit på att det var vänstergängat. Ingen skada skedd och dämparn är servad och åter på plats.
Tycker det är lite konstigt att man inte kan finna någon information på Scotts hemsidor eller tydlig märkning vid dämparen.

Märkligt vänstergängat hade man inte heller trott men att dra loss torxskruv me våld tills nyckeln går av??!!! Nåja,man lär sig av misstag :)

Finns mycket att ta lärdom av här:)
Tror det var tur att det inte var några kvalitetstorx för då hade det nog kunnat gå illa. Däremot nu när jag vet hur det sitter så jag ska iväg och köpa.....kvalitetstorx!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp