Hjälp oss rädda Kallebäcksdirten i Göteborg!

Självklart har man skrivit under. Skulle det komma en fundraiser för att få ihop pengar till byggnadslov eller vad det nu kan vara så finns det alltid en slant att avvara till något ändamål som detta.

Det är Stadsbyggnadskontoret som bestämmer över Kallebäcksdirtens fortlevnad.
Park och Natur är de som utför det som Stadsbyggnadskontoret ålagt dem att göra.

Park och Natur vill inte riva dirten men gör det om Stadsbyggnadskontoret säger att så skall ske.

Just nu har processen pausats som tur är. Hjälp till genom att skriva på Rädda Kallebäcksdirten om ni inte redan gjort det!

Är det detta?

1637444652781.png

Har någon begärt ut BN 2020 002096? Skulle vara intressant att se resonemanget.
Det är nog inte så intressant egentligen ;)

Stadbyggnadskontoret fick in en anmälan för ca ett år sedan, då måste de ut och inspektera och konstaterade nog ganska fort och enkelt att det inte stämmer överens med detaljplanen och eftersom de tillstånd saknas som enligt detaljplanen behövs åläggs markägare (eller förvaltaren, P&N, i det här fallet) att återställa. Stadsbyggnadskontoret följer helt enkelt lagen och det är rätt tydligt i det här fallet vad som gäller.

Nu tas ju nya tag och förhoppningsvis kan vi så småningom hitta något sätt att få det här formellt ok.

[edit] Eller så är det kanske inte så tydligt, det kan finnas lite öppningar för att den här typen av anläggningar inte är bygglovspliktiga enl PBL men det är ett spår jag tror kommer att tittas på framöver.

Senast ändrad:

Nån som är snäll å skriver in det hos pinkbike? Tror det uppskattas med feedback på hur det gick när en massa folk från hela världen skrivit på.

Jag kan inte logga på för jag har redan ett konto där. Logiskt.

/T

Kan man tro på ngn typ av integration i GSC för att möta föreningskravet?

Det går framåt!

Vi har nog varit lite onödigt sparsamma med information, men vi i GSC snackade ihop oss lite i våras med några av de som jobbar med dirten för att se om vi kunde hitta ett bra upplägg.

Det blev helt enkelt så att dirten nu är en del av GSCs verksamhet för att vi ska kunna vara avtalsparten kommunen behöver!

Igår satt vi och gick igenom nyttjanderättsavtalet med kommunens jurist, och vi väntar i princip nu bara på att de nödvändiga tillstånden kommer igenom så vi kan skriva på det :)

Det är ändå rätt nice i allt det här att kommunen, P&N i synnerhet, har varit väldigt hjälpsamma och verkligen jobbat för att kunna behålla dirten. Tycker det kan vara bra att dela med mig av det vi som faktiskt träffar och pratar med människorna bakom ser. I det här fallet har nog alla jag haft kontakt med använt sina kunskaper inom sitt respektive område för att få till alla avtal och tillstånd som behövs. Nästan så det är tråkigt med så lite motstånd ?

Tror inte personen som anmälde det från början räknade med att det var så här det skulle utveckla sig.

Ironi när den är som bäst ?

Bygglovet blev beviljat i veckan så nu väntar vi bara på att det ska vinna laga kraft men kommer antagligen att kunna skriva avtal innan dess.

Det är alltså ganska nära att allt är helt på plats och Kallebäcksdirten är utom fara för lång tid framöver ?

Vi kan låsa den här tråden nu ?

Jag fick vår kopia på avtalet innan helgen så nu är Kallebäcksdirten räddad för lång tid framöver!

Som lite bonus har vi hittills inte haft några utgifter för detta i GSC och utöver det har vi också sökt och fått beviljat en hyfsad slant i återstartsstöd från förbundet. Alla pengar som samlades in i början och de bidrag vi fått in nu är förstås öronmärkta för dirten och det ger möjlighet till lite roliga tillskott framöver?

Tillbaka
Topp