Hjälp! Reach/free stroke XTR M9100 bromsar

InlineOla

Aktiv medlem
Hej Hej,

Shoppade precis ett par XTR BR-M9100 bromsar. Diskussion om att jag skulle köpt andra bromsar o sånt där undanbedes, jag vet dessa saknar lite features men det var mest den låga vikten jag var ute efter. I helgen swappade jag bromsar o kortade slangar o luftade, gamla bromsarna (MT501 handtag, MT500 ok) åkte på vintercykeln och dom nya på fincykeln.

Luftade bromsarna på båda cyklarna efter att ha kollat igenom diverse youtubefilmer o läst shimanos dealers guide med instruktion. Gamla bromsarna fungerar precis som jag vill efter luftning, stumma o fina o kort free stroke, ca 13mm från obelastad handtag till helt stum känsla. Problemet är jag har korta fingrar o fixar inte lång reach, vill dessutom ha ganska kort free stroke. Vet inte riktigt hur man mäter free stroke men jag har iaf mätt enligt vita pilen i bild 2, hur mycket toppen på handtaget rör sig.

IMG_20201013_120645.jpg Capture.PNG

Nu till dom j@vla XTR bromsarna. Jag har luftat på vanligt vis nerfifrån upp följt av uppifrån ner, luftat med reachskruven i max innerläge (=handtaget så långt från styret det går), kört fulluftning (mini bleed) med kolvarna på plats o bara luftat handtaget. Sista metoden föreslås på diverse ställen för att toppa bromsarna med olja o bli av med lite free stroke. Belägg + skiva är tunnare än luftningsklossen så det är ungefär samma trix som att fila ner lufningsklossen. Bromsarna blir hyfsat stumma men reachen/free stroken.... Jag har ca 25mm (!) och det känns på tok för mycket. Finns ju ingen free stroke adjust på dessa bromsar o det visste jag om när jag köpte dom men detta är ju utöver det vanliga. Hjälp...Vad göra????
IMG_20201013_115302.jpg IMG_20201013_115348.jpg

Det lustiga är att gamla bromsarna har slitna belägg o luftades med "tjocka" klossen o blev superbra, annars verkar vissa köra nerfilad kloss för att kompensera slitna belägg, nya bromsarna har nya belägg o borde funka OK att lufta med klossen utan trix.

Det är väl ingen servo wave i de där. Kanske därför de har längre slaglängd, för att kompensera för en annars mindre bromskraft?

Det är väl ingen servo wave i de där. Kanske därför de har längre slaglängd, för att kompensera för en annars mindre bromskraft?

Nä de har inte servowave. Som sagt jag vet dessa saknar lite finesser men jag trodde inte det skulle betyda att man straffades med 25mm free stroke.

Just nu avskyr jag bromsarna, om man inte kan fixa detta, kan man koppla på 9120 (XTR trail) eller 8100 (XT) handtagen på mina ok eller det blir knas?

Klart du kan byta handtag, det är ju bara att byta. Du bör kunna bara skruva loss handtag med oliv osv och byta till ett annat shimano handtag. Det brukar bli tätt, men skulle det inte bli det så på med ny oliv bara.

Klart du kan byta handtag, det är ju bara att byta. Du bör kunna bara skruva loss handtag med oliv osv och byta till ett annat shimano handtag. Det brukar bli tätt, men skulle det inte bli det så på med ny oliv bara.

Köpte 10 oliver o pinnarna som ska i slangen då jag anade det skulle klyddas väldeliga med 4 kompletta bromsinstallationer, har ett par över.

Det finns väl free stroke adjust? Finns i alla fall på m8000 & m9120

EDIT. Det har de inte nä. Free stroke har jag ändå i botten men reach adjust tool less är nödvändigt för mig

Senast ändrad:
Hade du 15mm från öppet till helt stumt på de gamla? Känns ju spontant rätt kort med.
Har bara Zee/Saint här jag sitter nu men de har också 25mm, annars hade jag nog stått på näsan med dem var gång :)

Lite sådär brukar det ju vara med Shimanobromsar. Även sådana med reachadjust osv, som fungerar lite godtyckligt (åtminstone känns det så). Som NickPick skriver så brukar det fungera bra att pumpa ut beläggen utan hjulet på plats, för att få lite mindre freestroke.

Jag har till och från haft lite mentala bekymmer med att Shimano är lite basic då man gärna vill millimeterjustera, men den känslan övervinns alltid av att skiten bara fungerar. Dra i spaken så bromsar cykeln, hårt och stabilt. Det fungerar såpass bra att jag helt väljer att bortse från de läckande bromsoken på de lågspecade bromsarna..?

Jag har till och från haft lite mentala bekymmer med att Shimano är lite basic då man gärna vill millimeterjustera, men den känslan övervinns alltid av att skiten bara fungerar. Dra i spaken så bromsar cykeln, hårt och stabilt. Det fungerar såpass bra att jag helt väljer att bortse från de läckande bromsoken på de lågspecade bromsarna..

Ja lite sådär var det jag resonerade när jag valde dessa bromsarna. Har varit igenom de flesta bromsmärkena och testat betydligt skönare bromsar (ex mina gamla Formula oro K18) men Shimano är oftast driftsäkra jämfört med alternativen..

Mina M9100 är exakt likadana :) Jävla skitbromsar tbh kontra föregående M8000.
Är de nyluftade fungerar det hyfsat en liten stund, sen läcker de från åken (minimalt, men tillräckligt för att påverka) så de behöver luftast frekvent.

Hade aldrig köpt dessa idag med den erfarenheten man har nu. Men lätta är de! Och ja, de får stopp på cykeln, men de bromsar olika varje gång man drar i handtaget.

Mina M9100 är exakt likadana :) Jävla skitbromsar tbh kontra föregående M8000.
Är de nyluftade fungerar det hyfsat en liten stund, sen läcker de från åken (minimalt, men tillräckligt för att påverka) så de behöver luftast frekvent.

Hade aldrig köpt dessa idag med den erfarenheten man har nu. Men lätta är de! Och ja, de får stopp på cykeln, men de bromsar olika varje gång man drar i handtaget.
Läcker dom från oket så är det ju bara att reklamera.

Mina har nog bara gått 30 mil,men å andra sidan har aldrig bromsar läckt för mig på mina 15 senaste cyklar ?

Varit ute o provat dom i verkliga livet nu. Reachen e inte lika störig som när jag torrsimmade bromsarna i verkstan, dock e det för mycket för att de ska kännas bra. Imorron testar jag att ta av hjulen o bromsa ut kolvarna aningen. Sånt där skötte mina Avid Elixir automatiskt med sina sticky pistons som gjorde att kolvarna fastnade i ytterläget..på tal om skitbromsar.

Rent spontant låter det som att du behöver ett bromshandtag med Servo Wave för att åstadkomma det du är ute efter. Jag hatar Servo Wave och är dödskär i mina M9100.

De är väldigt känsliga för "slitna belägg", så vill man ha tidig bitpunkt får man räknat med att byta då ca halva bromsmaterialet kvar. Knepet du nämner med att ta ur hjulet och köra ihop kolvarna funkar en stund, men kanske inte mycket mer än 3h cykling.

Tillbaka
Topp