Hjälp runt östersund? Nytt bakhjul.

Ramblemoe

Aktiv medlem
Håller på att köra land och rike runt. Är på väg hem från Nordkap. Gjorde ett snabbstopp för att byta kedja. Noterade då detta:

Sprickor runt nipplarna i bakhjulet, hela varvet runt på drivsidan, vissa värre än andra.

Råd, tips? Det är fem-sex mil till Östersund, längs med E45. Cykelbutiker som kan hjälpa till? Någon lokal hjälte? Cykel är ju fullastad, vem vet hur länge jag kört med detta, men känns livsfarligt att köra vidare.

Vad behöver man tänka på när man köper nytt hjul? Säljer folk bara hjul? Haha, detta var inte ett av alla tänkbara haverier jag hade med på kartan.

1753368869478.webp

Jag hade inte känt mig orolig att köra vidare tills nästa cykelbutik. Jag har haft många bakhjulshaverier genom åren. Har du standardhjul och är snäll så kan nog en lokal cykelbutik sälja ett bakhjul ifrån en av cyklarna I butiken.

Lossna nippeln så den inte drar fälgen ännu mer sönder.

Du verkar har hjul med 32 ekrar så det finns marginal. Du kan troligtvis cykla hem på den.

Tyvärr bekräftar det min uppfattning att WTBs fälgar är gjort av mjukost.

Kanske borde förtydliga. Sprickor vid nipplarna på bakhjul gör att hjulet blir skevt och kan gå emot ramen. Brukar börja vid en sedan blir det fler. Man brukar dock kunna rulla många mil. Ev behöver man spänna eller lossa ekrar så att hjulet går fritt. Faran ser jag personligen som låg då bakhjul som går mot ramen inte leder till att man flyger över styret. När det gäller framhjul så bör man vara försiktigare. Hur som haver har du standardhjul så bör du kunna hitta ett sådant i en cykelaffär. Har du möjlighet byt om inte rulla på och hoppas på det bästa.

Försöker rulla in till östersund då, hoppas en av alla butiker hinner hjälpa mig imorgon. Det är ju långt kvar till smygehuk och stockholm... Tack för tipsen, avrapporterar imorgon kväll eller så.

Blev så fokuserad på bakhjulets haveri att jag inte ens kollade framhjulet. Har rullat fram i snigelfart och sitter parkerad på donken i Östersund just nu. Laddar lite batterier så man kan googla sig fram till ett någorlunda vettigt beslut.

Min budget är noll och ingenting, men jag måste ta mig hem. När hela cykeln är lågprisskräp så känns det jävligt ovärt att lägga en massa pengar på ett nytt bakhjul. Jag vet inte om jag kan få tag i ett hjul för två tusen. Blir lite absurt att ha ett bakhjul för mer än så när cykeln kostade 8tkr ny.

Vetefan alltså. 2 tkr bara för bensin att bli hämtad med bil.
Snudd på omöjlig logistik att ta tåget med alla små väskor som sitter monterade på cykeln.

Jag kan swisha någon hunka eller så om det står och väger på det. Med åttadelat bak så borde det finnas billiga hjul att hitta! Jag hoppas verkligen att du får hjälp och kommer vidare.

Kom tillbaka vid två var svaret. Nästan tre lax för nöjet då det enda hjulet han hade inne krävde annan bromsskiva.

Kollar konkurrenterna under tiden.

Söder Sport servar bara egensålda hojar under högsäsong.
De har många enkla prylar på hyllan som kanske går att pruta lite på om du förklarar hur långt du har cyklat och hur långt du skall.
Om du hoppar på Inlandsbanan till Mora så kan jag hjälpa dig där om allt skiter sig.

Solnedgång över Storsjön får ju inte missas. Det var värt allt kaffe att få höra om delar av trippen så här långt. Jag ser fram mot din RR (ingen press😈).
Hoppla, hoppla fint gjort av dig, det ger dig karma och mig en bra känsla i magen. Världen kan ibland kännas lite tung och hopplös men ett tu tre så dyker en hjälte upp och styr upp.

Tillbaka
Topp