Hjälp! Scott Sportster P2 vs Giant X Sport 2 disc
Hej på er alla här på forumet. Har läst mycket här och tagit del av era goda erfarenheter samt råd när det gäller cyklar och därför tänkte jag vända mig till er för att förhoppningsvis få personlig hjälp när jag nu "gått in i väggen" beslutsmässigt i val av ny cykel.
Dem jag nu väljer mellan är "Scott Sportster P2" samt "Giant X Sport 2" i 2009'ans modell.
Det jag känner nu är att jag inte kan avgöra vem av dem som är den bättre cykeln eftersom specarna ser så väldigt lika ut så jag ej längre kan avgöra vad som skiljer. Detta tror jag att ni har mycket mer koll på så därför får ni detaljerna nedan
MODEL *** Giant X-Sport 2 Disc *** Scott Sportster P2
SIZES *** M, L, XL *** S,M,L,XL,XXL
FRAME *** AluxX aluminium, Fluid Formed *** Evo/Aero 09 hydroformed alloy tubing w Evo D/O 700C
FORK *** SR Suntour NEX 4610 V2 hydrolic lockout *** Suntour NEX 4610 LO, Lockout Susp.fork 1 1/8
SHOCK *** N/A ***
HANDLEBAR *** Giant A5 Aluminium *** Scott X-Rod OS 31.6mm, 580mm, 5° bend
STEM *** Giant A3 aluminium ahead *** Ritchey OE Logic Zero, semi integ.
SEAT POST *** Giant A3 aluminium *** Scott Comp HL-SP 209 31,6mm
SADDLE *** Giant MTB Performance *** Scott Sportster / Sportster Solution
PEDALS *** VP Platform *** Wellgo 998 A
SHIFTERS *** Shimano Deore 27 speed *** Shimano Deore SL-M 530 Rapidfire plus, 2 way release, w/gear indicator
FRONT MECH *** Shimano Deore *** Shimano Deore FD-M 531 34.9mm
REAR MECH *** Shimano SLX Shadow *** Shimano SLX RD-M662 27 Speed
BRAKES *** Giant Root hydraulic disc, 160mm rotors *** Shimano Deore BR-M 486 disc w SM-RT53 CL 160mm
BRAKE LEVER *** Giant Root *** Shimano BL-M 486 Disc
CASSETTE *** SRAM PG950 11-32 *** Shimano HG-50, 11-32T
CHAIN *** Shimano HG73 *** Shimano CN-HG 53
CRANKS *** Shimano XT Hollowtech M521 48/36/24 *** Shimano FC-M 443, 48x36x26T, w CG
BOTTOM BRACKET *** Shimano Octalink *** Shimano BB-ES-26/ 68-113mm
RIMS *** Mavic A119 Disc *** Alex G 6000 700C,32H, for disc
HUBS *** WTB Dual Duty XC 700c *** Scott Comp Disc CL/Shimano FH-RM65 CL
SPOKES *** Stainless steel *** stainless black 14G/2mm
TYRES *** Kenda 700*35mm cross *** Continental Double Fighter 2 700x37C
GEARS *** 27 *** 27
Jag har i en massa år använt en "Marvil K2", riktigt ärtgrön sådan med microdrive så begreppet "trampa ihjäl sig utan att med fart komma någonstans" känner jag till.
Jag antar att många skrattar nu men den cykeln har vårdats som ett barn och funkat alldeles utmärkt som buscykel/pendelcykel till jobbet och jag är van storleken på den vilket gjorde att jag är fast beslutsam på att ha en medium-ram på vad jag nu skall köpa av ovanstående.
Jag har provat dessa cyklar och när jag åker på large-ram så är cykeln "ute på tur med mig ovanpå" istället för den "fullkontroll-förlängning av mig själv" som jag upplever att mediun-ramen ger.
Jag är öppen för allehanda förslag men jag har liksom satt pristaket redan så förslag annat än dessa bör iså fall innehålla ungefär samma kvalitet i komponenterna för vara intressanta.
Främst skall den användas till jobbpendling men även till att kunna motionscykla med och jag är säker på att bägge dessa kommer att bli fantastiska cyklar oavsett vilken jag väljer.
HJÄLP mig dock att avgöra vem av dem som ni tycker vinner striden
Tack på förhand för den hjälp ni vill dela med er utav. :-)
Edit by AJ: inte skrika
Dem jag nu väljer mellan är "Scott Sportster P2" samt "Giant X Sport 2" i 2009'ans modell.
Det jag känner nu är att jag inte kan avgöra vem av dem som är den bättre cykeln eftersom specarna ser så väldigt lika ut så jag ej längre kan avgöra vad som skiljer. Detta tror jag att ni har mycket mer koll på så därför får ni detaljerna nedan
MODEL *** Giant X-Sport 2 Disc *** Scott Sportster P2
SIZES *** M, L, XL *** S,M,L,XL,XXL
FRAME *** AluxX aluminium, Fluid Formed *** Evo/Aero 09 hydroformed alloy tubing w Evo D/O 700C
FORK *** SR Suntour NEX 4610 V2 hydrolic lockout *** Suntour NEX 4610 LO, Lockout Susp.fork 1 1/8
SHOCK *** N/A ***
HANDLEBAR *** Giant A5 Aluminium *** Scott X-Rod OS 31.6mm, 580mm, 5° bend
STEM *** Giant A3 aluminium ahead *** Ritchey OE Logic Zero, semi integ.
SEAT POST *** Giant A3 aluminium *** Scott Comp HL-SP 209 31,6mm
SADDLE *** Giant MTB Performance *** Scott Sportster / Sportster Solution
PEDALS *** VP Platform *** Wellgo 998 A
SHIFTERS *** Shimano Deore 27 speed *** Shimano Deore SL-M 530 Rapidfire plus, 2 way release, w/gear indicator
FRONT MECH *** Shimano Deore *** Shimano Deore FD-M 531 34.9mm
REAR MECH *** Shimano SLX Shadow *** Shimano SLX RD-M662 27 Speed
BRAKES *** Giant Root hydraulic disc, 160mm rotors *** Shimano Deore BR-M 486 disc w SM-RT53 CL 160mm
BRAKE LEVER *** Giant Root *** Shimano BL-M 486 Disc
CASSETTE *** SRAM PG950 11-32 *** Shimano HG-50, 11-32T
CHAIN *** Shimano HG73 *** Shimano CN-HG 53
CRANKS *** Shimano XT Hollowtech M521 48/36/24 *** Shimano FC-M 443, 48x36x26T, w CG
BOTTOM BRACKET *** Shimano Octalink *** Shimano BB-ES-26/ 68-113mm
RIMS *** Mavic A119 Disc *** Alex G 6000 700C,32H, for disc
HUBS *** WTB Dual Duty XC 700c *** Scott Comp Disc CL/Shimano FH-RM65 CL
SPOKES *** Stainless steel *** stainless black 14G/2mm
TYRES *** Kenda 700*35mm cross *** Continental Double Fighter 2 700x37C
GEARS *** 27 *** 27
Jag har i en massa år använt en "Marvil K2", riktigt ärtgrön sådan med microdrive så begreppet "trampa ihjäl sig utan att med fart komma någonstans" känner jag till.
Jag antar att många skrattar nu men den cykeln har vårdats som ett barn och funkat alldeles utmärkt som buscykel/pendelcykel till jobbet och jag är van storleken på den vilket gjorde att jag är fast beslutsam på att ha en medium-ram på vad jag nu skall köpa av ovanstående.
Jag har provat dessa cyklar och när jag åker på large-ram så är cykeln "ute på tur med mig ovanpå" istället för den "fullkontroll-förlängning av mig själv" som jag upplever att mediun-ramen ger.
Jag är öppen för allehanda förslag men jag har liksom satt pristaket redan så förslag annat än dessa bör iså fall innehålla ungefär samma kvalitet i komponenterna för vara intressanta.
Främst skall den användas till jobbpendling men även till att kunna motionscykla med och jag är säker på att bägge dessa kommer att bli fantastiska cyklar oavsett vilken jag väljer.
HJÄLP mig dock att avgöra vem av dem som ni tycker vinner striden
Tack på förhand för den hjälp ni vill dela med er utav. :-)
Edit by AJ: inte skrika
Senast redigerad av en moderator: