[hjälp]skevt fram hjul

fl3x

Ny medlem
[hjälp]skevt fram hjul
tjena alla goa,

ja var ute å hojade i helgen å märkte när jag va på väg hem att framhjulet inte rullade speciellt bra.. de va skevt. skivar tar i klossarna, navet ser ut att vara rakt. nån som har nått bra tips hur jag ska ta reda på hur/vad som är fel.

vad ska jag göra?

tacksam för svar.

/fl3x

[hjälp]skevt fram hjul
Tar bromsskivan i beläggen?

Kolla att hjulet sitter rakt i gaffeln. Lossa snabbkopplingen och jucka lite på hjulet, spänn sedan fast det igen medan du trycker nedåt på mitten av styret. Stå gränsle över hojen och häng över styret...

Kolla om bromsskivan är skev (byter den sida att ligga mot på?). Är den det kan du försöka få den rak genom att bända lite på skivan. Använd en skiftnyckel eller händerna men akta så du inte får fett på bromsytan. Det kan räcka med fettet från fingrarna för att ställa till det.

Centrera om oket. Har du Post Mount är det bara att lossa dom två skruvarna som går rakt in mot gaffelbenet (i färdriktningen), jucka lite på oket, trycka på bromshandtaget så att bromsen låser och sedan skruva fast skruvarna igen.

Sticky pistons! Kolla att kolvarna går tillbaka ordentligt efter inbromsning så dom inte fastnar ute. Ta bort hjulet och bromsbeläggen och tryck tillbaka kolvarna med den öppna änden av en 10mm nyckel (tycker iaf Hayes att man ska göra) och tryck sedan ut dom med bromshandtaget igen (akta så dom inte ploppar ut helt, då blir det jobbigt), upprepa några gånger.

Det var några möjliga orsaker iaf. skrivna i den ordnignen jag skulle undersöka.

[hjälp]skevt fram hjul
nån som ser mårtens text... inlägg dold står det här. isf om du ser den kan du kopiera texten och skicka in igen. vore tacksam

[hjälp]skevt fram hjul
fl3x skrev:
-------------------------------------------------------
> nån som ser mårtens text... inlägg dold står det
> här. isf om du ser den kan du kopiera texten och
> skicka in igen. vore tacksam

jepp jag ser den. Men du ska trycka på texten bredvid mårten. dölj användarens inlägg står det normalt, vet inte vad det står när man dolt någon.

[hjälp]skevt fram hjul
*Garv*

Varför har du dolt Mårtens inlägg? =D

Skrivet av Mårten idag 15:26

"Tar bromsskivan i beläggen?

Kolla att hjulet sitter rakt i gaffeln. Lossa snabbkopplingen och jucka lite på hjulet, spänn sedan fast det igen medan du trycker nedåt på mitten av styret. Stå gränsle över hojen och häng över styret...

Kolla om bromsskivan är skev (byter den sida att ligga mot på?). Är den det kan du försöka få den rak genom att bända lite på skivan. Använd en skiftnyckel eller händerna men akta så du inte får fett på bromsytan. Det kan räcka med fettet från fingrarna för att ställa till det.

Centrera om oket. Har du Post Mount är det bara att lossa dom två skruvarna som går rakt in mot gaffelbenet (i färdriktningen), jucka lite på oket, trycka på bromshandtaget så att bromsen låser och sedan skruva fast skruvarna igen.

Sticky pistons! Kolla att kolvarna går tillbaka ordentligt efter inbromsning så dom inte fastnar ute. Ta bort hjulet och bromsbeläggen och tryck tillbaka kolvarna med den öppna änden av en 10mm nyckel (tycker iaf Hayes att man ska göra) och tryck sedan ut dom med bromshandtaget igen (akta så dom inte ploppar ut helt, då blir det jobbigt), upprepa några gånger.

Det var några möjliga orsaker iaf. skrivna i den ordnignen jag skulle undersöka."

[hjälp]skevt fram hjul
haha de va så det funkade... ibland går de lite för fort, hinner inte riktigt med.

mycket just nu.. fälgen är skev skulle fixa det... gick inte så bra=)
blev tvungen
gick ner till verkstaden. hoppas verkligen att han fixar så att jag slipper köpa nytt.

Tillbaka
Topp