Hjälp! Skivbromsproblem :( se inlägg 5

..::Larzzza::..

Aktiv medlem
Har en hyudralisk Shimano Deore BR-M335 frambroms. Den har fungerat klockrent i ca 1,5 år utan att jag gjort ngt med den.

På sistone har ena bromsbelägget legat på lite. När jag nu höll på att byta till vinterdäck så testade jag lite nyfiket att trycka in bromshandtaget vilket skulle visa sig vara dumt som fan!!!

Bromsbeläggen åkte ihop och trycket i bromshandtaget är borta. Jag kan se ett ytterst litet mellanrum mellan bromsbeläggen men inte ens i närheten för att kunna få dit skivan.

Frågan är således; Vad ska jag göra för att få till det???

Tacksam för svar /Lars

Här ser man hur bromsklossarna sitter ihop
IMG_2373.jpg ht=480

Bakifrån
IMG_2386.jpg ht=544

Handtaget
IMG_2380.jpg ht=544

från sidan
IMG_2376.jpg ht=640

Andra sidan/uppifrån
IMG_2385.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
In med en spårmejsel och bänd isär FÖRSIKTIGT, när det har blivit en lite större glipa så kan du använda en däckavtagare i plast för att få ut beläggen.

Ta bort beläggen.
Peta tillbaka kolvarna med något plastföremål (däcksavtagare t.ex).
Sätt tillbaka beläggen.

Återkom om det inte hjälper. ;)

Nu har jag tagit tillvara eran hjälp och det fungerade hur bra som helst:) !!! Tack så mycket!

Däcket är på plats och det fanns gott om utrymme för skivan efter jag plockat bort bromsbeläggen och tryckt tillbaka kolven med en däckavtagare.

Ett problem återstår dock, jag har inget tryck i systemet. Jag hade cykeln uppochner en stund då jag tog av däcket, vilket kanske inte är så bra.

Vad har hänt? Förslag på åtgärd?

Pumpa på handtaget ett antal gånger (med hjulet på plats), fungerar det inte så kan det behövas en liten luftning.

Testade det först, hände ingenting. Nu testade jag igen och pumpade utav bara helvete!!! Fungerar perfekt nu :) :) !!!

Va skulle man göra utan er ;)

Det ser också ut som problemet med att ena bromsbelägget legat på är borta. Fantastiskt!

Får tacka igen för hjälpen.

Är detta förfarandet då man ska åtgärda att bromsbelägg ligger på eller kan man justera dem på annat sätt?

Tillbaka
Topp