Hjälp!! Specialized Diverge A1 2015

Nino187

Medlem
Hejsan har fått en specialized diverge a1 från 2015 av en god vän. Den har stått ute i ca 3 år innan jag fick den. Skulle behöva ordna den, det glappar i bakhjulet och skicket är allmänt dåligt. Men är helt ny på cyklar så vet inte ens vilka delar jag behöver köpa. Vill helst komma undan så billigt som möjligt. Nån som vet nåt om denna cykel?
5A5F0189-DF82-4CA4-8015-8A7D15B50FF7.jpeg
FEE6E06C-BE84-4F47-A6EC-3A1EB73D853E.jpeg5A5F0189-DF82-4CA4-8015-8A7D15B50FF7.jpeg1FD15809-C629-48D3-8704-E72CE59B3908.jpegEB3057AC-A714-4DEF-9F6D-50628A887758.jpeg7578361E-4FB1-4443-BD6E-F8137515C29B.jpegE8A83676-B708-43C8-AB0F-6EFDA1A51BBB.jpegB3EA6173-8F83-41A4-B316-A982343F709A.jpegB6E75C00-B896-4C2C-BF93-B3A53681DFF8.jpeg

Kan även tilllägga att cykeln är storlek 56 och är från 175 cm men jag är 173 cm. Dock känns cykeln inte allt stor, snarare lite liten ? tänkt att jag kan byta styrstam om det nu behövs

Om du har fått den gratis så är det väl bättre att kosta på den så den blir bra?
Bakhjulet är åtskruvat? Vad är det för hjul? Kan räcka med en justering, annars kanske lagrena är slut. Finns lite olika typer.

Om du har fått den gratis så är det väl bättre att kosta på den så den blir bra?
Bakhjulet är åtskruvat? Vad är det för hjul? Kan räcka med en justering, annars kanske lagrena är slut. Finns lite olika typer.
Yes fick den gratis, ingen aning vad det är för hjul. Är helt lost i detta med cykel, tänkte lämna in den på helservice för 1200 på sportson. Ja det är åtskruvat.
Tänkt byta ut en del delar så den blir i gott skick. Ramen har en del repor osv, men det är ju inget som stör funktionen.

Hej !
Köp en: https://bikeshop.se/WebPages/Produk...ontent=72ec969d871cc007b35374bdd4f8b776;350;0

Kolla på youtube, om kedjan inte är utsliten och cykeln växlar som den ska kommer du långt med att tvätta din cykel inkl drivpaket, se youtube. Om det visar sig att kedjan är lite sliten ca 50 % kan den vara läga att köpa en ny. köp en kedjebrytare : https://www.biltema.se/fritid/cykla...HcHzTFNbCCP0uHxcRcbvUi8grFdDbfgBoCcMwQAvD_BwE

Dessa två verktyg bör man ha även om man inte tycker det är jättekul att fixa med cyklar.

Ta loss bakhjulet, och lämna till din lokala mek, om det bara ska sjysteras, max 200:-, om du vill ge naven lite kärlek finns verktyg för några hundra för det oxå. Dom kan vilja ha lite nytt fett i sina lager. Här finns all info du behöver på youtube.

Hejsan, tack för svar. Lämnade in den och dom konstaterade att Lagret bak var trasigt, så måste byta det, men vet ännu inte vilket jag behöver. Beställt verktyg, ny kasett och kedja så ska byta det. Men vill helst byta hela axeln bak om man kan göra det. Där lagren sitter.

Nino187: Axeln lär du inte hitta någon ny. lager går fint att byta om det är vanliga maskinlager. Är det lösa kulor kanske det är läge med nytt hjul.

Den ser ju jättefin ut för en cykel som stått ute i flera år, bra geometri på ramen för att vara förlåtande när det gäller storleken men så slopat överrör finns det ju mycket att justera på.
Den enklare drivlinan har ju både för och nackdelar, kanske inte så exakt som sina dyrare "syskon" men billiga slitdelar så det är ju bra om man behöver byta något, lösa lager i hjulen är ju bra för då kan du ju enkelt se om något är utslitet och det kostar oftast inte många kronor att byta slitdelar. På det hela taget en bra cykel att lära sig hur saker funkar och skruva själv dessutom ett billigt insteg för att se hur kul man tycker det är.

Cyklat lite på den och den känns helt okej även om den är en storlek för stor, ska ordna till den och se om jag behöver justera men ny styrstam. Bakhjulet har jag valt att lämna in, har köpt ny kedja, styrlinda, kasett bak, nya bromsbelägg och tänkt att byta ut klingan fram så det också bli nytt. Sen får jag se över vevlagret, men tror det är helt okej ändå :) tråkigaste är väl att det är en del repor i ramen men helt okej, den var ju trotts allt gratis, och hittills har det väl kostat ca 7-800 kr med nya delar :)

Den ser ju jättefin ut för en cykel som stått ute i flera år, bra geometri på ramen för att vara förlåtande när det gäller storleken men så slopat överrör finns det ju mycket att justera på.
Den enklare drivlinan har ju både för och nackdelar, kanske inte så exakt som sina dyrare "syskon" men billiga slitdelar så det är ju bra om man behöver byta något, lösa lager i hjulen är ju bra för då kan du ju enkelt se om något är utslitet och det kostar oftast inte många kronor att byta slitdelar. På det hela taget en bra cykel att lära sig hur saker funkar och skruva själv dessutom ett billigt insteg för att se hur kul man tycker det är.
Känns den bra i storleken sen när jag fixat allt så kommer jag att uppgradera allt :) synd bara att ramen är så smal så jag får nog bara om 35-622 däck, ville ha lite bredare :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp