[hjälp] Stigar; Norrfällsviken & Ulvön?

Sigge Star

Aktiv medlem
Hej,
Slår läger några dar i Norrfällsviken och sen ute på Ulvön. Har någon tips och gärna GPX-filer för bra stigcykling i området?
//Sigge

Hej! Jag körde världsarvsleden mellan Nordvallen Mjällom och Norrfällsviken förra helgen och den var kanonfin! Relativt lätt cykling men väldigt roligt. Bra skyltat med gula skyltar och prickar. Finns mer utmanande etapper också, testade Mjällom-->Norrfälls via Bredviksberget men det blev ganska mycket bära och ganska lite cykla :)

Finns utförliga beskrivningar och karta på varldsarvsleden.nu

Återkoppla gärna med loggar om du hittar något trevligt, är där uppe titt som tätt.

Lycka till!

mandersson sa:
Hej! Jag körde världsarvsleden mellan Nordvallen Mjällom och Norrfällsviken förra helgen och den var kanonfin! Relativt lätt cykling men väldigt roligt. Bra skyltat med gula skyltar och prickar. Finns mer utmanande etapper också, testade Mjällom-->Norrfälls via Bredviksberget men det blev ganska mycket bära och ganska lite cykla :)

Finns utförliga beskrivningar och karta på varldsarvsleden.nu

Återkoppla gärna med loggar om du hittar något trevligt, är där uppe titt som tätt.

Lycka till!

Schysst. Ska kolla hemsidan!

h.g.j sa:
Lars.E sa:
Annars är ju Rotsidan värld ett besök när man är i närheten.

+1, jag har gått Barsta - Rotsidan - Fällsvik för några år sedan, men minns inte hur cykelvänligt det var.

Eller så kollar du med http://www.hkcyklisterna.se , som är väl i huvudsak är lvg orienterade, men de kan ju ha bra tips ändå.

Rotsidan är inte jätteenkel att cykla... Men väl värd ett besök ändå.

Lars.E sa:
h.g.j sa:
Lars.E sa:

+1, jag har gått Barsta - Rotsidan - Fällsvik för några år sedan, men minns inte hur cykelvänligt det var.

Eller så kollar du med http://www.hkcyklisterna.se , som är väl i huvudsak är lvg orienterade, men de kan ju ha bra tips ändå.

Jag gissar att för någon sån där som hoppar mellan, upp och ner för allt dom hittar så skulle det vara kul...:) men kanske inte klapperstensfälten... :)

h.g.j sa:
Lars.E sa:
h.g.j sa:
Lars.E sa:

Jag gissar att för någon sån där som hoppar mellan, upp och ner för allt dom hittar så skulle det vara kul...:) men kanske inte klapperstensfälten... :)

Lite så är det nog.
Det finns en stig bakom klapperstenen. inte helt slät, men bättre än klapperstenen.
Annars kan man ju cykla vägen till rotsidan för att bara hänga och fika där, och sedan ta vägen tillbaka igen.

Tjenahej igen. Stort tack för alla tips som gjorde att jag fick en finfin tur runt Norrfällsviken och sen också på Ulvön.
Stories finns upplagda på min hemsida www.siggestar.com
//Sigge

Sladdat in på Norrfällsvikens camping idag. Planerar en tur i morgon förmiddag efter Världsarvsleden från Norrfällsviken till Mjällom, ev en avstickare upp på Högklinten, och sedan över till norra sidan för att gå på Världsarvsleden igen vid Snårberget och tillbaka till Norrfällsviken.

Frågan är: är det bäst att köra den ordningen cyklingsmässigt (framför allt utför) eller fördel att köra motsols i stället?

Bilagor

• IMG_7392.jpg
    IMG_7392.jpg
    588.4 KB · Besök: 57
Norrfällsviken till Mjällomslandet är numer ganska lättcyklad för det mesta. Borde kunna funka nästan lika bra åt andra hållet även om jag bara kört från Norrfällsviken.
Övriga delarna du nämner får de som testat uttala sig om. Det ska bli intressant att höra om klättringen upp till Högklinten :)
Och viktigast av allt... Missa inte pizza på bryggan :)

Gillar du att böka bland sten och klippor så har du en utmaning med att köra alla stigar på udden utanför campingen :)
Det finns en mysig rastplats på en klipphylla där ute.

Tillbaka
Topp