HJÄLP storlek Specialized Roubaix Sport carbon 2021!?!?!?!

FRIZ

Medlem
Hjälp med er expertis kring storlek på Specialized Roubaix 2021 mottages gärna.

Jag är 180cm, Ni som är ungefär lika långa - vilken storlek kör ni på?

Jag har blivit erbjuden att köpa en 54:a i väldigt fint skick till väldigt attraktivt pris (och är väldigt sugen!!)

Dock funderar jag på storlek, kommer den kännas liten?? (hellre ngt liten än ngt stor...?? Om jag fattat saken rätt??

Enligt Specialized går en 54:a upptill 178cm - kommer jag bli nöjd? Era erfarenheter gärna!!

Jag har prövat cykeln (som hastigast) och tycker den känns bra, men vill inte ångra mig framåt.....!?!?

Stack och reach påminner om cyklel jag haft tidigare (och liknar Canyon Endurace i storlek M - den är specad till 184cm om jag minns rätt....)

Så, vad säger alla ni med erfarenhet??

När man hamnar mellan storlekar kan det vara svårt. En sak att tänka är att det är lättare att justera en mindre cykel (bike fit) med t.ex. längre styrstam, styre och/eller sadelstolpe med offset, än att aldrig hitta en bekväm position i en cykelstorlek som är något för stor.

Jag hade chansat men storlek är väldigt personligt så inte säkert att det funkar för just dig. Precis som Nicholas_R säger så är det mycket lättare att göra en liten cykel större än en stor cykel mindre.

Jag rullar som är 179 cm lång rullar i nuläget runt på en 58a med 60mm stam. Jag hade förmodligen suttit bättre på en 54a eller till och med en 52a med lång stam.

Specialized Roubaix har hög stack pga Future Shock. Så om du vill har styret lågt kan du säkert inte har en större storlek än 54. För mig, som är 179 cm och vill har styret lågt, är reach på 54 rätt men stack för hög. Jag gissar att 54 skulle passa dig bra.

Tillbaka
Topp