Hjälp! Svart eller vit hjälm?

Potata

Aktiv medlem
Hej Riders! Jag har lite beslutsångest och behöver lite råd om jag ska gå på en svart eller vit hjälm. Har båda hemma och det är för och nackdelar jag försöker avväga. Vilken färg har du och varför? Tänker att vit är både svalare på sommarn och mer synlig så lutar mot den fast att svart är för snygg.

Kör svart hjälm för det passar oftast med alla kläder, dock passar vitt med typ allt. Men kör bara på svart av ren vana, syns mindre om den blir skitig också. Tycker inte det är något problem med att hjälmen blir varm på sommaren, men kör hjälmkeps även på sommaren så den suger upp rätt mycket svett vilket bidrar till kylningen.

En hjälm är ju relativt luftig så kanske svart borde vara bättre skydd mot solen än vitt när det kommer till hjälmen? Luftiga svarta kläder är ju det bästa solskyddet

Svart är snyggt. Min första hjälm var svart men bytte sedan till vit då jag cyklar mest i öppna landskap och i trafik. Det blir varmare med svart hjälm. Kört på GC med svart hjälm och kan konstatera att vit är något svalare. Som du skriver så syns man bättre med vit hjälm i trafiken också. Kör du mycket i skogen kan det ju kvitta.

En hjälm är ju relativt luftig så kanske svart borde vara bättre skydd mot solen än vitt när det kommer till hjälmen? Luftiga svarta kläder är ju det bästa solskyddet
Tvärt om väl?

IMG_9415.webp

Nej svart skyddar bäst, förutsatt att det inte åtsittande mot huden. De skyddar mot UV-strålning.
Det finns ju skäl att beduiner bär svart, det är inte bara för att det är snyggt
Det är helt irrelevant för material som cellplast där ljus ändå inte kan tränga igenom. För textilier handlar det om att få minsta möjliga ljusgenomsläpp utan att tyget är tjockt. En hjälm består av fler lager än det yttersta som har en färg.

Till TS:
Köp den du tycker är snyggast bara.

Nä ni har nog rätt. När kommer till hjälm spelar nog färgen liten roll för värmen.

Välja den TS tycker snyggast låter som det bästa rådet.

Jag tror mer på miyatafarfars graf än på beduiner (nästan alla hus i varma länder är väl dessutom vita, jag gissar av en anledning? 🙂) och har därför vit hjälm eftersom den är svalare på sommaren, plus att den syns lite bättre i trafiken.

Är det lvg eller pendling är valet enkelt: vit hjälm. När man åker över krön tex är hjälmen det första (eller sista) som syns (eller inte). Ju högre upp på kroppen desto viktigare är god synlighet. Skrikig tröja ger bättre synlighet än skrikiga brallor. Bästa tröjfärgen är neongult. Det är ingen fashion show, det handlar bara om att synas. Varje dag vistas 10 tusentals rattfyllon ute i trafiken. Hur vet du att den som kommer bakom dig inte är en av dem?

Är det lvg eller pendling är valet enkelt: vit hjälm. När man åker över krön tex är hjälmen det första (eller sista) som syns (eller inte). Ju högre upp på kroppen desto viktigare är god synlighet. Skrikig tröja ger bättre synlighet än skrikiga brallor. Bästa tröjfärgen är neongult. Det är ingen fashion show, det handlar bara om att synas. Varje dag vistas 10 tusentals rattfyllon ute i trafiken. Hur vet du att den som kommer bakom dig inte är en av dem?

Precis, och för oss som inte riktigt har självförtroendet för att rocka neonfärger är vitt en sjysst kompromiss som dessutom de flesta hjälmar ser bra ut i respektive passar med i princip vilken outfit som helst (även MVDPs jeansimitationslycra)

Nästan vad som helst utom svart eller vit, imho. 😅
Nåt som matchar hojen. Eller matchar kläderna, om man är sån. Eller bara nåt som sticker ut och syns litet, som @jonja säger.

Nästan vad som helst utom svart eller vit, imho. 😅
Nåt som matchar hojen. Eller matchar kläderna, om man är sån. Eller bara nåt som sticker ut och syns litet, som @jonja säger.
. Har du bara en cykel respektive en uppsättning cykelkläder? Eller är du en sån som köper allt i svart? Annars blir det snabbt svårt att färgmatcha OM det inte är en svart eller vit hjälm dvs. :)

. Har du bara en cykel respektive en uppsättning cykelkläder? Eller är du en sån som köper allt i svart? Annars blir det snabbt svårt att färgmatcha OM det inte är en svart eller vit hjälm dvs. :)
OM jag hade tyckt det var viktigt att färgmatcha (vilket jag inte gör, utan vill helt enkelt bara synas) så hade jag nog kostat på matchande hjälmar om jag hade cyklar i olika färger. 🙂

Hej Riders! Jag har lite beslutsångest och behöver lite råd om jag ska gå på en svart eller vit hjälm. Har båda hemma och det är för och nackdelar jag försöker avväga. Vilken färg har du och varför? Tänker att vit är både svalare på sommarn och mer synlig så lutar mot den fast att svart är för snygg.
Bägge funkar lika bra till andra färger och i fart spelar inte färgen nån roll för temperaturen.
Kör på dagsform👍

Kör matchande färger på cykel, skor, kläder, handskar, flaskor, väskor etc (grön/svart/grå). Men inte hjälm. Den är i totalt motsatt färg (orange) så jag syns ordentligt.

Tillbaka
Topp