Hjälp/Tankar/Ideer bygga cykelkärra

Snulfert

Aktiv medlem
Hej,

Jag har kommit över en cykelvagn som tanken är ska förvandlas till cykelkärra.

Jag har funderat länge på detta då jag under vår till höst går dryga km till lokala ristippen men trädgårsavfall med skottkärran och det vore lite smidigare inbillar jag mig att cykla dit det med en cykelkärra istället.

Jord, gräsklipp, stenar, grenar/buskar är väl det som primärt kommer hamna på kärran.

Jag har nu ett naket chassi och vill gärna ha lite input kring hur ni hade byggt upp det. Jag har ribbor i tryckt virke hemma som säkert skulle kunna bli en bra botten men drömmen vore ju att ha något i metall tänker jag.
Kärran kommer också att användas för storhandling ibland så jag kommer vilja ha möjlighet att sätta dit nån slags skiva för att göra fack lagom stora åt kassar så de kan stå lite vettigt.

Är det någon som har gjort liknande eller har en cykelkärra som kan ge lite tips på vad som är bra att ha osv så vore det toppen!
Bild på skapelsen med. Handtag och framhjul med broms finns så kanske blir det en ställning bak så det går att använda den utan cykel med men det är lite oklart just nu..
IMG_1466.webp

IMG_1465.webp

Har du en dragstång också? Hursomhelst, om du kan bygga upp i de fyra hörnen till högre höjd än hjulens överdel och sätta en "reling" i metall kan du lasta bredare saker, vilket är nice. Innerdel kan sen göras i marinplywood, fastsatt i "relingen" (gärna med hål här och var så du kan sätta spännband runt relingen), eller i kapellmaterial.

Har du en dragstång också? Hursomhelst, om du kan bygga upp i de fyra hörnen till högre höjd än hjulens överdel och sätta en "reling" i metall kan du lasta bredare saker, vilket är nice. Innerdel kan sen göras i marinplywood, fastsatt i "relingen" (gärna med hål här och var så du kan sätta spännband runt relingen), eller i kapellmaterial.
Tack för bra tips! Ska söka lite på marinplywood! Att komma över hjulen krävs nog vid många tillfällen så det är nog en bra minimihöjd. Buskar och annat tenderar ju att växa så något slags system för att kunna tvinga ner det med tex spännband.

Dragstång finns! Hade en tanke på att förlänga den men det blir kanske för stor hävstång på själva kopplingen så det struntar jag nog i.

Kanske sån där"modern" armerad båtpressening som är gjord av ganska seg plast? Alternativt kanske någon plastskiva eller metallskiva, men botten ser inte plan ut så då blir det lite jobb? Oljehärdad masonit tror jag slår sig om den ska stå ute länge.

Vad är det för material på släpkärror? det är ju hållbart bevisligen. När jag söker hittar jag bara ark för kärror och det blir ju lite väl mycket..
Angående botten så är den hyffsat i nivå. kanske behövs några alu-bitar för att stdga upp det lite men det har jag tillgång till.

Tänk på att allt skall förvaras. Om man skapar flera lösningar.
Jag har en helt öppen kärra. Bara ett par ribbor tvärs. Så får saker och ting ta hjälp av varandra för att ligga kvar. Dock ingen handling och ganska lite ris på den kärran.
Men det fungerar fint till bygg och riv material.

Tänk på att allt skall förvaras. Om man skapar flera lösningar.
Jag har en helt öppen kärra. Bara ett par ribbor tvärs. Så får saker och ting ta hjälp av varandra för att ligga kvar. Dock ingen handling och ganska lite ris på den kärran.
Men det fungerar fint till bygg och riv material.
Några lemmar behövs nog om Sten/grus/jord ska köras med de behöver ju inte vara jättehöga. Hjulen knäpper man av ganska enkelt så förhoppningen är att kunna skapa plats och hänga/ställa den mot väggen när den inte används så tar den inte så mycket plats.

Just ja: Hur tungt tänkte du köra? Barnkärror brukar ha en maxvikt på 40-50 kg last. Jag har byggt kärror för 100 - 500 kg last, men då är hjulen upphängda på båda sidor, och ramen är byggd med fackverk (och den största kärran har två hjul per sida). Kan vara värt att se över vad ram, fjädring, hjulupphängning och inte minst dragstången klarar vikt (de kopplingar som finns för barnkärror kan också bli ostabila med högre last).

Fast botten i 9 mm plywood (marinplywood är sjukligt dyrt) är gott och väl hållbart nog. Sen löstagbara sidor lemmar runtom, vill man viktoptimera så kan de vara i 6mm med en remsa till i överkant för bättre stabilitet.

Att kunna ta loss sidorna eller i det här fallet fram och bak ökar ju användbarheten rejält. Se till att ha möjlighet att fästa spännband på strategiska platser också.

Du kommer spara en hel del vikt på att inte köra 12-13mm plywood runtom.

Jag skulle ha klippt till en tunn plåtskiva i rostfritt. Lätt och inget underhåll alls.

Just ja: Hur tungt tänkte du köra? Barnkärror brukar ha en maxvikt på 40-50 kg last. Jag har byggt kärror för 100 - 500 kg last, men då är hjulen upphängda på båda sidor, och ramen är byggd med fackverk (och den största kärran har två hjul per sida). Kan vara värt att se över vad ram, fjädring, hjulupphängning och inte minst dragstången klarar vikt (de kopplingar som finns för barnkärror kan också bli ostabila med högre last).
Det är nog runt 50 kg som den är spelad för. En ”riktig” kärra hade varit drömmen men jag får börja såhär nu när jag fick ett objekt gratis.
Jord och sten är väl det som snabbast ger vikten så då kanske skottkärran får användas ändå.. gräsklipp, grenar/buskar och 3 kassar mat ska den ju palla iaf.

Tunn kanalplast borde väl funka som botten, om det inte är alltför tung eller vass last. https://www.biltema.se/fritid/tradg...stillbehor/kanalplast-600-x-800-mm-2000054296

Formplywood är vattenfast och slagtålig men 12 mm skiva är rätt tungt. Vill du göra hål eller skruva fast öglor är det kanske ett bättrealternativ än kanalplast. https://www.byggmax.se/formplywood-12x1200x600-p100450
Har funderat på kanalplast med då det kanske går att värma och forma lite men det tråkiga är just repor/revor om det ligger plattor eller sten på. Bra vikt borde det vara på det iaf!

Jag ska börja snegla lite på metall. Rostfritt vore ju drömmen men aluminium har jag större chans att få träff på skulle jag tro. Popnit att sätta fast med vore smidigt.
En rostfri skiva på 600x600 mm som är 0,7 mm tjock väger bara ca två kilo. Man kan ju bocka kanter och popnita som du var inne på. Då blir det stadigare om du ska köra sten. Större sten kan kanske behöva en förstärkningsprofil i mitten för att slippa bucklor.

En rostfri skiva på 600x600 mm som är 0,7 mm tjock väger bara ca två kilo. Man kan ju bocka kanter och popnita som du var inne på. Då blir det stadigare om du ska köra sten. Större sten kan kanske behöva en förstärkningsprofil i mitten för att slippa bucklor.
Har spanat lite på marketplace efter material. Många gamla diskbänkar som folk lägger ut så där skulle det eventuellt gå att hitta något. Dock vore det ju smutt med ett nytt ark som man bockar till kanterna på så att det blir lagom höga lemmar.
Går all rostfritt att bocka eller är det sprött och riskerar att spricka?

Har spanat lite på marketplace efter material. Många gamla diskbänkar som folk lägger ut så där skulle det eventuellt gå att hitta något. Dock vore det ju smutt med ett nytt ark som man bockar till kanterna på så att det blir lagom höga lemmar.
Jag har bockat rostfria plåtar utan problem. Iofs bara upp till 1,5 mm.

Plåt från en diskbänk kommer bli instabil/fladdrig om du inte bockar till kanterna t.ex, det behövs något som stabiliserar. Durkplåt är bättre isåfall.

Det går bra att bocka rostfritt. Aluminium kan vara bockbart men inte alla typer är det. Du kan ju ta vanlig plåt annars och rostskyddsmåla.

Det går bra att bocka rostfritt. Aluminium kan vara bockbart men inte alla typer är det. Du kan ju ta vanlig plåt annars och rostskyddsmåla.
Tack för svar!
vet sedan tidigare att all aluminium inte går att bocka så därav min fråga eftersom jag inbillar mig att rostfritt är hårdare än vanligt stål?

Tillbaka
Topp