Hjälp/tips om problem med bromsskivor som "rubbar"

manneblask

Aktiv medlem
Tja,

Tänkte kolla om någon här har några råd och tips för ett litet bekymmer jag har.

Jag köpte en ny hoj för någon vecka sedan. Denna hoj: http://www.ns-bikes.com/snabb-130-plus-2,90,pl.html

Ett problem jag haft sedan day 1 är att bromsskivan fram nuddar bromsbeläggem från och till.

Detta sker endast när jag svänger, eller när framgaffeln jobbar med dämpningen i tuff terräng. Alltså när jag har cykeln i mekställ eller cyklar "normalt" så nuddar den inte utan är helt perfekt.

Detta är var jag gjort:

1. Bytt bromsskiva då ursprungsskivan var lite skev (vilket jag trodde var felet)
2. Justerat bromsen så skivan är "dead center", dvs så perfekt det går.
3. Justerat så hjulet sitter korrekt i gaffelns dropouts.
4. Justerat så att thru-axeln är korrekt justerat så denna stängs ordentligt när hjulet är på.

Någon som har några råd vad man kan göra som nästa steg?

Det är inte glapp i hjullager eller gaffel?
Sådär kunde det ju bli på gamla veka QR-gafflar, vilket tjöckre gaffelrör och thruaxle skulle råda bot på...

Jag har försökt se om det är något glapp genom att rucka på hjulet med får absolut ingen feedback på det. Tog bort "locken" som sitter i dropoutsen men men såg inget konstigt innanför, sen ska det sägas att jag är inte någon höjdare på hjul osv. Läst lite på nätet att man kan skruva åt hjullagret men fattar inte hur det ska gå till. Tyvärr har inte tillverkaren några vettiga manualer kring det heller.

Pröva att böja den med en skiftnyckel försiktigt, dvs om den slår mot beläggen.

Annars bör man centrera oken över skivorna som 1a åtgärd.

konscious sa:
Pröva att böja den med en skiftnyckel försiktigt, dvs om den slår mot beläggen.

Annars bör man centrera oken över skivorna som 1a åtgärd.

Skivan är helt ny och utbytt. Den slår inte mot beläggen när cykeln är upp och ner eller i mekställ. Endast när jag cyklar som beskrivet i första posten.

Låter som ljudet bara kommer av flex i grejerna, dvs gaffeln. Det är inte ovanligt att det händer, perfekt centrerade bromsar minskar problemet. Styvare gaffel gör också skillnad. Den bästa lösningen är bara att gilla läget.

jofahjalm sa:
Låter som ljudet bara kommer av flex i grejerna, dvs gaffeln. Det är inte ovanligt att det händer, perfekt centrerade bromsar minskar problemet. Styvare gaffel gör också skillnad. Den bästa lösningen är bara att gilla läget.
Instämmer. Det kommer ändå bara vara tyst en stund om man utsätter grejerna för lite skit. Huvudsaken är att det bara låter lite och inte gnuggar för hårt.

Åt vilket håll låter det när du svänger att flexet i gaffeln skulle vara boven är inget jag håller med om .För oket är ca 90mm långt får man flex på den biten i underbenen då går hela gaffeln skit trögt.
Titta hellre på hur mycket X fjädern trycker tillbaka beläggen och att inte kolvarna går trögt .

Tips från verkstan/verkligheten....
Sram har (iaf detta året) en känd förmåga att alltid överfylla sina bromsar med vätska, vi får justera 99% av cyklarna med Sram-bromsar... Dvs släppa ut några droppar uppe vid handtaget för att få det att lira ordentligt. Tror inte att dina bromsar är något undantag.

Sen är inte alltid pm-studsen på gaffeln i exakt 90° jmf axeln. Dvs de kan behöva justeras...

sdx sa:
Åt vilket håll låter det när du svänger att flexet i gaffeln skulle vara boven är inget jag håller med om .För oket är ca 90mm långt får man flex på den biten i underbenen då går hela gaffeln skit trögt.
Titta hellre på hur mycket X fjädern trycker tillbaka beläggen och att inte kolvarna går trögt .

Det är egentligen åt båda hållen. Sen har jag märkt att det även låter när jag bombar snabbt nedför väldigt plana backar (grus/asfalt) så jag funderar på om det är längst upp som skivan nuddar.
Jag är rätt grön på cykelmek men gaffeln känns det inte som att den är trög eller onormal. Har inte heller lyckas känna något glapp när jag ruckar på hjulet för att känna.

Plush sa:
Sram har (iaf detta året) en känd förmåga att alltid överfylla sina bromsar med vätska, vi får justera 99% av cyklarna med Sram-bromsar... Dvs släppa ut några droppar uppe vid handtaget för att få det att lira ordentligt. Tror inte att dina bromsar är något undantag.

Sen är inte alltid pm-studsen på gaffeln i exakt 90° jmf axeln. Dvs de kan behöva justeras...

Okej ja det kan ju vara värt att testa att släppa ut lite vätska.
Som sagt rätt grön/dålig på cykelmek så du får gärna förklara vad "pm-studsen" innebär :)

sdx sa:
Du tänker på flex åt fel håll. Det räcker med en liten aning flex mellan gaffelbenen som vrider navet så tar det i. Krävs inte jättemycket för det. Räcker att nypa framhjulet mellan knäna och vrida lite i styret så ser man att det rör sig där nere.

manneblask sa:
Som sagt rätt grön/dålig på cykelmek så du får gärna förklara vad "pm-studsen" innebär :)
PM = Post Mount = stumparna som sticker ut bakåt i 90 grader från vänster gaffelben och som bromsoket eller bromsoksadaptern skruvas fast i.
Om inte ytan som möter oket/adaptern är vinkelrät mot hjulet så hamnar oket snett.

dabac sa:
manneblask sa:
PM = Post Mount = stumparna som sticker ut bakåt i 90 grader från vänster gaffelben och som bromsoket eller bromsoksadaptern skruvas fast i.
Om inte ytan som möter oket/adaptern är vinkelrät mot hjulet så hamnar oket snett.

Ah okej. Jag testade nu att cykla rakt fram och pumpa gaffeln neråt och då började skivan nudda igen. Min teori är att det är toppen av skivan som touchar.
Läst många som skriver övertryck i bromsar. Hur meckigt är det att lätta på eventuellt sådant? Är som sagt grönis på sånt här
Försöker bifoga en bild hur det ser ut om någon kan se ett uppenbart fel.

Bilagor

• IMG_20180802_131700.jpg
    IMG_20180802_131700.jpg
    243.1 KB · Besök: 89
emmer sa:
Det ska va lite övertryck i SRAMsystemet (enl manulen).
Sitter gaffelrören rejält i kronan?

Inget glapp eller knak från gaffelrören. Allting sitter som det ska.
Jag bytte ju original bromsskivan då denna faktiskt hade en lite böj (troligtvis i transport) till en annan modell. Mig veterligen borde ju inte spela någon roll då de har samma diameter men kan det ha något med detta att göra?

Sätt två tunna distanser under okets infästningar och testa igen. Är det toppen så borde det avhjälpas då.

manneblask sa:
Min teori är att det är toppen av skivan som touchar.
Menar du att den smala ytterkanten skulle röra sig uppåt och gå emot oket?
Det är tämligen osannolikt. Titta på var hjulet sitter fast och var oket sitter fast. Vad skulle röra sig däremellan?
manneblask sa:
Försöker bifoga en bild hur det ser ut om någon kan se ett uppenbart fel.
Vänta nu...
De där skålbrickorna du har direkt under skruvskallen, ska de verkligen sitta där?
De är väl vad Avid kallar ”tri-align”, och ska användas för att kunna kompensera för sneda PM-ytor och annat.
Men för att kunna göra det måste de väl sitta UNDER oket.
Och då skulle oket också hamna längre ut.

Senast ändrad:
emmer sa:
Det ska va lite övertryck i SRAMsystemet (enl manulen).

De rekommenderar övertryck då man luftar systemet, det stämmer.
Det är dock enbart för att undvika att luft tar sig in igen innan man fått dit pluggarna. Eventuellt övertryck försvinner så snart du tar bort sprutorna. På så vis minimeras risken för att luftbubblor introduceras då man skruvar in pluggarna i och med att det rinner över lite då sprutorna tas bort så att hålet är fyllt ända upp till kanten.

Det man inte vill ha är ett system överfyllt med för mycket vätska, vilket kan hända om man luftat bromsarna med ett "bleed block" med fel tjocklek i bromsoket.

För att återgå till ämnet så är det relativt normalt att skivan tar i då man lägger belastning på hjulen i sidled. P.g.a. flex som redan påpekats. Lite mer ovanligt att det händer då du rullar och trycker på gaffeln rakt ner. Om oket inte är helt centrerat så krävs det dock inte mycket för att skivan ska ta i.
Ytterst ovanligt att det skulle vara ytterkanten på skivan som tar i. Detta kan du lätt utesluta genom att lägga in en 1-2mm tjock bricka under "öronen" på oket för ge lite mer frigång.

dabac sa:
Vänta nu...
De där skålbrickorna du har direkt under skruvskallen, ska de verkligen sitta där?
De är väl vad Avid kallar ”tri-align”, och ska användas för att kunna kompensera för sneda PM-ytor och annat.

Om inget flyttats runt efter det att cykeln levererats/monterats i butik så ska de nog sitta sådär. Tri-align funktionen är eliminerad, men de tjänar syftet att helt enkelt se till att bulten inte bottnar i fästena på gaffeln. Många cyklar levereras på det viset.

Vad jag kan se från bilden så ser det ut som att oket sitter i rätt position gentemot skivan. Om man flyttar de där brickorna till under oket så kommer det sannolikt hamna alldeles för långt ut och ge snedbelastning på belägg och kolvar.

dabac sa:
Vänta nu...
De ska sitta både under och över oket. De måste ju justera skruvskallens plan också.

Här har vi felet. Det saknas ett par skålar.

Egress sa:
dabac sa:
Vänta nu...

Om inget flyttats runt efter det att cykeln levererats/monterats i butik så ska de nog sitta sådär. Tri-align funktionen är eliminerad, men de tjänar syftet att helt enkelt se till att bulten inte bottnar i fästena på gaffeln. Många cyklar levereras på det viset.

Vad jag kan se från bilden så ser det ut som att oket sitter i rätt position gentemot skivan. Om man flyttar de där brickorna till under oket så kommer det sannolikt hamna alldeles för långt ut och ge snedbelastning på belägg och kolvar.

Cykeln kom färdigmonterad (utom framhjul och styre såklart) från CRC där jag beställde den ifrån. Så jag har inte monterat bromsarna själv. Man kan ju hoppas att de satt dit dem på rätt sätt, men det är på samma sätt med bakbromsen och denna har jag inga problem med.

Egress sa:
Jag tycker det ser ut som en ljusare rand runt skivas pereferi där klossarna inte tar. Att de tar ända ner till ekringen är ju inte det enda kriteriet.
Och det finns ju inga alls garantier att mekanikern monterat rätt bara för att den kom så där från leverans...

bott sa:
dabac sa:
Vänta nu...
De ska sitta både under och över oket. De måste ju justera skruvskallens plan också.

Skulle det saknas så mycket som ett par skålar under skulle det förmodligen inte gå att snurra hjulet ens. Skivan skulle ta i för mycket. Det skulle inte vara frågan om att det tog i lite om man svänger. Det är typiskt bara lite flex ihop med liten frigång.

Rattnalle sa:
Skulle det saknas så mycket som ett par skålar under skulle det förmodligen inte gå att snurra hjulet ens. Skivan skulle ta i för mycket. Det skulle inte vara frågan om att det tog i lite om man svänger. Det är typiskt bara lite flex ihop med liten frigång.

Som sagt, jag testade idag att cykla rakt fram och pumpa gaffeln och detta gav även samma effekt med att skivan nuddar. Dock bara när den går igenom slaget, inte när jag cyklar "normalt".

bott sa:

Korrekt att de skall sitta på båda sidor om oket för att vara effektivt som tri-align. Det är dock ovanligt att de används på det viset numera. De flesta bromsar monteras numera direkt på gaffel- eller ramfästena. Bytte från Avid Juicy till Sram Level på en MTB på jobbet i tisdags. Avid-oket var designat att användas med tri-align, SRAM-oket monterades direkt på gaffeln/ramen.

Min teori är som sagt att brickorna i detta fallet enbart är till för att kompensera för aningens långa bultar för att tillverkaren varit för lat för att leta fram eller köpa in bultar av rätt längd.

manneblask sa:
Dock bara när den går igenom slaget, inte när jag cyklar "normalt".

Där har vi svaret.
En kombination av lite frigång från belägg och skiva i sidled och vibrationer samt flex från när gaffeln rör sig genom slaget eller bottnar.

Egress sa:
manneblask sa:
Dock bara när den går igenom slaget, inte när jag cyklar "normalt".

Där har vi svaret.
En kombination av lite frigång från belägg och skiva i sidled och vibrationer samt flex från när gaffeln rör sig genom slaget eller bottnar.

Okej, låter ju som att det kan vara så. Finns det några bra tips för att öka "frigången"? Sorry för mina dumma frågor men det mekaniska är inte min starka sida.

Är det någon som vet om detta fenomen förvärras desto större bromsskiva man har ?

På XC:n med 160mm Shimano SLX skivor har jag inte varit med om fenomenet, men på FS:en med Sram 200 mm skivor så händer det då och då att man hör att det tar i lite en stund.

Även om oket är perfekt centrerat över skivan kan en kolv gå trögt o stanna kvar intill skivan.
Avhjälps genom att "massera" kolvarna.

Stigfinnarn sa:
Är det någon som vet om detta fenomen förvärras desto större bromsskiva man har ?

På XC:n med 160mm Shimano SLX skivor har jag inte varit med om fenomenet, men på FS:en med Sram 200 mm skivor så händer det då och då att man hör att det tar i lite en stund.
Shimano har rätt stor frigång i sina bromsar. Men ja större skivor förstärker också. Samma rörelse vid navet blir större i ytterkant av en större skiva.

manneblask sa:
Plush sa:

Går det att trycka in kolvarna full i oket så finns det inget övertryck som proffs meken uttryckte sig.
det man kan göra fel är att när man luftar systemet så kan kolvarna vara ute en bit men då går ej kolvarna att trycka in i botten.
Sen är fråga hur får man ett övertryck i ett slutet hydrauliskt system som innehåller vätska.

Tack för alla råd och tips i tråden. Jag får helt enkelt leva med detta. Får göra en ny insats med att centrera och justera bromsen igen och försöka få det så perfekt som möjligt I guess.

Har du spänt fast hjulet med cykeln ståendes på marken eller i mekstället?
Jag skulle rekommendera marken, med lite tryck på styret. Det glappar alltid lite, även med throu axle.
Skivan kan också slå sig lite när den blir varm, speciellt i rostfritt.

Fältprästen sa:
Har du spänt fast hjulet med cykeln ståendes på marken eller i mekstället?
Jag skulle rekommendera marken, med lite tryck på styret. Det glappar alltid lite, även med throu axle.
Skivan kan också slå sig lite när den blir varm, speciellt i rostfritt.

Ahhh jaaa, en tr axel kan man montera i mekstället.

sdx sa:
manneblask sa:
Plush sa:

Går det att trycka in kolvarna full i oket så finns det inget övertryck som proffs meken uttryckte sig.
det man kan göra fel är att när man luftar systemet så kan kolvarna vara ute en bit men då går ej kolvarna att trycka in i botten.
Sen är fråga hur får man ett övertryck i ett slutet hydrauliskt system som innehåller vätska.

En pik till mig?

På en kompis cykel var det själva adaptern som sätt för nära skivan och gjorde att det började rubba i vissa kurvor eller annat

Tillbaka
Topp