Hjälp välja trail däck till sonens mtb

Vore tacksam för råd om vilka däck jag ska välja till sonen (12år) dom kör en heldämpad gammal s-works med 26x2,25 däck nu men de är slitna. Lite bredare funkar nog (typ 2.30).. tror jag he he. Han cyklar rötter och stenar hela hösten oavsett väder och gillar att vara snabb (ja grepp o snabbhet…). Nåja av det som finns för dessa fälgar och behov så väljer jag mellan dessa två

Specialized Ground Control GRID 2Bliss Ready | 26x2.3Artikel nr: 9299

Däck 26x2,3 mountain king 58-559 pure grip och tubless ready vikbart continental

Vad rekommenderar ni? Eller är jag helt ute och cyklar?

GC Grid T7 är en riktigt bra däck, både lättrullat och bra grepp!

Min son klagade på greppet med Rocket Ron Speed bak, så bytte tillbaka till Nobby Nic SpeedGrip (gammal däck från innan viktshöjning). Men tror att en ännu greppigar däck fram skulle vara bra när det blir blöt på hösten.

Jag skulle kört Maxxis Minion DHF TR EXO 3C 26x2.3” fram, och gör det också på en av mina 26” cyklar, och älskar hur det däcket funkar. Bak har jag ett mer lättrullat däck, Ground Control i fin gummiblandning där känns rimligt.

Jag skulle kört Maxxis Minion DHF TR EXO 3C 26x2.3” fram, och gör det också på en av mina 26” cyklar, och älskar hur det däcket funkar. Bak har jag ett mer lättrullat däck, Ground Control i fin gummiblandning där känns rimligt.

DHF 3C är en bra däck, men tung och tungtrampad för en 12-åriga.

Det finns inte många bra stigdäck kvar i 26".

Är det ingen som kör WTB längre? Tyckte dom var helt ok då det begav sig för ett antal år sedan. Nu verkar det bara föreslås Maxxis, Schwalbe eller Specialized.

Det finns dock några andra tillverkare som har intressanta däck. Kenda har några lättare stig-däck som verkar vara bra. Och Continental har riktigt lättrulade stig-däck (inte så greppigt dock).
Skulle varit kul att testa Michelin, har bra erfarenheter av dom från bilsidan o hoppas på att de kan göra lika bra cykeldäck.

Tillbaka
Topp