Hjälp! Verkstaden pajade mitt hjul...

JohnM

Medlem
Kort bakgrund. Frihjulet i mitt DT M1900 kärvade och efter lite meck hemma gav jag upp och gick med hjulet till en verkstad. De var väldigt flexibla och började mecka på stående fot. Efter en stunds meck kommer en skamsen medarbetare ut i butiken med mitt hjul med en numera oval axel efter att ett verktyg han använt gått sönder och deformerat axeln. Efter att ha berättat detta och beklagat klantigheten tyckte han att det har rimligt att jag skulle köpa ett nytt hjul av dem för 2500kr. De skulle bjuda på överflytt av skiva och däck. Jag blev så paff att jag bad att få sova på saken. Är det rimligt när de fixat mitt hjul beyond all räddning att jag åker på att köpa ett nytt hjul? Borde inte firman i fråga ta en del av bördan? (nej, flytta däck och skiva är knappt nån börda...)

Beror ju lite på, som alltid.
Var det ens möjligt att rädda hjulet?

Jag vet inte vad som var fel och förstår inte hur de lyckats ha sönder det ännu mer men du gav ju uppenbarligen upp själv, frågan är om det gick att lösa.

Men de borde ha upplyst om möjligheten att det går helt åt skogen innan de faktiskt hade sönder hjulet för att nu kunna hävda att du ska köpa ett helt nytt hjul.

En rättvis kompromiss i det här läget är väl att du bekostar delen som redan var trasig, alltså Body och nav, så får de stå för att ekra om hjulet med ditt nya nav.

Jag vet inte vad som var fel och förstår inte hur de lyckats ha sönder det ännu mer men du gav ju uppenbarligen upp själv, frågan är om det gick att lösa.

Men de borde ha upplyst om möjligheten att det går helt åt skogen innan de faktiskt hade sönder hjulet för att nu kunna hävda att du ska köpa ett helt nytt hjul.

En rättvis kompromiss i det här läget är väl att du bekostar delen som redan var trasig, alltså Body och nav, så får de stå för att ekra om hjulet med ditt nya nav.

Troligtvis var det dock bara tänd-ringen som var defekt och inte hela navet. Det kan behövas riktigt stora kräfter för att lössna ringen. Det finns fina bilder på happy från våldsutövning för att prova att lössna ringen.

EDIT: problemet verkar vara något annat.

Senast ändrad:

Frihjulet gick inte att dra av. Där gav jag upp... Han sa just innan han trashade axeln( efter att de fått av frihjulet) att de inte förstod vad som var fel. De hade nån teori om några märken på Bodyn skulle vara orsaken men de hade jag tillfogat när försökte få av frihjulet.

Det enda felet jag tror mig förstå är att verkstan inte informerat dig att deras ansträngningar kan sluta på två sätt, en reparerad body/nav eller eller en trasig dito och gett dig möjlighet att ta ställning till om du vill att de fortsätter reparationen trots risken eller inte.

Därför anser jag verkstan skyldig att återställa delarna till skicket de fick dem i, alltså inklusive ditt ursprungliga problem, mao fortfarande trasiga.

Du behöver alltså egentligen komma överens med verkstan om att de monterar fungerande delar, för jag tror inte du har någon laglig grund i att kräva att navet ska vara fungerande, bara i det skick verkstan fick det.

Det hänger även lite på om verkstan har kunnat förvänta sig händelseförloppet, även en yrkesutövare råkar ut för skador de inte rimligt kunnat förutse och inte kan hållas ansvariga för och det vet vi ingenting om.

Det enda du kan kräva är ett hjul med det ursprungliga problemet, allt annat behöver du förhandla själv med verkstan.

Det enda felet jag tror mig förstå är att verkstan inte informerat dig att deras ansträngningar kan sluta på två sätt, en reparerad body/nav eller eller en trasig dito och gett dig möjlighet att ta ställning till om du vill att de fortsätter reparationen trots risken eller inte.

Därför anser jag verkstan skyldig att återställa delarna till skicket de fick dem i, alltså inklusive ditt ursprungliga problem, mao fortfarande trasiga.

Du behöver alltså egentligen komma överens med verkstan om att de monterar fungerande delar, för jag tror inte du har någon laglig grund i att kräva att navet ska vara fungerande, bara i det skick verkstan fick det.

Det hänger även lite på om verkstan har kunnat förvänta sig händelseförloppet, även en yrkesutövare råkar ut för skador de inte rimligt kunnat förutse och inte kan hållas ansvariga för och det vet vi ingenting om.

Det enda du kan kräva är ett hjul med det ursprungliga problemet, allt annat behöver du förhandla själv med verkstan.
Ok, tack. Rimliga slutsatser. Ska ta ett förnyat snack med verkstaden imorrn.

Utan att veta alla detaljer så känns det ändå rimligt att verkstan åtminstone vore en smula tillmötesgående och kompromissvilliga. De har alla chanser att vända detta åt endera ett riktigt dåligt håll eller åt ett efter omständigheterna riktigt bra håll.

De har förmodligen inga enorma marginaler att spela med, men samtidigt är nöjda kunder och ett gott renommé rimligen ovärderliga för dem.

Hoppas att det löser sig för dig utan tröttsamt tjafs och att du får ordning på cykeln igen!

m1900 har väl 370 nav så köpa nytt hjul e väl lite overkill då de flesta verkstäder normalt sett kan beställa en nya axel bara (om de går få tag i nu efter covid krisen på komponenter låter jag dock vara osagt)

Tillbaka
Topp