Hjälp! Vevarmen lossnar

scottparsley

Aktiv medlem
Hjälp! Vevarmen lossnar
Har fått ett skumt problem. Min vänstra vevarm lossnar från vevlagret. Jag skruvar åt den så hårt jag kan men se det hjälper föga för snart är den lös igen. Har varit såhär sedan en långcykling för någon månad sedan. Nu kan jag knappt cykla några kilometer innan jag måste ner och spänna. Aldrig varit med om liknande, det brukar ju vara att få loss dom som är problemet... Armen saknar sin dust cap, men det kan väl inte göra någon skillnad? Sugino XD2 monterat på ett random Shimano fyrkantslager. Någon som har en ide? Limma skiten?

Hjälp! Vevarmen lossnar
Fetta in och dra åt ordentligt. Funkar inte det så finns det nog någon spricka eller dylikt i vevarmen så den behöver bytas.

Frid!

Hjälp! Vevarmen lossnar
Om den lossnat så ofta är det nog kört. Någon gång har den suttit för löst och ovaliserats. Det kommer aldrig att sitter fast.

Hjälp! Vevarmen lossnar
Har samma problem. Kan ibland hålla ett par månader, ibland bara några kilometer. Det som funkat bäst är att värma veven och sen köra med loctite.

Hjälp! Vevarmen lossnar
Fett gör att pedalen kryper in lättare. Men det gör även att pedalen kryper ut lättare. Jag gjorde tvärtom och ruggade upp ytan med en rasp men det var först efter att jag blivit desperat.

Hjälp! Vevarmen lossnar
Då finns det nog lite olika skolor om det.
På en spinningcykel, som jag har ritat & som används kontinuerligt pass efter pass så var det det bästa sättet att få vevarmarna att sitta kvar.

Frid!

Senast ändrad:
Hjälp! Vevarmen lossnar
I gängorna ska man ha fett. Vevparti i stål ska ha fett. Vevparti i aluminium behöver inte fett, men det gör ingen skada. Har en arm lossnat är både lager och arm skadade. Byt innan någon person blir skadad...

Ett fyrkantsvevparti och lager kostar inte ens 500kr inklusive frakt. Jag betalade 25€ för ett fjolårs-Alivioparti sist pendlaren behövde nya klingor.

Hjälp! Vevarmen lossnar
Jag hade samma problem när min cykel var ny dessutom lossade klingbultarna. Locktite löste båda problemen. Nu mera använder jag oftast locktite före teflonfett på skruvar, skruvarna är lite tröga att skruva ut sen men oxiderar inte fast. Vad är fördelarna med fett?

Hjälp! Vevarmen lossnar
Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Fett på fyrkantsaxel och gängor så att pedalen
> kryper in ordentligt på axeln.

Utan fett så kan axeln i stål komma att bearbeta det mjukare aluminumgodset, vilket inte är nå bra för förbandets stabilitet, enligt min erfarenhet.

Frid!

Senast ändrad:
Hjälp! Vevarmen lossnar
bojsänke skrev:

> Har en arm lossnat är
> både lager och arm skadade.

??
Alu mot härdat stål är ju ingen spännande match precis. Har aldrig sett en vevaxel blivit skadad av en aluvevarm på ett fyrkantsvevlager. Möjligtvis lite missfärgad på ytan där alut har smetat.
Men armarna skadas lätt om man cyklar med dem glappande.

Hjälp! Vevarmen lossnar
SafeSurfer skrev:
> Nu mera använder jag oftast
> locktite före teflonfett på skruvar
Både loctite och fett på samma gänga? Borde inte de ta ut varandra rätt effektivt? Sällan man fettar in nåt man vill limma liksom.

Hjälp! Vevarmen lossnar
bojsänke skrev:
> Det kan bara ske om det rör på sig. I så fall
> har man inte dragit åt ordentligt.

Nej, det kan också ske när man drar fast armen utan att fetta in delarna först. Axeln trycks in i aluminiumgodset och det blir en liten kant framför axeln. Har det hänt kommer det aldrig sitta nå bra sedan, utan vevarmen behöver bytas ut. Axeln klarar sig.

Frid!

Senast ändrad:
Hjälp! Vevarmen lossnar
bsandborgh skrev:
> När det är löst och man trampar brukar armen ta
> stryk fort. Sen är det mer eller mindre omöjligt
> att få det att sitta.

+1
Ibland kan det funka att dra extra hårt. Har man en bra fyrkantsfil kan det lyckas att fila hålet i vevarmen kvadratiskt igen. Nån kille föreslog att blanda epoxi med alufilspån till en tjock massa, lägga på och montera. Och låta härda före cykling.
Men är det vänsterveven skulle jag nog helst bara byta.

Hjälp! Vevarmen lossnar
Om jag inte kommer ihåg fel, så levererades iaf Shimanos vevpartier för fyrkantsaxel med en gnutta fett i hålet för axeln? Länge sen jag pysslade med ett nytt sånt iofs...

Hjälp! Vevarmen lossnar
dabac skrev:
> SafeSurfer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu mera använder jag oftast
> > locktite före teflonfett på skruvar
> Både loctite och fett på samma gänga? Borde
> inte de ta ut varandra rätt effektivt? Sällan
> man fettar in nåt man vill limma liksom.

Menade att jag väljer hellre loctite istället för fett. Ursäkta den konstiga formuleringen.

Hjälp! Vevarmen lossnar
Jag skulle vilja påstå att fett alltid är att föredra över Loctite, förutsatt att det inte är ett förband som är klent och inte kan dras särskilt hårt. Loctite är kanonbra på småskruvar som håller bromsreglage, bromsok, styrstam och liknande. Vevarmarsinfästningar (splines/fyrkant) och dess gängor däremot tror jag helt klart ska fettas in.

Med fett så blir klämkraften mycket större vid ett visst vridmoment (i extremfall snackar vi en faktor 10 mot en osmord, skrovlig gänga). Lossar skiten så har man dragit åt för löst, eller så har delarna dålig passform.

Som en del andra redan skrivit så är nog vevarm och/eller axel kass efter att ha lossnat första gången. Då kan man förstås prova Loctite och se om det funkar. Men saker som ska dras såpass hårt blir inte roligt att försöka demontera sen, om man använt låsgucka. Kör i så fall fett på splines/fyrkant och Loctite bara på gängan.

Hjälp! Vevarmen lossnar
Makten skrev:
> Jag skulle vilja påstå att fett alltid är att
> föredra över Loctite, förutsatt att det inte
> är ett förband som är klent och inte kan dras
> särskilt hårt.

Skulle då rakt inte alls vilja hålla med om det...
Drog på shimano antiseize sist jag meckade med styrstammen.

Under Ränneslättsturen lossnade 2 av de 4 skruvarna så att styret satt helt löst....

Kommer definitivt att "avfetta" skruvar & gängor och ersätta med svag loctite.

Hjälp! Vevarmen lossnar
Vernersson skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle vilja påstå att fett alltid är
> att
> > föredra över Loctite, förutsatt att det inte
> > är ett förband som är klent och inte kan
> dras
> > särskilt hårt.
>
>
> Skulle då rakt inte alls vilja hålla med om
> det...
> Drog på shimano antiseize sist jag meckade med
> styrstammen.
>
> Under Ränneslättsturen lossnade 2 av de 4
> skruvarna så att styret satt helt löst....
>
> Kommer definitivt att "avfetta" skruvar & gängor
> och ersätta med svag loctite.

Ummm, du får nog läsa mitt inlägg igen:-) Om det inte framgick så menade jag att Loctite är utmärkt på fjuttskruvar som dras med lågt moment i förhållande till vad de tål, till exempel styrstam och liknande. Edit: Anledningen till att dessa skruvar inte dras hårdare, är att man annars skulle klämma sönder röret man nyper om. Alltså styret eller gaffelröret i ditt fall. Bromsok är utformade så att all kraft ligger tvärs skruvens riktning, så inte heller där behöver man dra hårdare än att det inte lossnar. Alltså väldigt löst, och då är Loctite utmärkt.

Antiseize-gucka är bra för gängor som ogärna vill lossna vid demontering. Till exempel pedaler. Det är egentligen ett fett med ingredienser som förhindrar korrosion samt ofta "fasta smörjmedel" som inte åldras eller dunstar.

Senast ändrad:
Hjälp! Vevarmen lossnar
Makten skrev:
> Jag skulle vilja påstå att fett alltid är att
> föredra över Loctite, förutsatt att det inte
> är ett förband som är klent och inte kan dras
> särskilt hårt. Loctite är kanonbra på
> småskruvar som håller bromsreglage, bromsok,
> styrstam och liknande. Vevarmarsinfästningar
> (splines/fyrkant) och dess gängor däremot tror
> jag helt klart ska fettas in.
>
> Med fett så blir klämkraften mycket större vid
> ett visst vridmoment (i extremfall snackar vi en
> faktor 10 mot en osmord, skrovlig gänga). Lossar
> skiten så har man dragit åt för löst, eller
> så har delarna dålig passform.
>
> Som en del andra redan skrivit så är nog vevarm
> och/eller axel kass efter att ha lossnat första
> gången. Då kan man förstås prova Loctite och
> se om det funkar. Men saker som ska dras såpass
> hårt blir inte roligt att försöka demontera
> sen, om man använt låsgucka. Kör i så fall
> fett på splines/fyrkant och Loctite bara på
> gängan.

Det lät som ett bra förhållningssätt det ska jag testa framöver. Tack för tippset!

Hjälp! Vevarmen lossnar
Här är dom vevlagret och vevarmen

Bilagor

• 20140916_090213.jpg
    20140916_090213.jpg
    87.2 KB · Besök: 162
Hjälp! Vevarmen lossnar
Ahh! Den obligatoriska "suddig komponent som diskuteras men fokus i bakgrunden"-bilden.

Vet inte om vevarmen ser så fräsch ut om jag ska vara ärlig. Men jag har ingen aning.

Hjälp! Vevarmen lossnar
Jag var smått desperat förra sommaren och smetade på svart loctite på bulten till min vevarm (hade ingen lust att gå i fem mil eller lifta för den delen). Den sitter som berget och det blir väl vinkelslipen som för att plocka bort skiten, men har inte haft problem med att det lossnar längre.

Nu rekommenderar jag ju inte loctite egentligen, men kolla att byta bulten först, sedan vevarmen och till sist vevlagret om inget av det tidigare fungerar. Men dra inte för hårt heller, för då tar materialet stryk (som hände mig), skaffa en vettig momentnyckel, den kommer du ha behov av senare ändå.

Hjälp! Vevarmen lossnar
Något jag provat själv på ett svänghjul som lossnade i ett kör var att värma det till några 100 grader sen dra åt skruven/muttern, då brukar den sitta som berget :)

Tillbaka
Topp