Hjälp vevlager - BB30 / Systemsix

glitch

Aktiv medlem
Har blivit dags att byta vevlager på min Systemsix.

Cannondale är ju mästare på att förvirra men som jag tolkar manualen är det alltså PF30A som ramen har. Dvs pressfit där lagren sitter i koppar och med assymetriskt vevlagerhus. Screenshot_2025-09-20-13-16-41-168_com.android.chrome.webp

Jag använder 24mm axel vevar och har tidigare kört med reducerare man ploppar i lagret bara men när jag nu ska byta tänkte jag att jag lika gärna kan byta till ett lager för 24 mm axel och som man skruvar ihop för att minimera risken för knirr och knak.

Visst borde detta passa?

Eller tips på andra alternativ under tusenlappen?

Det här verkar vara lagret jag söker:

Men vete sjutton om det är samma som det hos BikeInn jag länkade?
Verkar finnas en 42mm och en 46mm variant där den senare är den jag ska ha...:(

Det här verkar vara lagret jag söker:

Men vete sjutton om det är samma som det hos BikeInn jag länkade?
Verkar finnas en 42mm och en 46mm variant där den senare är den jag ska ha...:(
Jupp, monterade ett sådant åt en kund i onsdags. Bra och billigt om man kör Shimano.

Bekräftar att det är PF30a lager på ramen i alla fall. Knackade ut gamla lagret i morse. Rejält tight passform faktiskt.
Token lagret ligger på vänt nu för montering.

För en som aldrig har monterat skruvbara presslager, nåt särskilt att tänka på? Fetta ramen,
pressa in sidan med invändiga gängorna först och sen bara skruva in den andra sidan?

Gud vad jag ääääälskar när mek går smidigt.
Bara att pluppa i icke drivsidan för hand och sen gänga på andra sidan. Det "svåraste" är att man behöver två BB verktyg (Token kör med HTII splinesmatchning) så man kan hålla emot ena sidan. Återstår att se vad livslängden blir men so far sjukt smidigt med skruv-presspassning.

Funderar själv på att byta vevlager på min SuperSix. Är lite semitrött på Cannondales egna standardmått, verktyg osv (som i förlängningen blir dyrt). Så tänkte byta till Shimano vevparti. På jakt efter lager som passar den 24mm axeln och PF30A-måttet.

Till knäckfrågan: Läste någonstans att Shimano-vevpartier på Cannondale-ramar slår i chainstay:en. Stämmer det? Eller är det några speciella koppar/spacers vid montering man bör tänka på?

@cerro @glitch

Edit: Torde denna passa, eller något jag missar? Länk

Till knäckfrågan: Läste någonstans att Shimano-vevpartier på Cannondale-ramar slår i chainstay:en. Stämmer det?

På min SuperSix Evo SE tror jag att en vanlig lvg-vevparti skulle var för smalt. En DUB Road Wide vevparti passar. Jag bytte till en Garbaruk verparti. Då kunde jag använda samma PF30 vevlager och behövde bara lägga till en distans. Jag vet inte hur det ser ut på en icke-SE SuperSix.

Funderar själv på att byta vevlager på min SuperSix. Är lite semitrött på Cannondales egna standardmått, verktyg osv (som i förlängningen blir dyrt). Så tänkte byta till Shimano vevparti. På jakt efter lager som passar den 24mm axeln och PF30A-måttet.

Till knäckfrågan: Läste någonstans att Shimano-vevpartier på Cannondale-ramar slår i chainstay:en. Stämmer det? Eller är det några speciella koppar/spacers vid montering man bör tänka på?

@cerro @glitch

Det där ser rätt ur ja. Annars har Token med. Inga problem med Shimanovevpartier på den.

Berk: SuperSix Evo SE har Ai och 83mm brett vevlager, stor skillnad jämfört med lvgramen

Berk: SuperSix Evo SE har Ai och 83mm brett vevlager, stor skillnad jämfört med lvgramen

SuperSix Evo SE har PF30a, precis samma som frågan jag svarade på. Den är 73 mm, men ger 83 mm med 10 mm distans för att göra den symmetrisk. Jag vet inte vad frigången är vid kedjestagen på lvg-ramen med PF30a.

@cerro @glitch

Jag köpte som sagt Token-lagret och har Shimano 11 spd vevar. Inga problem med att det går emot. Men det är en SystemSix, så det kan ju diffa på en Supersix.

Tillbaka
Topp