Hjälp vid köp av Racer för 25k!

pege72

Ny medlem
Säsongen 2009 börjar närma sig med stormsteg och funderingarna på en eventuell uppgradering av hoj pågår för fullt. Budgeten är spikad till 25000:-.

Nu är jag inte något proffs, eller ens semiproffs, utan bara glad motionär som ska ta mig runt vättern i år igen. Siktar på en tid under 9:30 på vättern om det är till någon hjälp. Förutom vättern så bör jag väl köra ca 150 till 200 mil under säsongen, mestadels lite kortare turer samt lite pendling till och från jobbet(ca 3 mil enkel resa).

Idag har jag en 105-utrustad Cannondale CAD5 (dvs aluminiumram) som jag upplever som ok, men inte direkt komfortabel. Har testat ett par kolfiberramar och insett att det är kolfiberram jag ska ha då de inte känns lika stötiga som alu.

Så, en snabb med hyfsat komfortabel racer ska inhandlas!
Kan någon ge lite tips och råd då det gäller att välja vilken racer jag ska kika på?

Ska man köpa en "färdig" cykel, eller lös ram och plocka ihop själv?
Tubdäck eller kanttråd?
Hög- eller lågprofilsfälgar?

Alla tips mottages tacksamt!

pege72 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har testat ett par kolfiberramar och insett att det är kolfiberram
> jag ska ha då de inte känns lika stötiga som alu.

Det finns inget som säger att en kolfiberram per automatik är mindre "stötigt" än en aluram. När du testade, var det då exakt identiska cyklar förutom ramen? Var det exakt samma hjul, däck (med samma lufttryck), gaffel, sadelstolpe, sadel, styrtapp, styre, styrlinda?

Då skall du gå efter en comfort ram. Specialized Tarmac Comp , Cervelo RS , Colnago C50 andra kan väl fylla på listan...

Rejsiga kolfiber ramar som en Scott Addict exempelvis är lika stötiga som aluminiumsramar.

Mycket beror även på hjulen. Jäkla go aluminumsram du har annars en av de bättre som gjorts.

Senast redigerad av en moderator:
JT skrev:

> Det finns inget som säger att en kolfiberram per
> automatik är mindre "stötigt" än en aluram.
> När du testade, var det då exakt identiska
> cyklar förutom ramen? Var det exakt samma hjul,
> däck (med samma lufttryck), gaffel, sadelstolpe,
> sadel, styrtapp, styre, styrlinda?

Nä, såklart var ju nästan allting annat åxå bättre än på min gamla Cannondale...

JT skrev:

> Det finns inget som säger att en kolfiberram per
> automatik är mindre "stötigt" än en aluram.

Precis
Komforten hos en CYKEL är summan av alla dess delar, att ramens MATERIAL, eller dess styvhet,
skulle vara dominerande är fel.
Det stämmer alltså inte att påstå som i nästa inlägg

> Rejsiga kolfiber ramar som en Scott Addict
> exempelvis är lika stötiga som aluminiumsramar.

Detta har testats med maskerade ramar av stål, alu, titan och kolfiber
När ingen som testade kunde identifiera ramen gick det inte att koppla komfortskillnad till rammaterialet, däremot påverkade annan utrusn (tex sadelstolpen o dess diameter)
Läs testet själv här
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=188
AJ har skrivit mer om det i den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/205123

Den cykel som blir bekvämast för dig är den som passar dig och din cyklings-stil bäst.
Därför bör kanske fundera igenom dn sittställning på din nuvarande cykel och dess geometri.
De kanske inte passar dig?

/Håkan

Kära Håkan kanske till skillnad från dig?, har jag ägt ett tiotal av de bästa aluminums ramarna och kolfiber ramarna på marknaden och testat många flera. Jag kan garantera dig för att en styv racer cykel är betydligt stötigare än en komfort optimerad sådan. Sen kan du läsa och citera tour allt det du vill. Stötigheten beror först och främst på ramen och hjulen. Styv ram + styva få ekrade hjul med 19 mm däck = Stötigt. Komfort orienterad ram, 32 ekrade hjul och 25 mm däck = komfort. Visst kan man komfort optimera en styv ram med rätt hjul och däck samt gel på styret.

Ut o cykla med dig.

Kan dessutom tilläggas att just Caad5 egentligen är toppen av vad Cannondale presterade i styvhet av deras aluminiumsramar och att de från Caad6 och framåt i synnerhet Caad7 comfort optimerade konstuktionen och tappade i styvhet och ökade i komfort.

Addict är den mest raceorienterade och styva och stötiga kolfiberam jag åkt på någonsin (Storck Fascenario var väl snäppet värre iofs) och närmar (men når inte) sig Principias gamla flaggskepp Rex Pro i väghållning av den orsaken därför, gillar jag den, komfortabel är den dock inte. Rex pro kunde få mina tandfyllningar att rassla ur...

Skall trådstartaren ha en komfortabel cykel skall han gå efter de ramar som uppyller syftet. De jag nämde gör det i kombination med rätt hjul och däck blir det rena himlen komfortmäsigt jämfört med en caad5.

Scott tokig skrev:
> Styv ram + styva få ekrade hjul med 19 mm däck = Stötigt.
> Komfort orienterad ram, 32 ekrade hjul och 25 mm däck = komfort.

Det är ju lite svårt att veta vad som beror på vad när man ändrar allt på en gång. T.ex. har jag svårt att fatta hur färre ekrar kan göra ett hjul styvare (om du håller allt annat lika)... ;-)

mytomspunnen skrev:
> T.ex. har
> jag svårt att fatta hur färre ekrar kan göra
> ett hjul styvare (om du håller allt annat
> lika)... ;-)

Tror han menar så här: färre ekrar -> högre fälg -> stötigare.

Scott tokig skrev:
> Jag kan garantera dig för att en
> styv racer cykel är betydligt stötigare än en
> komfort optimerad sådan.

Vad du EGENTLIGEN skriver är att
När jag VET att det har skett en ändring så UPPLEVER jag (OFTAST) att ngt har ändrats.

Det håller jag helt med om.
Men för att vara säker på att din UPPLEVDA ändring beror på styvare ram så kan du inte testa det om du vet om att ramen är styvare.
För att vara säker så skall du därför inte veta om att ngt har ändrats.
Denna typ av testning och varför det är så viktigt att man gör på detta sättet (om man vill ha kvalite' och vara säker på resultatet av testet) finns det MYCKET info om.
Läs gärna på.

Dessutom undrar jag om du verkligen har läst testet jag länkade till?
Eller AJs tråd?

> styva få ekrade hjul med 19 mm däck = Stötigt.
> 32 ekrade hjul och 25 mm däck = komfort.
Skillnaden i komfort mellan 19 -> 255 däck håller jag med om
(Är ddäcken fö lika är dessutom rullmotståndet lägre med 25mm däck)

Men i verkligheten flexar få ekrade hjul mer än 32-ekrade.
Se mätningarna här
http://sheldonbrown.com/rinard/wheel/grignon.htm
(Nej de kommer inte från Tour och har aldrig publicerats där)

/Håkan

Kära Håkan. Jag läser också Tour, prenumererar sedan många år. Det är en utmärkt publikation som ger bra råd om vilken typ cykel man bör köpa utifrån de krav man har. Det är inte en bibel.
Nu har många av mina ramar varit just testvinare i Tour eller hos EFBE och man kan märka skillnad på en styvram och en ikke styv ram med samma hjul och utrustning. Att man inte kunde det i Tours test... So what?

Precis 32 ekrade hjul flexar och upptar stötar mer än få ekrade hjul och är därmed mer stötabsorberande än få ekrade hjul och upplevs därför mer komfortabla. Varför tror du man kör Paris-Roubaix på 32 ekrade hjul? Inte för att det står att man skall det i Tour i alla fall... Sheldon har rätt (RIP)

Scott tokig skrev:
>. Varför tror du man kör
> Paris-Roubaix på 32 ekrade hjul?

För att de håller. Verkligen inte för att de "flexar" mer för det gör de inte, tvärtom faktiskt.

Scott tokig skrev:
> Varför tror du man kör
> Paris-Roubaix på 32 ekrade hjul? Inte för att
> det står att man skall det i Tour i alla fall...
> Sheldon har rätt (RIP)

Kan det vara för att de håller bättre?

Upplevd styvhet ska jag inte uttala mig om. Och komforten mellan olika ramar ska jag nog inte heller uttala mig om. Har bara ägt 3 racers so far (stål, alu och kolfiber) och har inte märkt någon större skillnad. Jo, förresten mina händer domnade med kolfiberhojen, tills jag bytte däck och handskar...

Däremot tycker jag det är skillnad i uppförande. Jag upplever min senaste som den stabilaste av de men inte den "piggaste".

evosmos skrev:
> Tror han menar så här: färre ekrar -> högre
> fälg -> stötigare.

Då borde han skriva "högre stötigare fälg" och inget annat.

Scott tokig skrev:
> Precis 32 ekrade hjul flexar och upptar stötar
> mer än få ekrade hjul och är därmed mer
> stötabsorberande än få ekrade hjul

Nja, nu får du nog läsa om hjultestet.
Det är precis tvärtom mot vad du säger.

> Varför tror du man kör
> Paris-Roubaix på 32 ekrade hjul?

För att de skall hålla.
Varför tror DU att de kör på däck >23mm (25-27mm tom), om de nu har så komfortabla hjul?

Dessutom undrar jag om du vet hur mkt ett hjul kan flexa egentligen (i vertikalled)?
Det är ganska enkelt att kolla, både i teorin och i praktiken.

/Håkan

Fälgen flexar inte på 32 ekrar den blir styvare , Ekrarna tar stötarna och flexar/absorberar stötarna. Fler ekrar = mer stöt absorbtion.

Nu blir jag inte riktigt klok på resonemanget. Då är alltså ett 36-ekrat hjul mer komfortabelt än ett 28-håls givet samma fälg? Eller?

Scott tokig skrev:
> Då skall du gå efter en comfort ram. Specialized
> Tarmac Comp , Cervelo RS , Colnago C50 andra kan
> väl fylla på listan...
>
>
> Mycket beror även på hjulen. Jäkla go
> aluminumsram du har annars en av de bättre som
> gjorts.

Klart intressanta alternativ du nämner ovan, men fixar man ihop en komplett shysst hoj med någon av de ramarna inom budgeten 25k?
Fler förslag mottages gärna.

Om du hjulen är så pass viktiga ur komforthänseende så kanske jag skulle behålla min Alu-ram och slå på med ett par riktigt fina hjul istället?
De Shimano R500 som sitter på nu är väl rena snikhjul från shimano va?

De ultimata komforthjulen:

170314605_28fe9289d5.jpg

;-)

Scott tokig skrev:
> Fälgen flexar inte på 32 ekrar den blir styvare
> , Ekrarna tar stötarna och flexar/absorberar
> stötarna. Fler ekrar = mer stöt absorbtion.

Inte i verkligheten, se mätningarna jag länkade till.

evosmos skrev:
> Nu blir jag inte riktigt klok på resonemanget.
> Då är alltså ett 36-ekrat hjul mer komfortabelt
> än ett 28-håls givet samma fälg? Eller?

Nej.
Tvärtom, ekrarna styvar upp hjulet.
Både styrka och styvhet blir högre/större med fler ekrar
Detta vet alla som har byggt egna hjul.

Men den avgörande frågan är hur mkt ett hjul flexar.
Vi väntar på Scott tokigs svar.

/Håkan

tokig skrev:
> Fälgen flexar inte på 32 ekrar den blir styvare
> , Ekrarna tar stötarna och flexar/absorberar
> stötarna. Fler ekrar = mer stöt absorbtion.

;-)

Haha mytis, nu är vi på happynivå.

Pege72.

Billigaste sättet du får komfort uppgraderat din cykel.
(Det är med utgångspunkt att den redan har rätt geometri och storlek till dig.)

Specialized bar phat under styrlindan. (En gel kudde)
25 mm däck. Komfortabel sadel med titan räls.
Ett par mavic open pro fälgar uppbygda med 32 Sapim laser ekrar i 3 kryss montering på ultegra nav är ett utmärkt budget komfort hjul med mindre du väger under 70 kg?

Helt super komfortabel blir din Caad 5 inte den är en för elakt styv ram för det, sen får Håkan och jag bara enas om att vara oeniga.

Det kan vara ett alternativ om ramen är i gott skick. Nya fina hjul (HåkanC har postat många tips på hjul), ny sadelstolpe och ev. en ny gaffel, i alla fall de två förstnämnda skulle nog pimpa upp cykeln rejält.

pege72 skrev:
> Om du hjulen är så pass viktiga ur
> komforthänseende så kanske jag skulle behålla
> min Alu-ram och slå på med ett par riktigt fina
> hjul istället?
> De Shimano R500 som sitter på nu är väl rena
> snikhjul från shimano va?

På A svarar jag: oändligt många ekrar.

JT skrev:
> Har ett dischjul en eker eller oändligt många
> ekrar?

pege72 skrev:
> Om du hjulen är så pass viktiga ur
> komforthänseende så kanske jag skulle behålla
> min Alu-ram och slå på med ett par riktigt fina
> hjul istället?
> De Shimano R500 som sitter på nu är väl rena
> snikhjul från shimano va?

De hjulen är dåliga även ur annat än komforthänseende.
Men det är väl aldrig fel med en cykel?

Vill du byta hjul för att uppleva skillnad bör du satsa på sådan med lätt fälg.
Dels för att det är tung fälg på R500-hjulen och dels för att det lätt känns skillnad.
Vissa påstår att det tom påverkar accelerationen till det snabbare,
I verkligheten är det så att ofta KÄNNS det som det, men hjul med lättare fälgar kan tom vara långsammare.

Största komfortskillnaden kommer du att märka om du byter däckk till (typ)25mm.
Men det skall vara BRA däck, inte några stumma kevlarskyddade och grovmönstrade touring-däck.

Men om din Cannondale är okomfortabel är det troligaste att sittställningen inte passar dig.

Hustrun som väger 58kg har (bla)en CAAD4, det är en likadan ram som CAAD5 förutom styrlager/gaffel.
Om det generellt vore så att CAAD4/5 var obekväma ramar då skulle hon märka dety, hennes favoritcykel innan CAD4an var(är) en italiensk racer med stålram i Columbus SLX-rör.
Men sin CAAD4 trivs hos VÄLDIGT bra med. Hon provade MÅNGA olika cyklar innan hon köpte den.
Hon har bla kört VR och 200km Brevet-lopp på den utan ngra som helst komfortproblem.
Efter det första 200km-loppet bytte jag den tunga original alu-stolpen till en (dyr o lätt) i kolfiber utan att berätta för henne, hon märkte ingen som helst skillnad i komforten.
Enda anledningen till att hon upptäckte stolpen var pga det annorlunda utseendet!

/Håkan
EDIT: Förtydligade

Scott tokig skrev:
> Haha mytis, nu är vi på happynivå.
>

;-)

> (Det är med utgångspunkt att den redan har rätt
> geometri och storlek till dig.)
>
> Specialized bar phat under styrlindan. (En gel
> kudde)
> 25 mm däck. Komfortabel sadel med titan räls.

+1 på detta. Plus en flexig stolpe om han vill ha sittkomfort. Hur mkt det där med railsen gör för komforten skall jag låta vara osagt (skulle gissa inte så mkt), men det är ju ett bra sätt att fylla titankvoten på sin hoj om inte annat.

> Ett par mavic open pro fälgar uppbygda med 32
> Sapim laser ekrar i 3 kryss montering på ultegra
> nav är ett utmärkt budget komfort hjul med
> mindre du väger under 70 kg?

Jag vet inte vad som just är så komfort med de hjulen men bra, hållbara och relativt billga lär de väl vara.

> Helt super komfortabel blir din Caad 5 inte den
> är en för elakt styv ram för det, sen får
> Håkan och jag bara enas om att vara oeniga.

Du vägrar ge dig på den punkten va? :-)
Med alla andra komforthöjande åtgärder kommer det bli som att sitta på värsta soffan!

Varför jämför man få ekrde hjul med 32 ekrade hjul? Borde man inte jämföra ett hjul mot ett annat med olika antal ekrar istället för att jämföra en massa hjul mot bara några få? Och vilka är hjulen?

Visst är det stor skillnad komfortmässigt på olika ramar, men om det beror på materialet vet inte jag.
Min kolfiberram (Focus Izalco Team) är enormt mycket komfortablare än min gamla aluram (Crescent ExaRace2320).
Jag har haft exakt samma delar på båda ramarna och det är en enorm skillnad mellan dem.

Ted_B skrev:
> Jag har haft exakt samma delar på båda ramarna
> och det är en enorm skillnad mellan dem.

Samma sadelstolpe och däck också? Samma däckstryck?

EDIT: Alltså visst är det skillnad på ramar också. Framförallt ger ju olika geometri olika egenskaper. Men vad gäller "komfort" (flex som tjänar på ett sånt sätt att det blir skonsammare för kroppen) så finns det ju andra grejor som påverkar mer.

Okej då, inte riktigt exakt samma delar, jag bytte ju faktiskt vajrar och höljen, men annars var allt annat samma delar.

Scott tokig skrev:
> Kan dessutom tilläggas att just Caad5 egentligen
> är toppen av vad Cannondale presterade i styvhet
> av deras aluminiumsramar

och

> Helt super komfortabel blir din Caad 5 inte den är en för elakt styv ram

Inget av dessa påståenden stämmer.

Tour har flera ggr testat C-dales alu-ramar, de brukar få bra betyg.

Ram                    Vikt ram/gaffel  Stabilitet      Tour-test

Cannondale CAAD5       1384g/565g       89Nm/°          3/2004

Cannondale CAAD9       1305g/450g       84Nm/°          3/2007
Cannondale SystemSix    1772g (ramset)  92Nm/°          4/2008
Canyon Ultimate AL F8   1702g (ramset)  92Nm/°          4/2008+
Ramset = vikt för ram + gaffel + styrlager

Här ser man att CAAD5 inte är så markant styvare än andra alu-ramar som C-dale har tillverkat, skillnaden mellan CAAD5 o 9 är tom såpass liten (<6%) att det troligen beror på tillverkningstoleranser.
Dessutom ser man att moderna C-dale-ramar tom är likvärdiga(styvare) och att det även gäller för moderna alu-ramar från andra märken.
Jag kunde ha valt ngt annat exempel istf Canyon Ultimate AL F8, men eftersom den nyligen har varit omtalad här i Forumet ffa map komfort tycket jag att den passade xtra bra som exempel.
Ingen av ägarna till Canyon Ultimate AL F8 klagade på komforten trots att de tycket att den var styv.

Styvhet hos en ram och upplevd komfort har alltså inte ngn koppling.

/Håkan

Vad fanken jag cyklar på en CAAD4:a och är nöjd. Vill jag ha den stötig lägger jag i 9bar i hjulen, mer komfort 7-8bar. Det är nog svårt att åstadkomma lika mycket dämpning och fjädringsväg i en ram om man skall ge sig på det. Skillnad i rullmotstånd finns där beroende på vilket däck du har men ur mitt perspektiv så är det i de flesta motionärers hänseende ointressant. Perfekt cykel att kuska runt på. Visst kan man vilja ha finare cykel ibland men 25-30kkr känns väldigt mycket i förhållande till vad man får.....

Fast jag skall nog inte säga för mycket rätt var det är så står det en superstyv lättviktare i kolfiberarmerad epoxi i farstun, det är kul med fina prylar :)

My good friend is selling a brand new never used Trek Madone 5 Pro Series size 56cm, price delivered to you would be 24,000Kr :oD

Drop me a line if you're interested.

Cheers,

Jeff

Bilagor

• Trek.jpg
    Trek.jpg
    54.9 KB · Besök: 33
Tillbaka
Topp