Hjälp! Vilka kolfiberhjul funkar?

Fabian89

Medlem
Hej!
Jag har en canyon ultimate sl cf fälgbrom och är sjukt nöjd med cykeln. Dock är jag intresserad av att skaffa ett par begagnade kolfiberhjul men vet inte vilka som passar.

Någon som har bättre koll än vad jag lyckas få med hjälp av Google och YouTube?

Nån som kan ge ett exempel på hjul som passar?

Tack!

Dessa t.ex.

Man ska nog ha rätt otur om man hittar ett par fälgbromsade hjul i 622-storlek som _inte_ passar. Alla har QR, väldigt få är så breda att det inte funkar om man har någorlunda ny cykel.

Det du ska ha koll på, TS, är två saker.

Först och främst bör du bestämma dig för om du vill köra tubhjul, däck/slang, eller tubeless. Olika personer har olika preferenser om vad man ska köra. Inget är bäst i alla kategorier, utan allt är beroende på vad du prioriterar. (Tubhjul är väl bökigast i mina ögon, men det finns nog folk som gärna kör detta som vardagshjul också...)

Sen så bör du säkerställa att bodyn för baknavet är kompatibelt med din växelgrupp. Nu står det inte om du kör Shimano 10/11-delat, SRAM (11/12-delat) eller Campagnolo (gissar på 11-delat om detta är aktuellt). Olika tillverkare har olika body för olika delning. Så där behöver du antingen ge oss den infon eller kolla själv vad det är du ska leta efter.

Lycka till!

I princip alla fälgbromsade hjul bör passa, men se till så att bodyn klarar 11-delat om du köper begagnat. Övrigt att hålla koll på är väl att bromsytorna inte är utslitna, samt om det är hjul för tubdäck eller kanttråd (troligtvis vill du ha kanttråd, dvs ”vanliga” däck).

Edit: lite 2:a på pucken, men repetition är kunskapens moder :-)

Tillbaka
Topp