Hjälpa en 10-åring göra Wheelies

Kinng

Medlem
Hej Happy. Frågan kanske har varit uppe förut men jag hittar inget vettigt när jag söker. Så jag testar en egen tråd för att fp ta del av all kunskap!

Jag har en 10-årig grabb som gärna vill lära sig wheelies, manuals och så småning om även bunny hop.
I dag åker han på en 24" hardtail MTB från Focus. Jag upplever att den är väl tung i framgaffeln och eventuellt inte tillräcklig utväxling för att han ska få upp framhjulet ordentligt.

Hur skulle ni göra för att han ska lyckas. Givetvis krävs det träning men jag tänkte ändå försöka hjälpa honom så gott jag kan.
Ska jag byta till en stel gaffel för att få ner vikten något, kanske i kombination med att jag letar efter en annan kassett med annan utväxling? Eller skulle ni införskaffa en ny cykel, bmx eller dirt i så fall?

Jag kan själv inte något av det han vill lära sig, men vi tränar tillsammans :)

Kom gärna med tankar kring cykel, teknik eller vad som! För nog borde man kunna lära sig när man är 10 år om man verkligen försöker?

Tror nog inte ni ska behöva modda cykeln för att lyckas. Hänger mycket på tekniken.
Tror jag gör såhär:
Sitt ner, böjer mig frammåt, sen rätar på ryggen, sträcker på armarna, och när armarna sträcks ut så trampar jag till ordentligt.
Sen gäller det att göra det lagom kraftigt så man inte stegrar över. Och sedan fortsätta trampa för att motverka att framhjulet åker ner igen.

Använd gärna gaffeln återfjädring för få upp cykeln, dvs stegra på returen. Sätt sadeln så långt bak det går om det är problem komma upp på bakhjulet.
Mvh

8-åringen fixar det på sin framdämpade 24”, så någon ny cykel behövs inte. Det går bra att öva med en liten kick, en gren eller så, för att få känsla för att få höjd på framhjulet. Uppförsbacke eller visst motlut gör det också enklare. Mycket plats och ingen som tittar...

Jag och sonen (9år)skall bygga en manual machine för att få häng på grunden och balansen.
Men den verkade inte hjälpa så mycket? Hon verkade ha ett mycket bättre självförtroende, men det blev inte mycket manuals trots att hon var riktigt bra i maskinen?

Tack för alla svar. Vi har kollat på mängder med video om hur man lär sig framförallt wheelies.
Så det får bli att träna vidare, sen ska vi kolla på decemberutmaningen också ?
Eventuellt blir det även en till cykel åt grabben, man kan ju aldrig ha för många ?

Fick ett proffstips häromdagen: börja träna i uppförsbacke. Har inte hunnit testa själv, men låter rätt vettigt.
Helt rätt, för mindre barn En väldigt lätt och lång uppförsbacke så att man kan göra många försök i rad för att få in rätt känsla och kunna korrigera direkt efter.
Jag hade nog bytt till en lättare framgaffel och lättat på hela cykeln(om det går)

Uppförsbacke som sagt. Prova från stillastående med en fot i marken. Med låg växel och brant backe kommer cykeln att stegra, bara för att få in känslan och koordination i själva dra upp-momentet.
Efter det kan ni prova att cykla sakta, dra upp och öva in att ta ner cykeln med bromsen, har man den reflexen kan man öva vidare utan att vara rädd att slå över.

Senast ändrad:
Men den verkade inte hjälpa så mycket? Hon verkade ha ett mycket bättre självförtroende, men det blev inte mycket manuals trots att hon var riktigt bra i maskinen?
Tror det beror på var i processen att lära sig man är. I dags läget vill jag mest få min son att lära sig flytta bak tyngden istället för att bara rycka i styret. Då det bara kostar 30 min nedlagda tid så tänker jag de kan ju inte skada.

Tillbaka
Topp