Hjälpa mig välja vilken av dessa 2 ramar

Hej!

Nu står jag i startgroparna för att bygga mig en racer under vintern, jag vet att risken finns att det blir dyrare än att köpa komplett, men jag ser det som ett gyllene tillfälle att på riktigt lära mig meka med cyklar!
Till saken hör att jag är 203cm lång, så utbudet på ramar är ganska begränsat. Min förra racer var en Tarmac Size 61, den fick jag veta, efter en bikefit, att den var på gränsen till för liten (fick smälla på en 140 mm styrstam för att få det att fungera).

Så just nu står jag och väger mellan två ramar, och behöver Happys hjälp att fatta beslutet. Oavsett ram planerar jag att köra med Ultegra Di2 som komponenter.

1. Specialized Venge Expert 2016 för 13165:- på https://www.sigmasport.co.uk/item/Specialized/Venge-Expert-Frameset-2016/FNDI
FÖRDELAR
-En Specialized Venge...
-Gaffel, BB, sadelstolpe ingår
NACKDELAR
-Dumt att köpa en till Specialized Size 61 som jag ju vet är på gränsen...

2. Cube Litening C:68 SLT Di2 för 681 € på https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-litening-c-68-slt-di2-frame-zeroblack-631658/wg_id-277
FÖRDELAR
-Större ram
-Billigare
NACKDELAR
-Sämre kvalitet?
-Måste köpa separat sadelstolpe, BB, styrlager, gaffel -> landar nästan på samma pris som Vengen

Så, vad säger Happykollektivet? Finns det fler för/nackdelar med de ramarna? Har jag missat något väsentligt? Vilken ska jag välja?

Senast ändrad:
Jag är 196 och kör på en 58:a(Tarmac). 61 fixar du säkert.

Köp Vengen.

Happy säger nog att något annat typ Canyon Aeroroad är den enda rätta förmodligen....

Finns det bara två märken av cyklar nu för tiden? Ett från Trumplandet och ett annat från Duskland? Man får lätt uppfattningen att det är så när man läser på happy. Men pssst, jag vet en hemlighet... Det finns hundratals av bra märken på marknaden bara man kollar lite...

Det låter som att du VILL ha Vengen, så det är väl inget att fundera på?
Du kommer ju ändå köpa den efter en lång tråd med tusen motfrågor till de som säger annat...?

Drosa sa:
Finns det bara två märken av cyklar nu för tiden? Ett från Trumplandet och ett annat från Duskland? Man får lätt uppfattningen att det är så när man läser på happy. Men pssst, jag vet en hemlighet... Det finns hundratals av bra märken på marknaden bara man kollar lite...
Tro mig, jag har dammsugit marknaden rätt friskt. Men det är väldigt få tillverkare som erbjuder 61 eller större (Specialized, Trek, Scott (vissa modeller), Cube, Colnago). Men vet du fler så tar jag gärna emot tips.

ooms sa:
Det låter som att du VILL ha Vengen, så det är väl inget att fundera på?
Du kommer ju ändå köpa den efter en lång tråd med tusen motfrågor till de som säger annat...?
På sätt och vis ja, men det kanske är dumdristigt att köpa en ram som verkligen är på gränsen.. Om jag nu skulle bestämma mig för Specialized, då ställs jag inför valet att slanta upp 4k till och få S-works-modellen vilket är den verkliga drömmen! https://www.sigmasport.co.uk/item/Specialized/S-Works-Venge-Frameset/GTWN

Hade det varit jag hade jag valt Cube-ramen om geometrin passar dig.
Kvaliteten är det definitivt inget fel på från Cube och Venge-ramen har väl inte fått jättebra kritik m.a.p komfort och utrymme för bredare däck.

Eftersom du är lång och (kanske?) tung hade jag rekommenderat att se så att ramen har ordentlig vridstyvhet i styrhuvud och vevparti, många ramtillverkare har bra styvhet på mindre storlekar men tappar ordentligt på de större storlekarna.

hoffmanders sa:
Min förra racer var en Tarmac Size 61, den fick jag veta, efter en bikefit, att den var på gränsen till för liten (fick smälla på en 140 mm styrstam för att få det att fungera).
Hade du några distanser under tappen på din Tarmac? Och vilken reach var det på styret?
Om jag har hittat rätt i geometritabellerna skall Tarmac 61cm ha en reach på 408mm och en stack på 612mm
Vill du ha en aeroram med en reach på >42cm och reach <61,5cm finns det inte så många att välja på, tyvärr

Den här finns med reach = 423mm och stack = 612mm
f-aeroad-cf-slx-el_c1200.png

https://www.canyon.com/sv/road/aeroad/2017/f-aeroad-cf-slx-el.html
Men den fick man tydligen inte tipsa om?

/Håkan

Mr Bottecchia sa:
Ridley Helium SLX finns t ex i både storlekarna 60 och 63.
Strl 63 har en reach på endast 403mm, men en stack på hela 625mm,
långt ifrån den vanliga utsträckta sittställningen på en aeroram, snarare nästan en komfortram.
Åtminstone för den som en ram med reach = 408 mm är för kort.

/Håkan

HåkanC sa:
Hade du några distanser under tappen på din Tarmac? Och vilken reach var det på styret?
Om jag har hittat rätt i geometritabellerna skall Tarmac 61cm ha en reach på 408mm och en stack på 612mm
Vill du ha en aeroram med en reach på >42cm och reach <61,5cm finns det inte så många att välja på, tyvärr

Den här finns med reach = 423mm och stack = 612mm

/Håkan

Ja, ett par distanser fanns där om jag minns rätt, reachen på styret har jag ingen aning om.

En generell fråga om Stack/Reach, är det verkligen de styrande måtten? I min värld borde det vara seat-tube-center-top + maximal sadelstolpslängd.
Mitt grenmått är 99 cm.

När ska någon tala om att för samma peng som S-works ramen så kan man få en custom byggd efter dina mått?

Jag har länge undrat som fullvuxen cyklist hur mycket en aeroram spelar in när jag med mina 196cm sitter på den....procentuellt borde aerofördelar vara mindre ju större åkare...

Om du är lång, och framför har långa ben, så blir det inte så snyggt med en slope:ad ram. Jag skulle satsat på nåt med horisontell top tube.
IMG_0314.JPG

hoffmanders sa:
En generell fråga om Stack/Reach, är det verkligen de styrande måtten?
Det beror helt på vad du menar med styrande?

Vad stack och reach anger är ju var styret (egentligen toppen av styrlagret) hamnar i förhållande till vevlagret
2008_trek_new_madone_stack_and_reac.gif

Det är det enklaste, och kanske även det bästa, sättet att jmf sittställningen mellan olika ramar.
Men det är långtifrån de enda viktiga geometrisiffrorna.

hoffmanders sa:
I min värld borde det vara seat-tube-center-top + maximal sadelstolpslängd.
Mitt grenmått är 99 cm.
Det måttet anger väl endast vilken höjd du har (undersidan av) din sadel på?
Viktigare borde väl längden på ramen vara, dvs reach, särskilt för den som inte vill specialbeställa en xtra lång styrtapp
En annan viktig sak med styrtappslängd är att den påverkar styrbalansen hos cykeln och den bör därför matcha ramens höjd (stack),
eller snarare den verkliga styrhöjden inkl distanser, vinkel o likn

Ju högre man har styret desto längre styrtapp bör man ha, men en variation ± 1 cm funkar oftast utan problem. Men 2cm eller mer kan påverka styrbalansen så mkt att det känns fel.
Stem_length_frame_size.jpg

Åtminstone enl mig.
Jag var "tvungen" att byta från 10cm => 12cm på en av mina cyklar trots att ramen har en reach >43cm (och styret >10cm) eftersom den var alldeles för "konstig" med så kort tapp som 10cm.

/Håkan

velocipede sa:
När ska någon tala om att för samma peng som S-works ramen så kan man få en custom byggd efter dina mått?

Jag har länge undrat som fullvuxen cyklist hur mycket en aeroram spelar in när jag med mina 196cm sitter på den....procentuellt borde aerofördelar vara mindre ju större åkare...

Ja, du är något på spåren här! Har du tips på bra custombyggare? Men visst är man i stort sett begränsad till stål/alu om man fortfarande ska ligga på en rimlig prisnivå?

Efter ännu lite mer efterforskning har jag ju hittat en till ram som ju faktiskt ligger ännu bättre till storleksmässigt, en Canyon Ultimate i 2XL. https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/f-ultimate-cf-sl-disc-el.html

Vad tror ni om den, skulle den funka med mina mått (203 lång och 99 inseam).

Edit: efter lite nogrannare mätning är nog inseam snarare 95-96 cm

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp