hjäml!!!

hjäml!!!
Jag tycker man ska lagstifta om hjälm när man kör bil istället för cykel. Det skulle rädda långt fler människor från hjärnskador. Dessutom har det inte någon negativ inverkan på folkhälsan, vilket hjälmtvång på cykel har.

hjäml!!!
Om jag kunde omvandla all onödig energi som går åt i alla hjälmtrådar som dyker upp till hushållsel ,så skulle räkningen från Graninge bli betydligt mindre/Sidekick

hjäml!!!
vad den här tråden behöver är ett par lila nav!

purplehubs.jpg

Senast redigerad av en moderator:
hjäml!!!
lol....

bra sammanfattning av läget, Dane

Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Markus -
>
> My guess is that our friend is either:
>
> A) Drunk
> B) So far beyond (or behind) the rest of us that
> he need not bother with punctuation
> C) Already head-injured to the extent that he need
> not worry about using a helmet, or
> D) All of the above

hjäml!!!
Skogling skrev:
> asså ba zebon. lixom vaddårrå. kanske vi tycker
> det e korkat att inte används jälm lixom. Fan jag
> tycker det är fa aså bra lixom med hjälm asså. fan
> man kan ju så pallet fan så man inte kan formulera
> sig asså. fam jävla maskros asså. Mina ungar har
> fan jälm bara för jag är rädd om dom. e´man så
> jäla korkad att fast man har barn att man inte
> fattar vad så händer när man slår fetskallen i
> asfalten så ok lixom.
> fan det finns ju askoola rullstolar med flejms på
> man kan tjacka vettja. prutt.
>
> //Skogling

lol... säger han som ville köpa ryggskydd till XC ;)

(läste det i nån gammal tråd)

hjäml!!!
Bianchi oskar skrev:
> lol... säger han som ville köpa ryggskydd till XC ;)

Ryggskydd kan vara ganska klokt när man cyklar i terräng överhuvudtaget. Tvivlar dock på att den som inte ens förstår nyttan med hjälm förstår varför. (Svar: Du kan bryta en hel del när du trampar XC, det mesta läker, men just nacke och rygg är en annan sak.)

I övrigt kan jag bara upprepa det många andra redan har skrivit - Jag skiter ganska löst i om ni som trampar omkring utan hjälm skadar er och tillbringar resten av livet som dregglande grönsaker, just därför att ni tror att ni är för coola för att skydda er. I den månen får ni skylla er själva. Gillar däremot inte att vi övriga blir ekonomiskt lidande pga era beteenden. Och sedan är det inte så mycket en fråga om att ni inte använder hjälm, utan det att ni försöker få andra att tycka att det är lugnt!

Och en annan sak, till killen som skrev ursprungsinlägget - Just en snygg förebild du är för ditt barn, om du tvingar honom/henne att ha hjälm, men sedan själv cyklar omkring utan. Sänder nog väldigt bra signaler, barn gör ju som sagt inte som vuxna säger, utan som vuxna gör. Och uppväxten blir säkert en höjdare utifall att du skadar dig och tillbringar resten av livet med att sitta och dreggla i en rullstol - Precis den sortens pappa som alla barn vill ha, eller. :->

hjäml!!!
Bah. Röstar helt enkelt på Moderaterna eller något annat parti som är för privatisering så slipper jag betala Zebons och B-Os sjukvård. Och sen flyr jag landet fort som fan (sant om allt går som det ska).

Zebon: Oh ja, jag är en rikemansson! Helt klart! Stor våning i stan, hyffsad hoj, you name it.Går dessutom ett såkallat elitprogram med intagningsprov och intervju för att komma in. Det du! ;)

hjäml!!!
Muerto skrev:
> Bah. Röstar helt enkelt på Moderaterna eller något
> annat parti som är för privatisering så slipper
> jag betala Zebons och B-Os sjukvård. Och sen flyr
> jag landet fort som fan (sant om allt går som det
> ska).

jag kör ju med hjälm ;)

hjäml!!!
Double-A skrev:
> Crossmax inte bara äger.....han regerar!
>
> /Double-A
> ["Den som pratar kör för sakta!"]

?

hjäml!!!
[Inlägget delvis borttaget av moderator.]

[...] snälla fan ta bort mig här ifrån vill inte vara medlem i den här jävla tönt föreningen skamligt det här stället fyllt med nördar som äntligen hittat ett sätt att säga emot nån så fuck alla här inne ..o en sak GLÖM INTE HJÄLMEN NI KAN SkADA ER när ni läser det här ...

hjäml!!!
hahahahaha...nu när vi endå är inne på ilska..såå..tycker ni staten ska betala angermanegement?..eller ska vi starta en liten fond åt våran lilla vän?.

hjäml!!!
[Citering delvis borttagen av moderator.]

Zebon skrev:
> [...] snälla fan ta bort
> mig här ifrån vill inte vara medlem i den här
> jävla tönt föreningen skamligt det här stället
> fyllt med nördar som äntligen hittat ett sätt att
> säga emot nån så fuck alla här inne ..o en sak
> GLÖM INTE HJÄLMEN NI KAN SkADA ER när ni läser det
> här ...

Tragisk kille,

hjäml!!!
Med ett sånt utbrott av galla kan väl kommentaren "Väx upp!" kännas ganska rätt, eller?
Men, är man arg så är man och då får man säga vad som helst till vem som helst!

Zebon: Hoppas att du får en trevlig kväll och ett gott liv.

Curt

hjäml!!!
Bianchi oskar skrev:
> han blev så arg på skogis o rikard att han gick ut
> o slog på gatan, så hans hand är blodig nu!
>
> MVH oskar olsson
> ----------------------
> <10500gr Bianchi Tycoon 5800 '00
> <tung Specialized P.2 '05
> <ram Bianchi Mutt 7700 '04
> <knäckt Bianchi x32al '98
>
> Orre 2005 ® Specialized P.2

Låter ju friskt kanske läge att lugna ned sig lite och inte låta sig drivas till vansinne av ett simpelt cykelforum????

hjäml!!!
Bianchi oskar skrev:
> han blev så arg på skogis o rikard att han gick ut
> o slog på gatan, så hans hand är blodig nu!
>
Jaha, nu ska våra skattepengar på till handreparationer också bara för att vissa coola killar inte använder skyddshanskar.

Sen har jag svårt att tro att den killen är 20 år, eller så har rekord i omognad slagits.

hjäml!!!
Bianchi oskar skrev:
> han ska köpa en sån boxsäck sa han ;)
>
> jag vet vaför han blir så sur men jag orkar inte
> förklara för ni skulle änså inte fatta...
>
> MVH oskar olsson
> ----------------------
> <10500gr Bianchi Tycoon 5800 '00
> <tung Specialized P.2 '05
> <ram Bianchi Mutt 7700 '04
> <knäckt Bianchi x32al '98
>
> Orre 2005 ® Specialized P.2

Terapi vore bra=)

hjäml!!!
Bianchi oskar skrev:
> du med den tunga cyklen (skogling), Zeb skriver
> inte 14is språk, bara otydligt! o det är inte
> samma sak...

Same same but diffrent...

hjäml!!!
Zebon:

Du har fortfarande helt fel. Hjälm bör användas av vuxna, faktum är att det är högst rimligt att lagstifta om cykelhjälm för alla.

Det bör inte alls vara individens eget val. Ett bevis på detta är ju att de flesta vuxna kör utan hjälm, vilket betyder att de inte kan ta ansvar för sin egen säkerhet och således inte bör ha något fritt val. Det är precis samma sak som med bilbältet.

Ptolemy:

Jag utsätter mig säkert för många faror varje dag, men den här diskussionen handlar inte om det. Den handlar om cykelhjälmar. Din teori om att lagstadgad hjälmplikt skulle vara negativt för folkhälsan är antagligen falsk, iallafall på lång sikt. På kort sikt kanske ditt resonemang håller men i längden skulle folk vänja sig.

Det finns ingen anledning att ta upp hjälmtvång i bil heller, det är uppenbart att du skriver så bara för att du egentligen inte kan hitta något rimligt argument MOT hjälmtvång på cykel.

Det är ett väldigt rimligt krav att du gör vad du kan för att minimera risken att bli skadad. Det innebär naturligtvis inte att man ska förbjuda cykling. Jag talar om att minimera skador inom en given aktivitet (som cykling t.ex)

Lagar uppstår dock för att det finns ett behov av dem.

Folk hade t.ex inte använt bälte i bilen i lika stor utsträckning som idag om det var ditt eget "fria val". De flesta klarar helt enkelt inte av att tänka tillräckligt långt för att handla på det bästa och rätta sättet. Beviset är att de flesta vuxna inte använder hjälm, trots att det är smartare än att inte göra det.

För övrigt är det lustigt att många mycket väl kan tänka sig att lägga ner stora summor för att skydda sin hoj, men hjärnan, den är visst inte lika populär att skydda.

Jag vill inte ha ett samhälle med privata vårdförsäkringar.

MVH /Henrik

hjäml!!!
[Redigerad av moderator.]

Zebon, du får gärna lämna Happy. Ingen skulle sakna en pellejöns som du. Jag tror inte att du skulle vara så fräck i verkligheten. Softa ner ett par snäpp. [...]
/Johan

hjäml!!!
Det enda argumentet mot hjälmtvång är väl individens fihet. Men om individens frihet orsakar lidande eller skada (på något sätt, fysisk, finansiell etc.) så kan väl detta argument åsidosättas. Om Zebon avsäger sig rätten till statlig sjukvård och betalar för den helt själv spelar det ingen roll då hjälmanvändandet eller avsaknaden av hjälmanvändade inte misgynnar någon annan.

Detta skulle kunna jämföras med mord. Sett till individens frihet så är väl mord helt ok. Jag vill ha ihjäl någon alltså gör jag det. Fair enough! Problemet är bara att detta missgynnar någon annan. Därför finns det lagar mot det.

Allting bottnar alltså i att om något man gör missgynnar någon annan så har denna missgynnade person och samhället i övrigt all rätt att påpeka detta och klaga. Annars är det skit samma.

Huruvida individen ska få vara fri i saker som inte missgynnar någon annan eller ha rätten att avsäga sig rätten till av samhället bekostade resurser är en politisk fråga som kanske inte ska diskuteras här utan är något var och en får avgöra i nästa val. Individens rätt gentemot samhället eller samhällets rätt gäntemot individen. Bara att välja.

hjäml!!!
curt: får man till och med säga du till kungen om man är arg???

jag tycker att hjälmlag för alla är bra. det finns ju länder som har det där det funkar. är det inte holland bland annat som har det??

hjäml!!!
Det beror på hur och var och på vilka reflexer man har om man behöver använda hjälm eller inte. De flesta av oss är inte en säck med ett stort ägg på som krossas vid minsta vurpa, normalt håller man upp huvudet och tar imot med armar och händer. Blir man påkörd av en bil i hög fart så får man ofta så svåra skador att man kanske hellre vill att det ska ta slut snabbt (det sparar ju dessutom sjukvårdskostnader). Sen finns det givetvis fall där en hjälm räddar till ett bra liv. Sannolikheten för det sistnämnda måste vara rimligt stor för att jag ska använda hjälm.

Den typen av bedömning måste man alltid göra, det är riskfyllt att leva vi kan inte alltid vara 100% skyddade. Varför har ni inte hjälm när ni kör bil? Troligen för att risken inte överväger "töntigheten". Jag använder inte alltid hjälm av samma skäl. Vad jag har förstått så är det många som tycker att det ger dålig image att inte använda hjälm och dessa använder därför alltid hjälm oavsett riskbedömning. Jag skulle aldrig få för mig att kritisera detta men det stämmer inte med min känsla för cykling.

Det skulle vara trevligare här på Happy om alla fick ha sin egen stil.

Tillbaka
Topp