Hjärnskakning?

Foxis

Aktiv medlem
Hjärnskakning?
Hej,

Typisk misärtrådspost, men har några frågor så vi kör ny tråd.

Slog i huvudet ordentligt i helgen, pinsamt nog idkandes fel sport (Hockey). Minneslucka 10 min efter och eventuellt någon/några sekunders medvetslöshet. Läkaren på akuten gav diagnosen lätt hjärnskakning. Försöker nu ta det lugnt i några dagar, och känner mig rätt okej.

Med tanke på alla inlägg om OTB med plingplongtaxi eller helikopterturer efteråt så bör det finnas andra här som åkt på liknande.

Hur lång tid tog återhämtningen för er, och när var det läge för cykel igen? Själv är jag lite tveksam till cykling i isig skog de närmaste veckorna, men jag vet inte om jag är mesig eller förnuftig.... :)

Tacksam för era upplevelser och synpunkter!

Hjärnskakning?
Jag skulle ta det väldigt lugnt om jag vore du, det verkar ha varit en rejäl smäll.

Gjorde faktiskt samma sak på en hockeymatch (dock är det lääänge sen).

Vad sa läkaren?

Tankar om mesighet kan du släppa, du har bara en hjärna och skador på den pga att du börjat för tidigt är ju så onödigt det kan bli.

Post commotio är inget du vill åka på, men där har ju Westman mer att tillägga,

Hjärnskakning?
Akutläkaren och pappret från SöS sa samma sak: låt bli mentalt arbete och risksporter tills dess att symptomen är borta. Rådgivningen via mitt försäkringsbolag var mer restriktiv, ingen hockey elle MTB på minst tre veckor och arbetsvila denna vecka.

Ingen har ansett att mina symptom var så pass allvarliga att jag behövde röntgas/scannas, med noggrann betoning att kag ska hålla koll på om symptomen går åt fel håll.

Skitskada. Man ska ju hålla sig uppe och aktiv, men får inget göra. :)

Hjärnskakning?
Man ska ju inte sitta stilla, men undvika långvarigt tv-tittande, arbete (framförallt framför skärm), tv-spel osv.
Långtråkigt är väl bara förnamnet. Men jag ska inte gnälla, hade kunnat varit värre.

Hjärnskakning?
Så...långsam promenad i en mörk källarkorridor eller sömn alltså?

Böcker (även ljud), musik och happy går ju också bort. Bra mycket mer stimulerande än att titta på tv. :-)

Hjärnskakning?
Om mab slpr huvudet så man får minnesluckor och tuppar av hur f#n kom dom fram tillcatt inte göra en röntgen! Ok jag är inte läkare men ändå!

Hjärnskakning?
Gurra101 skrev:
-------------------------------------------------------
> Om mab slpr huvudet så man får minnesluckor och
> tuppar av hur f#n kom dom fram tillcatt inte göra
> en röntgen! Ok jag är inte läkare men ändå!

Jag tror inte jag tuppade av men är inte säker då jag inte minns själva smällen. Minneslucka direkt efter är tydligen extremt vanligt och efter neurologisk undersökning ansåg de inte att det förelåg risk för blödning. Kräktes inte, mådde inte speciellt illa och hade konstigt nog knappt ont i huvudet (uppgav 1 på skala 0-10).

Inte helt nyttigt att röntga huvudet i onödan, så det är väl alltid en avvägningsfråga (sa även sköterskan på försäkringsbolaget).

Från MTB till leifing...hmm...nja. ;)

Hjärnskakning?
Har slagit mig medvetslös i diverse sporter och annat tok ett stort antal ggr men aldrig ens funderat på ta det lugnt efteråt så fort yrsel, illamående eller synpåverkan försvunnit. Funkat fint för mig :-)

Hjärnskakning?
kan ju bara tillägga att man ska ju inte googla sånt här.
Spannet är mellan "ingen fara" och "man mår bra i fem dagar sen dör man på ett ögonblick". Ångest! :)

Hjärnskakning?
Rattnalle skrev:
> Du lever säkert kortare av ångest också ;-)

Haha! Sant! :)

Hjärnskakning?
Foxis skrev:
> kan ju bara tillägga att man ska ju inte googla
> sånt här.
> Spannet är mellan "ingen fara" och "man mår bra
> i fem dagar sen dör man på ett ögonblick".
> Ångest! :)

:D

Har inget att tillföra, men lycka till med tillfrisknandet.

Hjärnskakning?
Inom loppet av en vecka slog jag i skallen två gånger.
Först vurpa på cykeln, körde in i Sidan på en bil vars förare skulle lämnat företräde.
Flög över cykeln och slog i bakhuvudet rejält.
Hjälmen gjorde sitt och sprack och skyddade mig.
Sedan blev det akuten igen då jag blev påkörd i sidan när jag körde bil.
Blev skrot av bägge bilarna, jag slog i huvudet rejält i sidorutan.
På akuten konstaterades lätt hjärnskakning och vila.
Märklig känsla nästan overkligt med yrsel.
Efter en vecka klättrade jag dock på väggen och ville cykla.
Fick rådet att när allt kändes bra skulle jag vila minst en vecka till.
Sket i det och började endå.
Nu år efter kan jag få yrselattacker och tycker också jag blivit trögare och hanterar stress och ljud sämre. Blir bara en enda röra i skallen.

Hjärnskakning?
Tack för alla glada tillrop och kryapådig! :)

Vore ju kul att höra andras upplevelser också. Finns en ganska episk tråd på mtbr med "roliga" historier. Gissar att vi har några här också.

I mitt fall kunde det väl varit mer episkt eller spännande. Spelade hockey med sonen och hans kompisar (så alltså långt från professionell hockey och jag blev inte ens tacklad :-) ). Hornen växte ut och jag spelade helt klart över min förmåga. Synden straffar sig själv... :)

Hjärnskakning?
bakväxel skrev:
> Inom loppet av en vecka slog jag i skallen två
> gånger.
> Först vurpa på cykeln, körde in i Sidan på en
> bil vars förare skulle lämnat företräde.
> Flög över cykeln och slog i bakhuvudet rejält.
>
> Hjälmen gjorde sitt och sprack och skyddade mig.
>
> Sedan blev det akuten igen då jag blev påkörd i
> sidan när jag körde bil.
> Blev skrot av bägge bilarna, jag slog i huvudet
> rejält i sidorutan.
> På akuten konstaterades lätt hjärnskakning och
> vila.
> Märklig känsla nästan overkligt med yrsel.
> Efter en vecka klättrade jag dock på väggen och
> ville cykla.
> Fick rådet att när allt kändes bra skulle jag
> vila minst en vecka till.
> Sket i det och började endå.
> Nu år efter kan jag få yrselattacker och tycker
> också jag blivit trögare och hanterar stress och
> ljud sämre. Blir bara en enda röra i skallen.

Tack för inlägget! Trist att du har bestående men! Läste dock att en del kvarvarande problem går att träna bort numera, olika strategier beroende på hur problemen är. Har du sökt för det?

Hjärnskakning?
Foxis skrev:
> bakväxel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inom loppet av en vecka slog jag i skallen två
> > gånger.
> > Först vurpa på cykeln, körde in i Sidan på
> en
> > bil vars förare skulle lämnat företräde.
> > Flög över cykeln och slog i bakhuvudet
> rejält.
> >
> > Hjälmen gjorde sitt och sprack och skyddade
> mig.
> >
> > Sedan blev det akuten igen då jag blev påkörd
> i
> > sidan när jag körde bil.
> > Blev skrot av bägge bilarna, jag slog i
> huvudet
> > rejält i sidorutan.
> > På akuten konstaterades lätt hjärnskakning
> och
> > vila.
> > Märklig känsla nästan overkligt med yrsel.
> > Efter en vecka klättrade jag dock på väggen
> och
> > ville cykla.
> > Fick rådet att när allt kändes bra skulle
> jag
> > vila minst en vecka till.
> > Sket i det och började endå.
> > Nu år efter kan jag få yrselattacker och
> tycker
> > också jag blivit trögare och hanterar stress
> och
> > ljud sämre. Blir bara en enda röra i skallen.
>
> Tack för inlägget! Trist att du har bestående
> men! Läste dock att en del kvarvarande problem
> går att träna bort numera, olika strategier
> beroende på hur problemen är. Har du sökt för
> det?

Tack nej inte sökt för detta, sedan behöver det inte ha samband även om jag tror det. Märkligt annars att jag klarar stökigare miljöer sämre än innan och det nästan känns som för mycket intryck för hjärnan.
Samtidigt har jag senaste åren balanserat på knivegg med stressigt heltidsarbete hård träning och mycket privat.
Fick smäll i våras när jag efter antal infektioner började för tidigt och fick hjärtproblem.

Ta det lugnt och när du är symtomfri står du över ett tag till, vet det är svårt men hälsan är viktigast.
Krya på dej.

Hjärnskakning?
Föll handlöst bakåt på is, Slog ut huvudet så att jag inte visste att jag hade husdjur när jag kom hem, som jag haft 2 år. Var på allmänt bra humör under detta märkliga tillstånd, ungefär som full. Pratglad, optimistisk. Upprepade dock allt och hade noll närminne (ungefär som full). Var helt lugnt nästa morgon, lite huvudvärk bara.

Man ska inte glömma den mentala dimensionen av en skada (stress ångest oro). Alltså en stor fördel om man har någon som lugnar en, andningsövjingar etc.
Ibland är den biten mer påtaglig än själva skadan.

Det blir bra!

Hjärnskakning?
jag stupade medelst pendling för mindre än 6 månader sedan. Vurpade med annan person över mig, höll 25, gled inte mycket alls på marken, stoppade med huvudet på en vit van som väntade på grönt.

Hjälmen bucklad.
Mins inte smällen, var INTE medvetslös. Minneslucka, nja, jag flög upp och minns det.
Var hos läkare dagen efter då jag hade skum huvudvärk, det var själva skallbenet som var ömt där hjälmen tog i.

Du får ont på andra sidan skallen, det är där hjärnan tar i. Så, slår du i vänster bak, får du ont höger fram.

Jag fick råd att stanna hemma 3 dagar, ta det lugnt, sen jobba lugnt en vecka till.

Har ett par gånger efteråt haft lite skum värk "på andra sidan" men inget som är direkt illa, den är lite annorlunda än vanlig huvudvärk, väldigt lokal.

Jag skulle verkligen vara försiktig om du har minneslucka på 10 minuter.

Var din hockeyhjälm av den typen som är "engångs"typ, som en cykelhjälm eller en sån som har "studsplast" om återtar formen igen?

Det är inte allt för svårt för läkaren att se om det är allvarligt eller inte, fick jag intrycket av.

Min läkare sade att din talförmåga och din empati kunde bli påverkad, när smällen tog där den tog. Inget av det var något problem.

Däremot var det vanligt, enligt läkaren att man kan bli deprimerad 3-6 månader efteråt, men då var jag välkommen tillbaks för att få uppåttjack.

Ta det lugnt som fan är mitt råd, stressa inte det här, du kan få såna vidriga livsförstörande problem med lite otur.

Hjärnskakning?
Jag ramlade med snowboard när jag var 14, minns inget från 15 min innan och 4 timmar efter, vet inte om jag svimmade kort men reste mig tydligen direkt och åkte ner för resten av backen. Efter 10min kanske så började jag frågade andra vad vi gjort idag, det blev färd till sjukstugan som låg ca 30min bort. Under hela färden upprepade jag samma två meningar om och om igen. jag själv minns det som att vi stod nedanför liften och sen att jag vaknade från att ha sovit 4 timmar senare trots att jag varit vaken hela tiden. Jag var sjukt förvånad att det var så mycket snö utanför fönstret, det var ju mitt i sommarn! (Mars månad egentligen) tog till dagen efter innan jag ens kom ihåg att vi varit i fjällen en vecka. Fick ordinerat 3 dagar utan studier och ingen träning på två veckor. Hade jävlig huvudvärk i några dagar, men inga men efter det som tur är!

Hoppas du kryar på dig snabbt! men jag säger som de andra följ försäkringsbolagets rekommendationer!

Senast ändrad:
Hjärnskakning?
Jag var ju dum som hade en skidhjälm (förvisso en riktigt bra POC) på isen, vilket kanske förvärrade det hela. Den är oskadd men slängs ändå nu och så inköpes ny skidhjälm, och en riktig hockeyhjälm!

Intressant det där med ont på andra sidan, min värk är högst lokal där jag tror hjälmen tog i isen, så ingen värk alls på motsatta sidan.

Jo, jag tänker definitivt ta det lugnt i några veckor. Tänker också sluta noja över skadan. Funkar inte att hålla på så, då får man sluta med mer riskabla aktiviteter. Och det är för trist. :)

Senast ändrad:
Hjärnskakning?
Jag gjorde en riktig stålmannen resa in i en sten när jag va i vallåsen i höstas. Go minneslucka, illamående och allt annat skönt. Kände mig fri från besvär ca 3 veckor efter, väntade ytterligare 2 veckor innan jag gav mig på lättare cykling. När jag testat lite lugnt i ca 30 min gav jag mig på en utförslöpa och direkt när jag fick upp farten så det blev lite vibrationer kom illamåendet och huvudvärken tillbaka. Slutade med totalt 2 månader av vila.

Hjärnskakning?
Ja, där hjälmen tog i fick jag en lite "nypande" smärta, svårt att beskriva, men skidhjälm var nog inte så tokigt ändå, så länge det var en bra modell, och det skrev du att det var. De har minst lika bra skydd som hockeyhjälmar skulle jag tro. Så, det har nog snarare hjälpt än stjälpt.

Hjärnskakning?
När jag var 16 kraschade jag rejält på cykel. Hjälmen intryckt, medvetslös 20 minuter, ambulans till sjukhus där jag blev kvar 2 dygn tror jag. Minneslucka på minst 10 timmar. Sov typ 20 timmar per dygn i drygt en vecka, men mådde inte illa. Efter en vecka testade jag att åka till skolan, slutade med att jag somnade på bussen och vände hem istället.
Efter ytterligare 2 dagar mådde jag plötsligt helt som vanligt och hade inga som helst besvär efteråt heller.

Hjärnskakning?
@Lejon: Va skumt att det i princip "bara" resulterade i att du var sömnig, och skönt att det ordnade upp sig. 10 timmars minneslucka är inte lite...

@Stervelo: Nypande smärta är ganska exakt vad jag upplevt också. Mild sådan, men skum, nypande och väldigt lokal. Svårt också att skilja på vad som verkligen kommer från huvudet, och vad som är påverkade nerver/muskler i nacken.
Hela min vänstra sida har ju bevisligen jobbat med att ta emot mig - öm i muskler i sida, arm och delvis nacke. Men inga blåmärken. Bara ett litet rivsår på skindbenet där ansiktet bevisligen släpade i isen.

Efter min beskrivning av händelseförloppet frågade läkaren på sös "säkert att du inte blivit misshandlad". Jag blev lite irriterad och fattade inte varför hon frågade, förrän jag kom hem. Ser lite ut som om jag fått ett slag på kindbenet faktiskt... :)

@Hagman: 2 månaders vila låter rätt surt. Men instämmer nog i kören som tror på hellre lite mycket vila än för lite. Skönt att det blev bra till slut.

Hjärnskakning?
En diskret varning.

Jag fick sova på sjukhuset. Det kom in en galant 20-årig sjuksköterska.
Försökte le och rätta till håret, fram tills dess jag insåg att hon ville in i rekt*m med en termometer.

Hon hann med ytterligare 3 "besök" under natten.

Senast ändrad:
Hjärnskakning?
Haha :)
Får man feber av hjärnskakning, tror inte jag läst det nånstans. Blev också tempad några gånger på akuten då jag låg uppkopplad och väntade på läkare. Dock med örontermometer. :)

Hjärnskakning?
... någon annan får rätta mig om jag har fel.. ej heller meningen att skrämma upp :) men tror man får förhöjd temperatur vid eventuell hjärnblödning, eller svullnad.

Senast ändrad:
Hjärnskakning?
Då hade jag väl hjärnblödning då, eftersom min temp var 37.4. Nu är den dock normal, så jag har väl slutat blöda. Hoppas jag. :D

Hjärnskakning?
Första hjärnskakningen tappade jag minnet av en hel vecka... Största problemet efteråt var att alla nackmuskler tog väldigt mycket stryk.

Andra gick det riktigt fort att komma tillbaka från. Men den var lätt.

Tredje var inte så allvarlig den heller även om en tids medvetslöshet och minneslucka var inblandad. Då sydde dom bara ihop mig och bad mig ta det lugnt och återkomma direkt om det blev problem.

Inte röntgad någon gång, däremot kvarhållen ett dygn för observation och med schemalagda väckningar hela natten första gången.

Tror inte att jag tagit skada, men ibland i vissa situationer undrar jag faktiskt om allt är kopplat som det ska. Man kan bli nojig för mindre.

Hjärnskakning?
Nu har det snart gått en vecka, och jag kan inte påstå att jag känner mig helt normal ännu. Nacken fick sig väl en ordentlig smäll, men utöver det så blir jag lätt lite yr (inte så det påverkar livet värst mycket, men det känns), får lättare huvudvärk om jag jobbar, samt har lite bristande koncentration.

Så det tar helt klart längre än ett par dagar även vid en lätt hjärnskakning. Skulle inte drömma om att ge mig ut och cykla nu heller, så det lär bli några veckors tråkande utan roliga sporter.

Med andra ord: Var rädd om era huvuden. Se till att hjälmen är bra och sitter rätt. Och spela inte hockey, det är farligt. :)

Hjärnskakning?
Foxis skrev:
> Man ska ju inte sitta stilla, men undvika
> långvarigt tv-tittande, arbete (framförallt
> framför skärm), tv-spel osv.
> Långtråkigt är väl bara förnamnet. Men jag
> ska inte gnälla, hade kunnat varit värre.

Käka praliner, titta på filmer du redan sett och vänta in återhämtningen. Kallt och jävligt ute ändå, så skall man vara borta från träningen så är det de minst dåliga veckorna nu.

Ta det lugnt som sagt.

Hjärnskakning?
Brakade huvudet i asfalten och fick en för 4.5 vecka sen ungefär. Första två veckorna var det jobbigt med intryck och svårt att sortera. Känner mig helt återställd nu förutom att jag tycker jag har lite sämre balans men det kan lika bra vara som jag inbillar mig.

Hjärnskakning?
swedo sa:
Hur mår du nu Foxxis och hur gick återhämtningen?

Tack för omtanken!
Jag vill nog påstå att jag blev helt återställd. Men det tog längre än jag trodde, kände mig konstig en dryg månad och cyklade inte på minst två tror jag. Svårt att sätta ord på känslan, det närmaste är väl att jag kände mig dum och okoncentrerad.

Hade lite ångest inför skidsemstern att jag skulle dra i huvet igen, men bestämde mig för att inte noja för mycket. Slog faktiskt i huvet igen i Flottsbro i maj eller nåt men utan hjärnskakning.

Det som bekymrar och engagerar mig mest är väl att vi alla hojar runt med x antal smällar tillgodo (varierande beroende på gener) och då de är slut går det åt pipsvängen på riktigt.

Kvarvarande effekt för mig är att jag köper svindyra hjälmar i nån slags tro på att det kommer göra skillnad och jag därför kan fortsätta med risksporter. :)

Hjärnskakning?
Foxis sa:
Det som bekymrar och engagerar mig mest är väl att vi alla hojar runt med x antal smällar tillgodo (varierande beroende på gener) och då de är slut går det åt pipsvängen på riktigt.

Kvarvarande effekt för mig är att jag köper svindyra hjälmar i nån slags tro på att det kommer göra skillnad och jag därför kan fortsätta med risksporter. :)

Det finns ju de som hävdar att cykelhjälmar inte fyller någon som helst funktion. Jag hör inte till den skaran...

Hjärnskakning?
ForesterGuy sa:
Foxis sa:

Det finns ju de som hävdar att cykelhjälmar inte fyller någon som helst funktion. Jag hör inte till den skaran...

Problemet är väl att för just hjärnskakning så kan en hjälm inte skydda mer än till viss del. Som artikeln och efterföljande diskussion på pinkbike nämner så är det svårt att förhindra den kraftiga inbromsningen som ger upphov till hjärnskadan.
Skulle väl behövas något liknande Hövding fast som funkar och dessutom kan förutse att man precis ska dra huvudet i ett träd... :)

Tillbaka
Topp