Hjul för Göteborgsterräng (AM)

Onyx

Aktiv medlem
Eftersom mina XT-nav håller på att ge upp, kikar jag på ett par nya hjul till min AM cykel. Tittar främst på icke fabriksbyggda hjul, men finns det bra fabriks-hjulpar så fungerar det också. Sökt efter i äldre trådar, men vill ändå fråga Happy om råd.

Mina önskemål är att hjulen ska vara:
Ganska breda, jag brukar köra på 2,4 däck.
Underhåll en till två ggr om året.
Budget ligger på max 4000:- Helst lägre!

Hittills har jag klurat på
Nav: Hope Evo, DT Swiss 350 eller Superstar Trizoid Enduro QR AM/DH
Fälg: Mavic XM 319, xm719 eller en 521 samt Fun Works 3Nduro
Ekrar: Sapim Race 2.0/1.8 eller Competition 2,0/1,8

Hope Pro2 Evo nav, Mavic EN321 disc fälgar och så DT Swiss Comp ekrar med mässingsnipplar, gärna 36 ekrar. Det håller väldigt bra och du ska inte ens behöva underhålla hjulen om de byggs bra. Mina håller år ut och år in.

/Leo

Alltså, Leo måste fan ha tempolår i belgian blue-storlek. Varje gång någon ber om något komponentråd tipsar han vad han kör med, och det är ju det tyngsta, mest överbyggda jag någonsin hört talas om. Ett par 36 håls EN321 med Pro2-nav blir tyngre än hjulen jag kör DH med...

För 4000 bör du kunna hitta ett schysst hjulpar under 1800 gram om du letar lite. Man behöver inte DH-hjul för att cykla i GBG, det är ett par nerfarter i delsjöområdet och någon enstaka i änggården där det kanske är på gränsen, men då är det bara att välja ett bättre spår...

Du ska så klart ha sådana här nav:

dt_onyx_hub.jpg

;)

Mina 100+ osmidiga kilon har klarat sig fin-fint på Sunn Ringle SingleTrack fälgar med 32 ekrar (fälgen finns/fanns visst i en billig OEM-variant och en bättre retailvariant, på sin tid en vettig kompromiss mellan vikt och bredd). Naven har faktiskt varit DT Onyx men nu kör jag något annat. I Blötteborg är det viktigaste att lagren är bra tätade.

Edit: Jag är grumt nöjd med naven faktiskt, har de kvar på en annan cykel. Lättmekade, billiga reservdelar och jag har inte haft problem med väta (fast jag trampar inte så mycket lera). Lite klent med igreppspunkter om man bryr sig om sådant.

Senast ändrad:
Jag röstar för Hope Pro2/ Mavic 521 / DT comp / 32hål / Conti Mt King

En riktigt bra GBG kombo och nej jag har inga tempolår utan klena spinkben som håller upp mina 65kg. Kör dessutom enkel 32 klinga fram. Kör man hardtail som jag lägger man i en Freerideslang bak så slipper man oroa sig för ormbett.

Anledningen att man vill köra en så pass bred fälg är att det ger en bättre profil på stora däck plus att det blir lite tåligare. Lätta/smala XC fälgar blir skeva i GBGs steniga terräng.

Om man vågar chansa lite och testa lite nya saker hade jag provat http://www.superstarcomponents.com hjul. Jag gör nog det nästa gång jag bygger cykel.

Mavic XM 719 är 19 mm bred innanför fälgkanterna, väger 460 gram*. 475,-/styck på CRC.
Sun Ringlé Inferno 27 är 22,3 mm bred på samma mått, väger 482 gram*. 442,-/styck på CRC.

Jag har haft mina SingleTrack sedan 2005 och de har fått smaka, någon liten bula men aldrig något problem med vare sig vindhet eller sprickor etc.. Mycket trevligt med lite mer bredd på fälgen, jag skulle inte tveka att köpa Inferno, se bara till att det är den svetsade varianten.

* Enligt tillverkaren.

Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså, Leo måste fan ha tempolår i belgian
> blue-storlek. Varje gång någon ber om något
> komponentråd tipsar han vad han kör med, och det
> är ju det tyngsta, mest överbyggda jag någonsin
> hört talas om. Ett par 36 håls EN321 med
> Pro2-nav blir tyngre än hjulen jag kör DH
> med...
>
> För 4000 bör du kunna hitta ett schysst hjulpar
> under 1800 gram om du letar lite. Man behöver
> inte DH-hjul för att cykla i GBG, det är ett par
> nerfarter i delsjöområdet och någon enstaka i
> änggården där det kanske är på gränsen, men
> då är det bara att välja ett bättre spår...

Mina Hope Pro2 Evo/XM321/DT Comp. väger in enligt nedan:
Fram: 928g
Bak: 1126g

Med tanke på hur många grepppunkter baknavet har, hur lättservade de är och att de håller sig raka trots 90kg arg cyklist, gör dem till den bästa combon jag prövat.

Senast ändrad:
Jockster skrev:
> Mina Hope Pro2 Evo/XM321/DT Comp. väger in enligt
> nedan:
> Fram: 928g
> Bak: 1126g
>
> Med tanke på hur lättservade de är och att de
> håller sig raka trots 90kg arg cyklist, är de
> den bästa combon jag har prövat för mig.

Mina Nukeproof 150x12/20 Sun EQ31/DT Comp. på min DH hoj väger däromkring (kan tom vara lättare än dina) och höll i 1½ år på min DH hoj, 83 kg men iofs oftast ganska glad när jag får cykla. Nu har jag dock dödat bakfälgen och hade tänkt testa DT EX500 (som iofs är ännu lättare, 70g mindre per fälg) och ska se hur de håller, annars får det bli 721 (som väger 20g mer per fälg än 321) om de DT-fälgarna dör för fort.

Men så är jag också beredd att ge cykeln mer kärlek än en kedjesmörjning en gång i halvåret, går igenom och kollar ekerspänning med jämna mellanrum.

Jag har tidigare böjt till ett par Sun Singletrack rejält på XC/AM cykeln, men de rullar fortfarande fint några år senare efter att ha riktats upp. De hjulen är jävligt tunga och skall bytas när ekonomi finns, lutar just nu på WTB Frequency I-23 eller ZTR Arch med några trevliga nav. Bör landa på under 1800g för runt 3000 kronor och är klassade för "all mountain", vilket förmodligen är overkill dessutom.

Det finns en spännande tro att Göteborg har den mest gnarly all mountain åkning som världen kan uppbringa, och att saker går sönder om man inte kör minst DH-nivå på alla komponenter. Jag har cyklat här sedan 2007 och mest märkt lerig, teknisk XC/trail-åkning (med partier mer mycket sten, det håller jag med om, men där kan man välja linjer och jobba på tekniken istället..). All Mountain kräver oftast, som namnet antyder, berg, och tittar man på exvis endurotävlingar där de kör på AM hojar är det hårdare än den downhill vi hittar söder om fjällen i Sverige..

Detta är ett exempel på vad man kan göra med XC-hojar nuförtiden:
http://www.pinkbike.com/video/254205
Jag har inte sett liknande åkning på happy rides, men jag skall erkänna att det var nåt år eller två sedan jag var med på en så saker kan ha ändrats...

Det är lustigt hur olika kulturer som kristalliserats i ändå ganska snarlik terräng (bortsett leran). I Göteborg är det feta överbyggda saker medan det i Stockholm gått mot minimalism.

Det finns väl förresten inga fälgar som lever för evigt på t.ex. Åreskutan. I normal svensk skog (ja, Göteborg hör dit) är det däremot rätt svårt att äta upp en skivbromsfälg, om det är riktigt byggt.

Det är väl ingen som förespråkar DH hjul här? Vi förespråkar hållbara saker. Lätta XC fälgar blir skeva snabbt om man kör mycket i stenig stökig terräng oavsett om det är i Göteborg eller Moab. Jag har kört på 519 fälgar länge och de håller också bra men profilen på 2.4 däck blir bättre på en 521 fälg. Viktskillnaden mellan de fälgarna är försumbar.

Sen att man ska lära sig att välja de snälla linjerna som sparar fälgen håller jag inte med om. Då kan man lika gärna sitta hemma i soffan och surfa på Happy. En del av det roliga med att cykla är ju att utmana både sig själv och cykeln.

Vänter fortfarande på att min Mavic 729:a ska ge upp på bakhjulet, man kan knappast beskylla mig för att vara en smidig DH-åkare. :)

Sernevi skrev:
> Alltså, Leo måste fan ha tempolår i belgian
> blue-storlek. Varje gång någon ber om något
> komponentråd tipsar han vad han kör med, och det
> är ju det tyngsta, mest överbyggda jag någonsin
> hört talas om. Ett par 36 håls EN321 med
> Pro2-nav blir tyngre än hjulen jag kör DH
> med...
>

Nu vet du inte vad du snackar om. Om du visste så hade du vetat att EN321 disc fälgen väger 570 gram. Ett par Pro2 nav är inte heller tunga. Och hur mycket mer väger 4 ekrar??? Jag kör de här hjulen på min Cotic Soul, de är inte tunga men håller mycket bra.

/Leo

Janos skrev:
> Det är väl ingen som förespråkar DH hjul här?

Nä men EN 321 med sina 570 gram är onödigt tunga, en AM-fälg behöver inte väga över halvkilot för att hålla. Mavic har ganska smala fälgar om man inte går på DH-segmentet (=tungt). Det finns lätta, hållbara och breda stigalternativ hos andra tillverkare.

Sen kan man resonera att man inte behöver så feta sulor, men jag tycker om feta sulor. Don efter person. ;)

> Vi förespråkar hållbara saker.

Ja, det gör vi. :) Fast det behöver inte vara överbyggt för att hålla år ut och år in av stigmisshandel.

> Lätta XC fälgar blir skeva snabbt om man kör mycket i stenig stökig terräng

Det finns inte en enda XC-fälg nämnd i den här tråden...

Leo skrev:
> Nu vet du inte vad du snackar om.

Vad väger Sernevis DH-hjul? Du verkar ju veta det. ;P

Leo: hjulparet du nämner väger garanterat över 2100g. I en annan tråd rekommenderar du 900g freeride däck till stigcykling. Där har vi 3900 g roterande massa, där man klarar sig med, säg 1800g hjul (schyssta trail-hjul behöver inte väga mer) och 700g däck (conti MK2 protection, Nobby Nic DD etc.) dvs 3200 g alltså ett halvkilo mindre utan att för den sakens skull ha ultralätta saker som håller 2 turer.

Och jag säger inte att man bara ska ta de snällaste linjerna men man måste inte lägga full vikt på bakhjulet och dunka det i varenda sten man hittar. Cykelteknik som sagt.

Jag säger inte emot att era saker håller, det tror jag absolut, men jag ser inte nyttan i att överbygga så fullständigt i allt man gör. Och jag cyklar också, som sagt, i Göteborg....

Jag har kört en hel del med XC717 och även de funkar bra i GBG-terräng. Dock överlevde de inte inte vurpa ner för åreskutan. Blev XM719 senast då jag byggde hjul pga av att det blir en del resor till Spanien med AM-cykling, annars hade jag nog haft 717 eller något liknande i den viktklassen.

Tobbe Arnesson skrev:
> Det finns inte en enda XC-fälg nämnd i den här
> tråden...

Nä det håller jag med om. Det jag menar med att nämna XC hjul var att om man vill ha lättare saker än 521/719 så får man börja leta just XC dimensioner. Men jag medger också att jag inte känner till vikterna på alla tillverkares fälgar. Om man hittar en fälg bredare än 20mm under 500g får man gärna prova det för mig.

Nu vet jag inte riktigt vad vi vill få fram med detta argumenterandet. Min rekommendation kvarstår och det står jag för. Så värst tungt blir det inte. Hållbart? Ja. Lagom dyrt? Ja

For shits and giggles:
Mitt downhill-hjulpar väger enligt DT's spoke calculator 1098 g bak och 993 fram, dvs 2091 g för hjulparet..

pbeijer skrev:
> Jag har kört en hel del med XC717 och även de funkar bra i GBG-terräng.

Men så är du en liten räka också. ;)

Tobbe Arnesson skrev:
> pbeijer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har kört en hel del med XC717 och även de
> funkar bra i GBG-terräng.
>
> Men så är du en liten räka också. ;)

Jo precis :)

Janos: ZTR Flow väger 470g och är bredare än 20mm, tror de är 23mm.

AM - Happys mest urvattnade begrepp! =)

Jag kör XC717 med Hope Pro2 32 H och MK 2.4 protection i stockholmsterräng, väger 88 kg. Funkar ypperligt, raka men med några bucklor efter dryga årets användning. Jag kör inte alltid smidigt men har inte bombat genom stenkistor på Åreskutan med de dock... =)

Hope-naven är ju väldigt bra ur konverteringssynpunkt vid t ex ett ram/gaffelbyte.

717 håller utmärkt även för mig som väger ca 95 pannor, så länge det inte är utförscykling i alperna. Då blir de gärna buckliga - jag har testat.

EN321 däremot håller även för det. Mitt 36-ekrade hjulpar med Hope-nav och dylika fälgar har hängt med sen 2004.

Hope 2/DTcomp / ZTR Flow är väl standardrekommendationen i det här fallet?
Någorlunda lätt, bred fälg och bra pris.

För övrigt så går det fint att köra på xc-hjul i götet oxå. Mina hope 2/DT revolution/sunringlé eq 21 (total vikt 1480 g) är fortfarande spikraka och funkar fint efter ett par år i götet. Så det går, du har bara lite mindre marginaler...

AM - är inte det när man drar på ett par baggys över lycrabyxorna? Vissa dagar AM-pendlar jag till jobbet.

oxr skrev:
> AM - är inte det när man drar på ett par baggys
> över lycrabyxorna? Vissa dagar AM-pendlar jag
> till jobbet.

+ 1

Schreddan skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > AM - är inte det när man drar på ett par
> baggys
> > över lycrabyxorna? Vissa dagar AM-pendlar jag
> > till jobbet.
>
> + 1

lol :)

Det är kul hur XC i Sverige (på happy?) blivit helt förknippat med lycraspejsare och pulsklockor, att uppfattningen är att XC är grusvägsrally. Jag förstår inte varför man inte bara kan kalla det stigcykling eller trail eller något, AM kräver ju som sagt berg osv...

Stigcykling är en bra och behaglig term. :) Vill man implicera att man gör det med dubbelpukor till soundtrack och sätter bakhjulet i varenda sten får man väl kalla det stigbombning.

Att XC = grusvägsrally kan vi tacka de flesta långlopp för, eller Säfsen resort för den delen...

Grusvägsrally för mig är pendling på valfri cykelväg innan mitten av september.... :P

EDIT: Drog jag igång en storm i vårt lilla vattenglas nu?

Senast ändrad:
Tobbe Arnesson skrev:
> Vill
> man implicera att man gör det med dubbelpukor
> till soundtrack och sätter bakhjulet i varenda
> sten får man väl kalla det stigbombning.

Frirajd kallades väl det förut?

Intressant tråd.

Håller med om att många kör med tyngre hjul än man måste, men det är också en fråga om hur länge man vill att dom ska hålla. XC717 håller som sagt minst ett år för dom flesta. EN321 kan säkert hålla fem år för nästan alla. (Notera också att XM321 inte är samma som EN321, har sett båda nämnas i tråden.) Det är lite upp till var och en, men håller med om att man ska vara medveten om att man inte MÅSTE köra på mer än 500g fälg i skogen för att hjulet inte ska explodera. Ca 450g finns det några intressanta alternativ på tycker jag. Det är ju en avvägning, lätta hjul är roligare och snabbare, tyngre håller längre och kräver mindre underhåll.

Ett annat alt kan vara att satsa på en ngt biffigare bakfälg och en lättare fram, då det mest är bak som det blir genomslag och bucklor.

Problemet tycker jag är att hitta lätta fälgar som ändå är breda och ger bra profil med ett 2.4"-däck. Kör själv på EX721 bak (21mm inner, 590g, men håller år ut, år in), Single Track fram (21mm inner,590g, hållt sedan 2007) men skulle jag bygga nu skulle jag välja mellan XM719 (19mm inner, 460g) och ZTR Arch EX (21mm inner, 400g). Arch EX har jag faktiskt hemma nu och ska bygga upp vid tillfälle. Bör spara mig rätt bra med roterande massa, ska bli intressant att se hur dom håller. Fram är jag övertygad om att det inte blir några som helst problem.
http://www.notubes.com/ZTR-Arch-EX-26-32-Hole-Black-P889C119.aspx

oxr skrev:

> Frirajd kallades väl det förut?

EXAKT! Det var också bättre förr. Och Sernevi ärligt talat Nobby Nick!? Ditt lycrasvetto :)

Timothy skrev:
> oxr skrev:
> -----
>
> > Frirajd kallades väl det förut?
>
> EXAKT! Det var också bättre förr. Och Sernevi
> ärligt talat Nobby Nick!? Ditt lycrasvetto :)

650g is all you need, MK2 2.4" protection är snabbt och har den gyllene balansen grepp/rullmostånd/punkaskydd/vikt bäst täckt just nu IMHO.
http://www.conti-online.com/generat...lMountain/MountainKingII/MountainKing_en.html

Westman skrev:
>
> 650g is all you need, MK2 2.4" protection är
> snabbt och har den gyllene balansen
> grepp/rullmostånd/punkaskydd/vikt bäst täckt
> just nu IMHO.
> http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/co
> ntinental/bicycle/themes/mtb/AllMountain/MountainK
> ingII/MountainKing_en.html

+ 1

Det ligger ett par på mitt ICA och väntar på att bli hämtade! =)

Jag har bucklat 2 st En321, vad vann jag? Jag har även skrotat 2 st 721 fast det var i Åre, och AM (i norrbottensfjällen) är anledningen till ett par skrynklor i mina flow. Jag väger 75kg och är smutt för det mesta, tills jag feltajmar en landning.

Det handlar inte så mycket om hur mycket man väger, utan om hur man kör, hur mycket luft man har i sulorna och hur nämnda sulor är beskaffade. Jag tror att även den tunnaste av oss skulle göra fyrkanter av ett par 721 om man skor dem med RK2,0 och pumpar i 0,8 bar. Däremot om man kör minion triple ply och pumpar 4bar skulle de hålla år ut och år in, även i alperna.

Sernevi: Jag tycker i alla fall OS-banan ser ut att vara grusvägsrally med lite stenkistor utplaserade,

Nästan lite magic carpet över den med alla fina berms, saknade bara platåhoppen :)

pbeijer skrev:
> Sernevi: Jag tycker i alla fall OS-banan ser ut
> att vara grusvägsrally med lite stenkistor
> utplaserade,

Låter ju precis som Änggården.

Vad är det för logik i mavicfälgarna egentligen, 719, 721, 321 osv, vad skiljer? Jag har 719 som är lite småbuckliga efter stenig fjällkörning men det är nog ingen fara. Har aldrig upplevt att de är för smala för 2.4 däck.

Tillbaka till utgångsfrågan igen, det är svårt att få ett lätt och hållbart hjulpar under 4000 med Hope Pro 2-nav, eftersom de hjulparen börjar på 3000 (CRCs priser som referens). Och för underhållsfri kvalitet är de naven grymma (om man står ut med den högljudda bodyn, vilket jag inte gör...)

För typ 4100 SEK får du ett par Pro 2 med silver DT comp ekrar och Flow-fälgar. Det ger dig ett rejält stadigt hjulpar som flera använder till DH. 1875g för paret.

För 3900 SEK får du ett par Pro 2 med silver DT comp och Mavic XM719 fälgar. Är på pappret ett stadigt schysst AM hjulpar. 1857g.

För 4100 SEK får du Pro2/silver DT Comp/XM819 UST. På pappret schysst AM hjul, UST ready och vikt ca 1970g.

För 3450 SEK får du Pro2/silver DT comp/EN321. Ett DH/freeride hjulpar som håller för allt du slänger på det med rejält tilltagen fälgvidd. 2060 g.

Sen finns det massa kul val man tydligen inte får göra i CRC's hjulkonfigurator, typ Pro2/ZTR Arch (out of stock), Pro2/WTB i-23 (fanns bara inte som alternativ)

Sernevi skrev:
> För 3900 SEK får du ett par Pro 2 med silver DT
> comp och Mavic XM719 fälgar. Är på pappret ett
> stadigt schysst AM hjulpar. 1857g.

I praktiken så funkar de alldeles utmärkt i Alperna och på långturer på hemmaplan. Det finns ingen anledning att välja andra fälgar än XM719. Inte pga vikt i.a.f. XM317 (tror jag de hater) är billigare och 40g lättare och är perfekt för Svensk AM-åka men kanske lite för osäkert kort för att åka till Alperna med.

Tillbaka
Topp