Hjul för Göteborgsterräng (AM)

Varför nöja sig med 1800 g/paret när man, med lite tur, kan hitta MAvic Crossmax ST på Ebay. Ibland kan man få dem för under 4000 kr.
http://search.eim.ebay.se/?ev=&kw=mavic+crossmax+st&ect=&elc=-2&ec=&st=eim&eb=Sök&hidden=search
Jag har kör en föregångare, Crossmax XL, 19mm insida, sedan 2004. De har varit mycket tåliga och har fungerat bra med slang och 2.35" däck. Dock man de vara lite opålitliga med UST i för breda dimension. Pruttar vid sneda landningar.

ST versionen är en lättad XT, till 1500 g. Borde nog hålla lika bra.

Är du lite modig kan du alltid testa någon av Actionsports olika erbjudande. Ibland lite udda innehåll men låga vikter med bred fälg,

http://www.actionsports.de/gb/Wheel...ufradsatz-All-Mountain-26er-1590g::49593.html
http://www.actionsports.de/gb/Wheel...-XR-400-D-Light-1530g-Laufradsatz::26614.html

Hallå, jag har kvaddat en Halo Tornado-fälg i Änggården. Kom inte här och säg att man inte behöver feta prylar för Götlaborgscykling.

De väger minsann 725 gram styck.

Edit: Älg = fälg.

Senast ändrad:
För Göteborgs åkning kör jag på xm317 samt pro2 nav... Funkar fint! De som sett mig köra kan säkert intyga att jag inte är smutt som en iller, och gärna huckar lite om tillfälle ges :)

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hope Pro2 Evo nav, Mavic EN321 disc fälgar och
> så DT Swiss Comp ekrar med mässingsnipplar,
> gärna 36 ekrar. Det håller väldigt bra och du
> ska inte ens behöva underhålla hjulen om de
> byggs bra. Mina håller år ut och år in.
>
> /Leo

Utan tvekan den bästa valet. Om man bortser från vikten. Glömde tillägga att jag tillhör minoriteten som ogillar ljudet från frihjulet. Vet att Hope låter lite högre än Shimano. DT Swiss hamnar någonstans mellan dom två.

Är det ingen som testat DT350 naven? De verkar enkla att serva och håller för lite hårdare körning enligt min lokala cykelmek. Tyvärr är dom slut på Action Sports.

Någonting jag reagerar på när det gäller fabrikshjul är att dom flesta tillverkarna satsat på lösningar med färre ekrar. Mavic Crossline som skall vara lämpade för Enduro har endast 28 ekrar. Sökte efter recensioner och förstod ganska snart att dom håller inte för hårdare körning. Hade tidigare haft Mavic Crossland (24 ekrar) och fälgen fick rejäla sprickor trots cykel användes uteslutande på asfalt.

Väcker min tråd till liv igen!

Jag har bestämt mig för DT350 nav, men inte vilken fälg jag skall ha. Det står mellan Mavic XM319 eller Mavic EN521. Då jag cyklar med 2.4 tums breda däck lutar det mot Mavic EN521.

Många här rekommenderar Mavic XM719. De väger något mindre än XM319, ca 30g, men finns det någon annan fördel? Ser att legeringen är en annan, Maxtal. Har tidigare haft Mavic Crossland med samma legering som sprack längs ekernipplarna.

Har kört med ett par XM321:or i mina XC/AM-hjul sedan 2006, mest stigcykling i Hellas. Körde DH med framhjulet två långhelger i Järvsö också och framhjulet vart lite skevt och behöver riktas men det är allt.

Vet inte heller om bredden är exakt den samma mellan 321:orna och EN521 men det borde väl stämma hyggligt tycker jag. Någon som mätt?

Jag har kört mest med Big Betty Gooey Gluey 2,4" i framhjulet till XC/AM och nu till DH:andet så kör jag med Maxxis Minions DHF 2,5" fram.
Tycker att det funkar prima.

Tillbaka
Topp