Hjul från R2 bike?

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Hjul från R2 bike?
Ni som har köpt hjul från R2 (alltså de som byggs av dem), är ni nöjda? Hur lång leveranstid? Problem? Funderar på att bygga upp ett par på Newmen Advance SL XA 30 med DT 240-nav. Kostar drygt 1300 euro men ska väga typ 1300 med fälgband osv. Står 6-8v på sidan, brukar deras uppskattade tider vara realistiska?

Hjul från R2 bike?
Ingen erfarenhet av R2's hjulbyggning, men du bör kunna hitta liknande setup på slowbuild. Är själv nöjd med köp därifrån där det byggdes med newmen fäljar. 3 veckor levtid var det då.

Hjul från R2 bike?
Lika som jag beställde i höstas då, kan för lite om hjul för att uttala mig om kvaliteten men de håller än?
Kom någon vecka innan utlovat men det hängde på när de fick naven.

DDDD57E0-9770-4926-8C6C-ED97ECB50E3F.jpeg

Hjul från R2 bike?
Har kört R2:s egenbyggda hjul med kolfiberfälgar och Newman-nav och måste säga att jag var väldigt nöjd med både hjul och byggkvalitet. Hjulen kom i fina vadderade hjulväskor med extra reservekrar. Kan varmt rekommendera köp och du får ju 3% rabatt med deras rabattkod "Taxreturn".

Hjul från R2 bike?
Jag köpte Newmenfälgar med i9 Hydra nav i våras. Riktigt bra byggda. De hade lite leveransproblem från staterna på naven i Coronatider men svarade snabbt på mailfrågor. Mycket nöjd och köper ofta grejor därifrån. Bra leverantör!

Hjul från R2 bike?
Jag köpte Newmenfälgar med i9 Hydra nav i våras. Riktigt bra byggda. De hade lite leveransproblem från staterna på naven i Coronatider men svarade snabbt på mailfrågor. Mycket nöjd och köper ofta grejor därifrån. Bra leverantör!
Menar du R2 eller Slowbuild? Har ju läst lite här på forumet att Slowbuild är bra men kan vara lite sega, medan R2 har bra och snabb kommunikation. Men det kanske inte stämmer längre?

Hjul från R2 bike?
Screenshot_20201223-233936_Chrome.jpg

Kan det här vara något månne? Står 1227g i beskrivningen men då är det inte för boost, och utan fälgband/ ventiler. Vart kan det hamna komplett utan däck - 1350?

Hjul från R2 bike?
Nedan är mina, de vägde in på 1360g med tejp och ventiler

Hjul från R2 bike?
Härligt! Är du nöjd? Det är ju inte superbilligt men man tjänar ju några tusen mot t ex Roval Control SL och får bredare fälg. Tycker du att tubelessinstallationen funkade bra utan massa läckage?

Hjul från R2 bike?
Fina hjul! R2 är en bra firma.
Köper du motsvarande hjul från Kina kommer du undan lite billigare, mitt sista köp som är väldigt lika de du tittar på, fick jag hem för en hårsmån under 10k. I normalfallet ska inte frakten behöva ta så mycket längre tid heller.

Hjul från R2 bike?
Härligt! Är du nöjd? Det är ju inte superbilligt men man tjänar ju några tusen mot t ex Roval Control SL och får bredare fälg. Tycker du att tubelessinstallationen funkade bra utan massa läckage?
Hann av olika anledninar inte köra så mycket på dom innan snö och is men känns lätta och rappa (fattas bara annat).
Så här i efterhand hade jag skippat tubelesskittet och gjort det själv då ett av dom läcker lite och jag misstänker den koniska ventilen. Kommer att byta till våren och stoppa i ventiler som tätar ”ovanfrån”, typ https://r2-bike.com/DT-SWISS-Valve-Tubeless-Valve

Hjul från R2 bike?
Fina hjul! R2 är en bra firma.
Köper du motsvarande hjul från Kina kommer du undan lite billigare, mitt sista köp som är väldigt lika de du tittar på, fick jag hem för en hårsmån under 10k. I normalfallet ska inte frakten behöva ta så mycket längre tid heller.
Tack! Tycker det är så svårt med Kina, men verkar ju kunna ge bra fynd om man vet var man ska titta!

Hjul från R2 bike?
Noteras på R2 är att det oftast är om man väljer lättaste kombon med ekrar osv. Om det får att välja i konfigen. Men brukar vara det i steg två. För övrigt en bra butik.

Hjul från R2 bike?
Hur hade du valt för att få ett så lätt hjul som möjligt. Jag väger <60kg så behöver absolut ingen nukeproofkonstruktion...
Det blir nog bra, CX Ray gör ju hjulen dyrare, inte sämre
Totalvikt hos hjul är "ointressant" för mig, åtminstone inom rimliga gränser förstås. Roterande vikt och (lateral-)styvhet är viktigare åtminstone för mig.
Men jag väger >60kg, en hel del tom...
Hjulen kommer säkert att fungera riktigt bra, särskilt för en cyklist <60kg, men åtminstone för en snåljåp som mig är de onödigt dyra.

Hjul från R2 bike?
Totalvikt hos hjul är "ointressant" för mig, åtminstone inom rimliga gränser förstås. Roterande vikt och (lateral-)styvhet är viktigare åtminstone för mig.
Hjulen kommer säkert att fungera riktigt bra, särskilt för en cyklist <60kg, men åtminstone för en snåljåp som mig är de onödigt dyra.
Jag har ju redan en endurosläde och prio med denna n+1 är att ha en lätt och snabb xc-cykel utan att för den sakens skull köpa en total trikåhoj... ? Så allt som minskar vikten är bra! Jag är ju inte så stor och kör nog inte lika brutalt som vissa andra, så hållbarhetsgrejen blir inte lika viktig...

Hjul från R2 bike?
Kollar man spec ser man att CX-ray är de ekrar som tåler högst kraft men kankse tunnare om saker kommer in mellan ekrarna, typ tjocka grenar! dyra dock.

Hjul från R2 bike?
Kollar man spec ser man att CX-ray är de ekrar som tåler högst kraft men kankse tunnare om saker kommer in mellan ekrarna, typ tjocka grenar! dyra dock.

CX-ray verkar vara en av den starkaste ekrar som finns, men hittar ingen på andra just nu. Tunna ekrar flexar också bättre, så bryter mindre snabbt.

Hjul från R2 bike?
Fast köper du ett par hjul för 13000kr är ju merkostnaden för att köra 14-16 fina ekrar istället för lite billigare marginell :-)

kört flertalet hjul med cx-ray (väger klart över 60kg) och aldrig haft problem. Känns som kvaliten på byggandet spelar ”mer” roll

Hjul från R2 bike?
Fast köper du ett par hjul för 13000kr är ju merkostnaden för att köra 14-16 fina ekrar istället för lite billigare marginell
14-16? Det är ju både fram och bakhjul och samma eker på båda sidor i båda hjulen, vilket borde bli 56
Men min fråga är snarare vad tillför den dyra aeroekern på ett MTB-hjul med 30mm bred fälg och 55-60(?)mm brett däck jmf med en rund eker med samma tvärsnittsarea/vikt, typ: Sapim Laser/DT Rev?

kört flertalet hjul med cx-ray (väger klart över 60kg) och aldrig haft problem.
Varför skulle CX Ray ge problem, jmf med en rund eker med samma tvärsnittsarea/vikt?
Men frågan är snarare samma som ovan: Vad tillför CX Ray dina hjul jmf med typ: Sapim Laser/DT Rev?

Eftersom TS är <60kg och hjulen har en riktigt styv fälg (antar jag åtminstone) hade säkert även 24 ekrar funkat i åtminstone i framhjulet och då kanske även med differentierade ekrar

Känns som kvaliten på byggandet spelar ”mer” roll
Så är det ju alltid oavsett ekrar

Hjul från R2 bike?
Menade mer om man bara skulle ha det på en sida. Vilket visserligen skulle se konstigt ut. Annars är det väll mer att cx-ray är en aningens aningens lättare, om än sjukt marginellt. Möjligen lättare att se att de inte vridit sig (vilket ju troligen inte är ett problem för en bra hjulbyggare). Men mot laser är det rätt liten skillnad i vikt o stor skillnad i pris. Eller i alla fall på de första butiker (laser ligger väll runt 0,8 euro, cx-ray kan man finna för 1,6 euro, så dubbla oavsett). För xc så tror jag inte 28/28 är något problem. Inte med bra fälg. Även om ta vägt lite mer.

Tillbaka
Topp