Hjul till AM hoj?

• Trådstartare Trådstartare SS
  • Start datum Start datum
Hjul till AM hoj?
Är nyfiken noob i en strut. Vad kostar det att bygga hjul?
Nav 1000-5000kr/st
Fälgar 500-1000kr/st
Ekrar ? kr/st

Vad mer behövs/kostar?

Hjul till AM hoj?
Hur bra hjul får man relativt ett fabriksbyggt om man bygger på t ex ett Hope 2 Evo [2000kr + övrigt drygt 1000kr = 3000kr] Jämfört med att köpa ett färdigt, t ex Mavic Crossmax SX för 3300kr?

Får man mer hjul eller mindre hjul för pengarna? Det enda dåliga val man kan göra är fälgarna lr - t ex om man är lite fånig som jag o väljer ett par gröna Spank...

Edit: Gröna spank var tydligen fula.

Senast ändrad:
Hjul till AM hoj?
Det är inte säkert det blir bättre hjul men du får framförallt ett framtidsäkert hjul som du lätt/snabbt kan hitta reservdelar till och fixa själv.

Hjul till AM hoj?
Boys, kan nån hjälpa mig med att begripa ett par grejer gällande hjul?

Sitter på CRC custom sida o man kan välja på en rad olika hubs. Beskrivningen är i stort sett obefintlig. Vad är skillnaden, vilka parametrar på min hoj avgör vad jag ska ha/behöver?
-Hope Pro 2 Evo Disc Rear
-Hope Pro 2 Evo Disc Rear 10mm Bolt-Up
-Hope Pro 2 Evo Disc Rear 10mm Saint
-Hope Pro 2 Evo Disc Rear 12mm
-Hope Pro 2 Evo Disc Rear 12mm 150mm XL

Hjul till AM hoj?
klippan skrev:
-------------------------------------------------------
> Boys, kan nån hjälpa mig med att begripa ett par
> grejer gällande hjul?
>
> Sitter på CRC custom sida o man kan välja på en
> rad olika hubs. Beskrivningen är i stort sett
> obefintlig. Vad är skillnaden, vilka parametrar
> på min hoj avgör vad jag ska ha/behöver?
> -Hope Pro 2 Evo Disc Rear

Vanlig QR

> -Hope Pro 2 Evo Disc Rear 10mm Bolt-Up

10mm axel, ej QR

> -Hope Pro 2 Evo Disc Rear 10mm Saint

Lämnar denna till någon annan

> -Hope Pro 2 Evo Disc Rear 12mm

12mm axel. Kraftigare axel, vanligare på FR/DH

> -Hope Pro 2 Evo Disc Rear 12mm 150mm XL

12mm axel för 150mm öppning i baktriangeln, vanligtvis FR/DH-hojar.

Hjul till AM hoj?
Jag har byggt ett hjulset med Sun Rhyno Lite XL fälgar som är grymt stabila. Hållit all misshandel hittills och kostade bara några tior (euro) från CRC. Nackdelen är att de väger lite, typ 600g/st.. Lätta att bygga eftersom fälgen är så stabil. Kanske kunde vara något?

Annars kanske detta kunde vara något?
http://www.rczbikeshop.com/default/rcz-012-wheelset-race-am-disc-6-holes-axle-15mm-white-red.html

Finns i vitt och svart, och priset är iaf mycket lockande. Har inte testat själv men tror jag ska slå till på deras 29er set inom kort.

Hjul till AM hoj?
Tack för alla svar, har nu dock bestämt mig att det blir färdigbyggda hjul.
Får se vad det blir.
Alla bra hjul är ju så satans dyra, men det är väl som alltid, man får vad man betalar för. ;O)

Hjul till AM hoj?
Kan varmt rekomendera Mavic Crossmax av valfri modell. Välj SX för hårdare körning och ST för lite lättare hjul som ändå håller. Crosstrail kan man också fundera över, även om jag vet noll och inget om dem.

Mina Enduro (motsvarande ST typ) är förutom nån trasig ekernippel i grymt bra skick trots flera års upprepad misshandel, och hjulen är rimligt styva för sin vikt. Och sedan 04/05 så har de blivit ännu bättre :)

Tillbaka
Topp